Håller på att knåpa ihop ett litet labbaggregat av 230V/24V 120VA trafo osv.
Har inte kommit längre än glättningen då jag blev lite osäker på hur jag skulle reglera spänningen. Spänningen ska vara ställbar nånstans mellan 5-28V max 5A ut.
Jag är öppen för alla förslag. Op reglerat med återkoppling och zenerdiod. LM317, eller nåt annat. Spelar ingen större roll. Huvudsaken är att det finns en ställbar strömbegränsning nånstans mellan 100mA-5A.
Det enklaste typen av strömbegränsare är ju att lägga ett effektmotstånd på utgången och koppla en liten transistor emellan. När spänningsfallet överksrider 0.6V öppnar trissan och leder bort all basström till serietransistorerna. Kruxet med detta är att om man kör OPreglerat kommer spänningen aldrig sjunka förrän op krämar ut allt den kan tills kortslutningsskyddet går in. Sen måste man även ha en potentiometer med låg resistans och som klarar hög effekt
Har ett annat exempel i en lärobok då man använt en till op som komparator på utgången före effektmotståndet och efter. När spänningsfallet (strömmen) blir för stort blir minusingången större än plus och utgången drar mot noll, som kopplas till referenspunkten på stabilisatorn. Problemet är att jag inte får denna koppling att funka.

Finns det några andra bra lösningar? Eller har jag kopplat fel nånstans? Vad använder ni för kopplingar?
Tacksam för hjälp
//Fritzell