Extraljus temporär montering,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Extraljus temporär montering,

Inlägg av gOry »

Ska åka till fjällen om 2 veckor, och skulle vilja montera ett par extraljus jag har liggandes men vill inte göra någon åverkan på bilen så jag sitter och funderar på vad de finns för alternativa lösningar för att montera dom.

Jag har sett lösningar där man sätter en konsol med ljus innan för vindrutan ovanför backspegeln men något sådan har jag inte lust att köpa.
Har även sett att att går att köpa en vinkelplåt till nummerplåten, dock så sitter min nummerplåt bara fast i kofångarplasten med två enkla skruvar, och borra i krockbalken och klämma mot den lackade stötfångarplasten känns heller inte som någon lösning, denna lösningen krävs ofta även att man har 2 stöd ovanför lyktorna annars så fladdrar ljuset så pass mycket att man knappt har något nytta av dom.

Den lösning jag tänkt på är kanske lite Mr. Bean. Den går ut på att man skaffar såna lyfthandtag till fönsterglas, "vacuum sugproppar" har ingen större erfarenhet av dessa förutom att de som lyfter tunga glasskivor verkar lita väldigt mkt på dessa.

Tänkte sätta 3-4st av dessa på taket och sen göra ramverk mellan med aluprofiler, sen dra kablarna längst rutan eller bara klämma dom i takluckan.
Det jag är rädd för att dessa kommer tappa "trycket" med tiden, har som sagt ingen erfarenhet av dessa så lite input där vore trevligt.

Andra funderar/lösningar uppskattas.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Extraljus temporär montering,

Inlägg av tecno »

Fjällen = skidor = takräcke!
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Det är väl bara göra en fast installation! Extraljus är ju bra även när du inte åker till fjällen.Sugkoppar? Vilka jävla tönterier! Jag skulle garva läppen av mig om jag såg en bil med sugkoppsmonterade extraljus..... :lol:
Det kommer gå fortare att göra en fast installation istället för att krångla med aluprofiler och annat tjafs...

Annars, är väl som redan nämnt, takräcke en variant.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Takräcke "is the shit" om du lätt ska kunna montera/demontera.
Att klämma igenom takluckan tycker jag låter riskabelt.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Jag tyckte sugkopps lösningenen var frän (kanske är riktigt bra), du kan ju grena på någon vakumslang vid insugningsröret på bilen, slang via en backventil till en liten vakumtank (så du inte tappar undertrycket i sugkopparna vid häftiga gaspådrag) sen en slang till sugkopparna. Biltema har haft såna där mätare som visar hur ekonomiskt man kör, vid lite undertryck visar de rött, med en sån kopplad till tanken så ser du att allt är ok.

Har du turbo så funkar det inte förståss.
Kanske kan koppla på någon ejecktor på avgasröret i stället då.
Det blir lite TVshops grej av det hela :)

Ändring, Det går säkert att använda sugkoppar, men man måste förmodligen se till att de inte tappar "trycket" och ha någon typ av övervakningssystem samt få dem godkända av "någon" innan man använder dem, vet att man lyfter både stora marksten och mycket tunga betongrör med vakumlyftar, antar att dessa är testade och godkända, har dock hört att rör har släppt från sådana lyftanordningar och jag skulle själv inte kunna lita till 100% på en vakumlyft känns det som. Så det är nog inte så lyckat att montera med "passiva" sugkoppar och chansa på att det sitter.
Skulle tro att en magnetlösning är säkrare, en bekant till mig påstod att de monterade en trappa i ett vindkraftverk med magneter (men han hittar på en del ibland, så det är inte säkert att det är sant) :)
Senast redigerad av YngLi 24 januari 2011, 20:47:08, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Funkar om man har turbo med. Så fort du släpper på gasen så har du bra med vakuum.

Men ivf fall som helst så ska du ha helljusen ska du montera dem permanent i fronten. Hade jag gjort direkt.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Det finns ju fönsterfästen för varningsljus, det går säkert att göra ett liknande fäste om man inte vill göra åverkan på bilen. Vet inte hur det fungerar om extraljuset är stort och tungt, eller om fönsterlisten kan ta skada o s v.

Exempel http://www.ata.se/eshop/ljus-trafiksign ... faste.aspx
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Bilen i fråga har aldrig smakat vinter förut, den har enbart gått sommar säsonger, och de tar imot lite att åka en resa till fjällen med den, men hellre den än morsans Ford Focus -05 eller en bekants Renualt!

tecno: Takräcke har bara familjebilar :P ska jag få på takräcke så får jag nog ta och köra självborrande plåtskruv i taket och de gör inte så gärna.
Pejlaren: Du får gärna garva, om de skulle funka och sitter kvar så tänkte jag genomföra det, men om du har något bra förslag på en fast installation som kan använda befintliga skruvhål på något ställe på en E36 M3 så gör jag gärna så, men extraljusen kommer ändå åka av till sommaren.
Mindmapper: Läs svaret till tecno, takräcke är inte möjligt till min bil.
YngLi: Ja, "ta" vacuum ifrån insuget skulle man kunna göra för att få de funka, men ska man göra de så komplicerat så tror jag struntar i det. Kanske stoppar i urladdningslampor i helljusen istället.
danielr112: no turbo shit :D men visst de hade funkat med en backventil om man hade turbo.

Det är denna typ av sugkopp jag tänker på http://www.jula.se/enkel-sugkopp-125724
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men va ere för fjollbil du har? Då kanske du ska välja en BIL att åka med till fjälls som kan ha takräcke om man nu inte vill/kan montera fasta extralysen i fronten.
Den obligatoriska boxen då?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

neodymmagneter :mrgreen:
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Men va ere för fjollbil du har?
Tror det är nått som huserar kring Stureplan med 20"-fälgar och däck med 35 profil...
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har ingen lösning på ditt problem, men jag har en varning för sugkoppsmetoden, i all välmening.

Om sugkoppen lossnar kommer ditt extraljus att fladdra bakåt, slå i lacken på flera ställen, slita i kabeln som du stoppat ner genom takluckan (fuktproblem?) och till slut går nåt sönder nånstans. Ditt extraljus kommer att studsa iväg via bagageluckan vidare över vägbanan och slå i en annan bil som troligen kör av vägen. Dina problem i detta läge är betydligt större än ett par skruvhål. :)

Och sugkoppen kommer att lossa. Om inte av luftdraget så av en gren, snö, regn eller nåt annat.
Såvida du inte får tag i nån super-special-industri-sugkopp.

Den juridiska biten kan man ju nämna också. Allt som lastas/fästs på bilen måste sitta fast ordentligt. Vid en poliskontroll kommer de säkert att ha synpunkter på dina sugkoppsljus medans de fuktar fingret och bläddrar upp en tom sida i bötesblocket.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

gOry skrev:Pejlaren: Du får gärna garva, om de skulle funka och sitter kvar så tänkte jag genomföra det, men om du har något bra förslag på en fast installation som kan använda befintliga skruvhål på något ställe på en E36 M3 så gör jag gärna så, men extraljusen kommer ändå åka av till sommaren.
Jag hade skippat det helt och hållet! Om bilen nu är en sommarbil så har du nog andra problem att brottas med än x-ljus.... Vet du ens hur bilen beter sig när det är snö och halt?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Bilen i fråga.
Bild

tecno: Extra ljus i fronten har jag aldrig vart så mycket för egentligen, blir bara massa skuggor över krön osv. Bättre att försöka få upp de på taket.
Ska jag sätta de i fronten så skulle jag behöver byta frontplast för att slippa förstöra den, sen är det där med att de övre stagen.
grym: Ja om man hade ett par såna i rätt storlek som man skulle kunna klä in i nått som skyddar lacken.
Pejlaren: Snarare 17" original för de inte går på mindre. Och öppna spjäll och sidokrafter är svårt att uppnå runt Stureplan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag skaffade runda 20 kilos neodymmagnet med centrumhål och försänkt för skruvskalle
dom funkar över försväntan med att hålla tunga saker på plats

det får vara tunt material för skydd, exempelvis kondomgummi

men små extraljus på taket och med fyra magneter per lampa hadde jag vågat detta

har du uttag i baggaget ?
då har man ju ström upp till taket
och med lite radiostyrningar får man det av på med dom vanliga ljusen

inte helt ok, men jag skulle inte skämmas så mycket för en sådan lösning
Skriv svar