tror att det är ett läge för missförstånd här..
det kan säkert vara så att själva fläkten är så klen att temostaten stänger av långt innan temperaturen i rummet nått det man ställt in?
eller vad är e.g. grundproblemet?
blir inte rummet varmt nog?
vad är märkeffekten?
Letar en elmotor till byggfläkt
- prototypen
Re: Letar en elmotor till byggfläkt
Men med ett element så blir en del av väggen onödigt varm och då läcker det ut mer värme där.
Nu är vi inne på hårklyverier, men kW är alltid kW.
Tar man en fläktmotor på 2 kW och verkligen driver den att utveckla 2 kW så behöver man inget värmeelement, fläkten kommer att knåda luften så att värmeresultatet blir 2 kW.
Nackdelen är att motorn har sämre cosfi än ett rent värmelement. (ledningarna kommer att bli varmare pga högre ström, INTE högre effekt)
Protte
Nu är vi inne på hårklyverier, men kW är alltid kW.
Tar man en fläktmotor på 2 kW och verkligen driver den att utveckla 2 kW så behöver man inget värmeelement, fläkten kommer att knåda luften så att värmeresultatet blir 2 kW.
Nackdelen är att motorn har sämre cosfi än ett rent värmelement. (ledningarna kommer att bli varmare pga högre ström, INTE högre effekt)
Protte
- SeniorLemuren
Helt klart kan det vara så. för att undvika det missförståndet borde man ju naturligtvis hänga på en tångampermätare och kolla så att elementet verkligen är inkopplat hela tiden. Sedan får man utgå därifrån för att hitta en lösning.svanted skrev:tror att det är ett läge för missförstånd här..
det kan säkert vara så att själva fläkten är så klen att temostaten stänger av långt innan temperaturen i rummet nått det man ställt in?
Lite dumt att försöka lösa ett problem när inte alla förutsättnigar är kända.
-
danielr112
Och ja. 5 st 2kw fläktar ger samma värme som en 10kw fläkt. Så länge de verkligen är på 2kw vs 10kw.
Här har vi den självklara klassikern: Vad väger mest 1 kg bly eller 1 kg bomull .......

Jag tror vi hoppar över diskussionen om vad som väger mest och går tillbaka till min grundfråga.
Jag letar efter en asynkronmotor med ett varvtal på 2000-3000 varv per minut. 230volt 50 hz och helst inte effekt på över 200watt. Axeldiamtern får gärna vara ca 7mm, men den kan jag modifiera själv så det var mindre viktigt.
Någon som har en bra idé pm var man hittar en sån?
Jag letar efter en asynkronmotor med ett varvtal på 2000-3000 varv per minut. 230volt 50 hz och helst inte effekt på över 200watt. Axeldiamtern får gärna vara ca 7mm, men den kan jag modifiera själv så det var mindre viktigt.
Någon som har en bra idé pm var man hittar en sån?