Förslag på motorfästen

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB

Förslag på motorfästen

Inlägg av JB »

Jag undrar om någon har förslag på förbättringar eller annan design på mina stegmotorfästen: http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=70
Bild

Förslag som blir verklighet belönas med 3x.

Det finns dock vissa begränsningar, de måste kunna skäras ut uppifrån, och ingen bearbetning förutom gängning ska behövas.
Oscbe112

Re: Förslag på motorfästen

Inlägg av Oscbe112 »

Förslag

1: Integrera lagring i aluplattan. Vore ju smidigt när man dessutom tillåts reglera positionen med de befintliga spåren. Kan man bara hitta en leverantör som levererar kullager med varierande innerdiameter som passar de flesta scenarion så är det en bra grej!

2: Många har snackat om dämpning av stegmotorer den senaste tiden. Om det skulle vara intressant så kanske man kan göra en liknande platta som agerar mellanlägg för uppfästningen, dvs gummidelen fäster mot motorn och i denna så sitter befintlig konstruktion.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Jag skulle vilja se en modell som vore dubbelt (eller tex. 80mm som profilbredden) längre med fästen för rexrothprofil så, att sjäva motorn skulle monteras "ovanför" profilen och samtidigt i änden på en rexroths aluprofil så, att skruven kan monteras parallellt med aluprofilen.
JB

Inlägg av JB »

Ja, den modellen har jag också funderat på, frågan är då vilken hålbild man ska välja till infästningen.
Hur långt ska motorn sticka upp över profilen, vad ska den passa till.

Bild

Sådana här fästen till kulskruvar är ju ganska vanliga, och om det finns en viss justeringsmån i motorfästet så är det ju enkelt att centrera motorn med kulskruven.

Oscbe112:
Jag har funderat mycket på lagring, frågan är hur man ska göra det enkelt och billigt, detta är ju mer av ett budgetfäste, och det springer lätt iväg med lite bearbetning och vinkelkontaktlager.
Vad är man beredd att betala för ett lagrat fäste?
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det går ju att konstruera det så att man kan få fram lite olika alternativ.
T.ex. som standard enbart en platta utan fästhål.
Sedan kan man ju ha varianter med fästhål, lagring och annat.
Fästen mot aluminiumprofil kanske är enklare att göra som ett separat tillbehör.

Visserligen blir det lite krångligare med lagerhållning, men det borde ju gå att ha obearbetade
fästen på lager och sedan bearbeta när man ser hur stor åtgången av olika modeller blir.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Ett förslag på budgetvariant av lagring:
Kan man inte utnyttja fasningen som uppstår i vattenskärningen (antar att de är vattenskurna?) till att pressa i lager? Antingen rent mekaniskt alt. även med hjälp av att värma lagerinfästningen? Kommer antagligen inte bli jättebra linjering, men kanske fullt tillräcklig? :humm:
JB

Inlägg av JB »

sm7tjc skrev:Det går ju att konstruera det så att man kan få fram lite olika alternativ.
T.ex. som standard enbart en platta utan fästhål.
Sedan kan man ju ha varianter med fästhål, lagring och annat.
Fästen mot aluminiumprofil kanske är enklare att göra som ett separat tillbehör.

Visserligen blir det lite krångligare med lagerhållning, men det borde ju gå att ha obearbetade
fästen på lager och sedan bearbeta när man ser hur stor åtgången av olika modeller blir.
Ja en platta med endast markerade hål för olika infästningar kanske vore det bästa.
Frågan är om man ska ha ett stort hål så att stegmotorn passar direkt på plattan, eller bara en markering och distanser?

[quote="Sungam"Ett förslag på budgetvariant av lagring:
Kan man inte utnyttja fasningen som uppstår i vattenskärningen (antar att de är vattenskurna?) till att pressa i lager? Antingen rent mekaniskt alt. även med hjälp av att värma lagerinfästningen? Kommer antagligen inte bli jättebra linjering, men kanske fullt tillräcklig? [/quote]

Nja, det behövs nog en fläns att pressa lagret mot, och även en platta att skruva på lagret som håller det på plats i andra riktningen.
Linjeringen bör dock vara tillräcklig.
Vad ska man lägga nivån på lagret? tips på lager?
Tex kullagergrossisten har billiga axiallager, men jag vet inte vad de klarar i längden, ett dubbelt vinkelkontaktlager skulle jag föredra, tips på inköpsställen nån?
JB

Inlägg av JB »

Hittade en del lager på ebay för hyfsade priser.
Någon som har kolla på om dubbelradiga vinkelkontakt lager glappar något, eller om man ska välja 2st enkelradia och spänna mot varandra?
JB

Inlägg av JB »

Bild

Hålanvisningar för 40x80 och 45x90 profil, hål för vinkelkontaktlager med 10 eller 12mm axelhål.
Någon som skulle köpt ett sånt här :) ?
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Du har kanske tänkt på det men om du vänder sida på plattan som håller lagret så är det inte i vägen om man ska montera fästet mot en plan yta. Jag skulle föredragit spår likt din nuvarande produkt, utöver dina hålanvisningar alltså.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Priset avgör väl i slutänden :)
Dyrare blir det med en tur via en till bearbetningsmaskin men denna version förenklar många designskeden för hemmabyggare också. Själva plattan går väl att vända vilken väg som helst förutsatt att man får till en försänkning för skruvarna kan jag tänka mig.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Din ritning liknar det jag gjort med mina motor/lagerfästen förutom den extra fästplattan.
Jag har satt hålen närmare lagret och försänkt dessa, rostfria försänkta skruvar pressar fast lagret.(+ locktight)
Inget konstigt har ännu visat sig med den konstruktionen samt att jag kör med hög hastighet och bra avverkning i trä med maskinen.
JB

Inlägg av JB »

Oscbe112: Spår är ju bra om den ska användas till just profilerna, men det blir inte så bra om man vill borra andra hål som hamnar tex halvvägs in i spåret.

ABBZ: Smart lösning där, dock kostar den lilla plattan inte så mycket så det kan vara värt att ha kvar den.

stenberg: Det är ofta denna delen som jag har tyckt varit klurigast att få till enkelt och bra i mina byggen.
JB

Inlägg av JB »

Ett testexemplar är nu beställt som bilden, med några ytterligare hål dock.

Jag kan inte riktigt peka ut någon vinnare här så alla som medverkat får köpa 3 ex för halva priset, vet dock inte priset än.
Återkommer med pris och bilder så kan ni PMa mig sen om ni vill köpa.
JB

Inlägg av JB »

Det går inte så fort men nu är prototypen färdig
Bild

Det finns dock vissa problem, dubbelt vinkelkontaktlager från vxb glappar för mycket, därför är det enkla lager som gäller.
Kommer nog skippa brickan som klämmer fast lagret och istället borra från två håll så att det blir en fläns i mitten av fästet som lagerna ligger på var sin sida om
och sedan kläms ihop av kulskruven eller vad man nu sätter i.
Skriv svar