Är IR farligt????

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marr125

Är IR farligt????

Inlägg av marr125 »

Hej!!!!

Jag har hört talas om att de finns laser ir men jag undrar var gränsen går på att de inte är farligt för ögat. :humm:

är till exempel 200mW 850nm farligt. :humm:

mvh///marr125
Användarvisningsbild
Andax

Re: Är ir farligt????

Inlägg av Andax »

Ja IR lasrar är farliga (vissa mer vissa mindre) eftersom de inte aktiverar ögats blinkreflex. det finns lasrar som ligger uppåt 1.5µm våglängd som klassas som ögonsäkra (inom vissa gränser förstås) då ljuset absorberas kraftigt i ögonkroppen (i vätskan) och inte når näthinnan.
Man ska ha respekt för lasrar. Jag arbetar professionellt med lasrar och blir grymt förbannad när folk går runt nonschalant och viftar med sina lasrar.

Notera att 200mW vid 850 nm är klart ögonfarlig.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

men man ser ju inte att de lyser nåt :humm:

är sånna här farliga :humm:

http://cgi.ebay.com/10x-8mm-3Chips-60de ... 2261128897
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Enligt IEC60825 så planar kurvan för MPE (Maximal exponering) ut (dvs det defineras som "säkert") vid <100mW/cm2 över 2.9µm, dvs 2900nm

Se graferna och förklaringarna jag postade i grön laser i skolan-tråden
http://en.wikipedia.org/wiki/File:IEC60825_MPE_W_s.png

200mW 850nm laser är FARLIGT, inte minst för att du inte ser den utan du märker det inte före dina ögon blir förstörda...

Hurvida lysdioderna är farliga, jovisst är dom det, men det beror på hur många W/cm2 du utsätter dina ögon för, med tanke på att dom har 60 graders spridning och att MPE för 850nm i längre tider är 3mW så är det säkert bara du är är tillrärkligt långt från lysdioden så dina ögon utsätts för mindre än 3mW konstant.

Kan räkna ut vad det blir, ska bara slå lite i mina program :)

EDIT: För trött för att orka räkna ut det, men på höjden av en kon med 60 grader toppvinkel som har basarean 68cm2 så är det iaf säkert :)
Senast redigerad av Meduza 22 januari 2011, 22:56:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

med tanke på frågorna, JA, de är farliga!

200 mW är HÖG effekt, jämför med en normal licenfri laser som ligger på runt 0.1-5 mW. En laser på 200 mW är tokstark i jämförelse. Man sabbar utan vidare synen för någon om man bara sveper förbi ögonen på personen. Folk som vevar med så starka lasrar är de som ser till att då de olagliga!

Vad ska du med lasern till? Skriv leka, och jag blir förbannad.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Inte leka men jag kållade på kipkay på youtube som gjorde en natt kamera och jag bara undrade om de var farligt eftersom de var ganska höga värden :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kipkay är rolig, men allt är inte helt säkert... :)

flera av hans laserprojekt är rentav farliga utan rejäla säkerhetsvarningar, tänker speciellt på blu-ray phasern....
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Jag håller med om många laser projekt och inte nog med de alla ska liksom vara så starka så dom kan tända eld på saker :?

Om man tittar på hans hemsida så är de bara såna projekt nästan och de är ju sånna där filmer som lockar okuniga att göra farliga saker med lasrar :doubt:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

IR-dioder är ju inte farliga på samma sätt då det inte är en koncentread ljusstråle. Men det är säkert inte bra att stirra in i en 1W IR Power-LED.

Men somsagt, ge fan i att leka med laser, oavsett våglängd och effekt om man inte kan sånt.
Skriv svar