är detta rimligt, PCB offert

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: är detta rimligt, PCB offert

Inlägg av limpan4all »

Dessutom så blir alla andra steg billigare om man har panaliserat sina prototypjobb.
Att köra en tre-fyra CPU jobb på samma panel blir avsevärt billigare än att kör det som separata jobb, speciellt då iallafall jag har säker 80% gemensamma komponenter på mina CPU kort om dom kommer från samma konstruktionssår...
En panel på en pastaplåt är billigare än flera pastaplåtar, en uppsättning i P&P maskinen är billigare än fyra, men det förutsätter att man levererar färdiga P&P filer med legotillverkarens EGNA artikelnummer, och det är det tydligen inte många som klarar att få in respektive ut ur sina E-CAD system...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Mönsterkort SKALL optimeras för legotillverkaren (den som monterar komponenterna) inte för hur mönsterkortstillverkaren vill producera (för att maximera sin vinst).
När det kommer till produktion så är vanligen mönsterkortskostnaden rätt lite i förhållande till eventuell kassation och andra produktionskostnader hos den som stoppar dit komponenterna så att man får färdiga kretskort och inte bara har en trave vackra gröna mönsterkort. Det är ju det det hela handlar om egentligen.
Det är alldeles för få elektronikkonstruktörer som tar sig någon tid att sätta sig in i hur man optimerar sin konstruktion för att den skall KUNNA produceras billigt, enkelt och bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Å andra sidan, så handlade det inte om montage, utan enbart proto-tillverkning av enstaka kort.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Även dom skall ju monteras och kanske i en ljuv framtid bli tiotusentals vackra elektroniska apparater :) :) :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Min erfarenhet är att man bör så gott som alltid planera för produktion hos någon annan annars så börjar man lätt att slarva och då blir det bara väldigt jobbigt för en själv. Jag har fullständigt slutat att bygga prototyper själv, jag vill inte leka P&P maskin samt lödmaskin, det gör dom både billigare och bättre (min tid anser jag aldrig är "gratis").
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

limpan4all skrev:Mönsterkort SKALL optimeras för legotillverkaren (den som monterar komponenterna) inte för hur mönsterkortstillverkaren vill producera (för att maximera sin vinst).
När det kommer till produktion så är vanligen mönsterkortskostnaden rätt lite i förhållande till eventuell kassation och andra produktionskostnader hos den som stoppar dit komponenterna så att man får färdiga kretskort och inte bara har en trave vackra gröna mönsterkort. Det är ju det det hela handlar om egentligen.
Det är alldeles för få elektronikkonstruktörer som tar sig någon tid att sätta sig in i hur man optimerar sin konstruktion för att den skall KUNNA produceras billigt, enkelt och bra.
Limpan, där har du 100% fel
Kortet SKALL alltid optimeras för signalintegritet, EMC osv, definitivt inte för hur ev. tillverkare vill ha det. Sedan, naturligtvis måste man ta hänsyn till fysiska begränsningar hos resp tillverkare
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Gör så och det blir lätt djävligt dyrt för någon...
Jag har sett ett antal konstruktioner där konstruktörerna varit för inkompetenta/lata, kort som dansbanor ändå så är padstorlekarna enligt IPC-7351 minimum, blandat 1206/0603/0402/0201 motstånd på europakort med bara 200 komponenter (analogt), 0603 kondensatorer bredvid stora SMD elyter, 0603 motstånd med ena änden direkt till jordplan utan heat-relif pads, det spelar väl ingen roll för funktionen men om det innebär 50% initial kassation så är det olämpligt :vissla: .

Ännu har jag aldrig producerat kort som har några signalintegritetsproblem, EMC problem, javisst initialt, det har alla då och då.
Speciellt när man gör någon ny grunddesign, nya switchregulatorer, nya CPU familjer eller andra helt nya teknologier då händer det. Det finns två differentiellt motsatta konstruktionsfilosofier, den amerikanska och den ryska. Amerikanarna simulerar allt under lång tid sen gör dom ett kort (som oftast skiter sig på något dom inte tänkt på så det är inte simulerat), ryssarna gör en snabb prototyp och testar sönder skiten sen gör dom en till prototyp osv till dom VET att det fungerar. Jag sällar mig mera till den ryska filosofin än den amerikanska.

Mina kort har än så länge u>99% utfall vid avsyning/spänningstillslag och det är mycket högt, dvs mindre än 1 kort av 100 har något byggnationsproblem hos legotillverkaren (normalt ligger det i intervallet 5-20%).
Jag har väl snittat 10 konstruktioner om året sen 1985 så jag tror mig om att ha arbetet upp en viss erfarenhet nu...

Sen så gällde väl frågan om man skall optimera för legotillverkaren eller mönsterkortstillverkarkaren...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Mina kort har än så länge u>99% utfall vid avsyning/spänningstillslag
Låter som om du borde skriva en bok :) Allvarligt menat faktiskt!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, eller lägga upp tips för CAD i wikin :tumupp: Vore bra inte bara för "u>99% utfall" utan för att som nybörjare på CAD "tänka rätt" redan från början, gärna med exempel och förslag. Jag kan tänka mig att det finns olika metoder beroende på vilken typ av kort som skall göras...

-enkelsidigt
-dubbelsidigt
-flerlagers
-guldpläterat eller annan legering
-screentryck på en eller båda sidor
-panalisering (ett kort eller flera kort av samma typ på en panel)
-stora eller små kort
-flera olika modeller på samma panel
-o.s.v.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Och massvis som kanske iofs borde vara självklart, men ändå inte är det som att...

- Inte blanda SMD-storlekar
- Orientering för att undvika "tombstoning"
- Ditto för att undvika "skugga" vid våglödning
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

limpan4all skrev:egen kundpanel
Fine, men detta fungerar inte 100%. Det är ju så att alla boardhouses har sin egen optimala panel. Så egen kundpanel/boardhouse ska det heta.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag håller med Limpan i det mesta, däremot så bör man överlåta panelisering
till korttillverkaren eftersom de då kan anpassa utifrån de parametrar som oftast
är okända för en själv. T.ex max storlek på deras laminat. Laminaten brukar
vara på 1500 x 2000mm. Beroende på hur mycket jordplan, kopparytor som finns på
varje sida så kan korttillverkaren behöva balansera upp det hela, då genom
att blanda lite olika kort på samma panel eller med andra trix.

Andemeningen är, är man inte 100% säker så överlåt detta till tillverkaren,
Naturligtvis skall ju dessa följa de önskemål man kan ha vad gäller
x antal med x mm mellanrum.

Swech
Pucco

Inlägg av Pucco »

Man måste skilja på panelisering som görs hos pcb-tillverkaren och den som görs för att underlätta montering/produktion.

Dom flesta pcb-tillverkarna använder panelstorleken 18"x24" (450x600mm) eller mindre. Det är den storleken som alla maskiner kan hantera.
Exponering, etsning, pressning, borrning, plätering, konturfräsning, screentryck plus en massa andra mellansteg.
Den paneliseringen görs av pcb-tillverkaren.

Produktionspanelisering görs för att underlätta och effektivisera montering och test.
Småkort läggs ihop på en panel för att få mindre manuellt arbete med att hantera korten.
Brytkanter och styrhål läggs till för att underlätta placering och fastsättning i monterings, löd och testmaskiner.
Produktionspanelen specas av konstruktör eller monteringsföretag, helst tillsammans för att inte ställa till med något.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

electrokit PCB-service : leverans: 5-7 arbetsdagar

# FR4 glasfiber 1.6 mm Cu 18/18 (IL 35/35)
# Min hålstorlek 0.30 mm
# Min ledarbredd 0.15 mm
# Min isolation 0.15 mm
# Min annual ring 0.15 mm
# Lödmask grön
# Texttryck vitt på en sida
# Varmförtenning (blyfri)
# UL-märkning
# Fräs/scoring
# Panelisering
# Eltest

100x150 mm, dubbelsidigt:
2 st 1466 kr + moms
4 st 1784 kr + moms
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Nu har jag frågat runt bland alla jag kunde hitta och Estek AB gav verkligen ett bra pris

Laminat FRA4 1,6mm
Antal lager 2
Minsta ledarbredd/isolation 0,18mm
Baskoppar: 35um
Min. hål dim.: 0,3mm
Lödmask: K&L sida
Komponenttryck: Inget
leveranstid: 10 dagar

108x54mm 1st
108x54mm 1st
70x70mm 1st
100x70mm 2st
30x30mm 2st
20x10mm 2st
100x15mm 1st
100x50mm 1st
45x20 mm 1st

En sats med nio olika kort (totalt 12 kort) enligt nedan skulle kosta
1702:- / en sats
2138:- / två satser

Moms och frakt tillkommer.

Fick även detta till svars
I princip bestäms priset för en kortsats av den minsta rektangel som korten får plats i. Det är inte alltid självklart om korten ska tillverkas som en eller flera satser för lägsta pris. Ofta får vi underlagen och ger ett eller två förslag i offerten.
Skriv svar