då det var någon som tjata om att Multi-Teknik Mönsterkort AB var så bra så la jag en offert på en pcb design.
FR4 1,6mm
100x50mm
0,25 mm min isolation
0.25 mm min ledarbredd
0,2 mm min SMD pad
0,3 mm min viahål
endast Lödmask "Inget komponent tryck"
eltest
6 dagars leverans tid
inget annat special
fick offert på 4976:- Ex moms för 2 stycken kort
är detta ens rimligt ???
i mina öron så låter det sanslöst mycket
någon som har förslag på andra leverantörer man kan lägga en förfrågan hos ??
Fullständigt normalt svenskt pris på den specen.
Det spelar inte så stor roll om du vill ha 2 eller 20 kort 80-90% är ändå startkostnader...
Men sen om det är "rätt" pris är en helt annan fråga...
Rimligt pris för enstaka kort.
Coogra har dock en prototypsevice, med betydligt humanare priser.
Betalade 12k för 6st 4-lagerskort med stenciler(efter lite övertalning dock)
Inget egentligen.
10 mil ledare och isolation är standard.
0,3mm hål för via drar upp kostnaden, 0,5 mm är billigare och 0,8 i stort sett gratis, det som skiljer är hur många kort dom kan ha i sin panelstack.
Eltesten drar upp kostnaden med någon tusenlapp men är väl värda pengar för prototyper.
Beställer man från utlandet blir det mycket billigare, man får möjligen vänta lite längre.
Några exempel http://pcbcart.com - 2st 100x50mm, 2-lager, 8 dagar €52 totalt (Tooling cost: *one-time = €28), 4-lager = €127, lite billigare men längre "lead time". http://pcbwing.com http://batchpcb.com
De kanske inte framgick så tydligt,
offerten var på 2 exemplar av samma design.
Tycker fortfarande det är bra mycket högre än vad jag har sett hos många andra.
Ska leta runt lite och skicka flera förfrågningar,
har ganska många kort, 5 st olika kort, och sammanlagt 10 kort som behövs tas fram.
Och med priserna från Multi-Teknik så får jag tänka om.
Cogras Snabbpris för ett utvecklarkort (2 lager) är 815 ink moms för två kort, lev samma dag, dock ingen mask eller tryck.
Masken/tryck kräver ytterligare en dag.
Om du själv panaliserar ALLA dina kort på en egen kundpanel så är den totala kostnaden antagligen inte mycket högre än +500:- ytterligare.
Detta är sånt som skiljer gratisprogramvarorna och kommersiella programvaror.
Aklla boradhouses är ungj lika dyra tycker jag, pissdyrt. Mycket billigare och mer värt pengarna att tillverka korten själv för oneoff saker, såvida det inte är sån precision som gör hemetsning omöjlig.
Limpan, håller inte med, över huvudtaget. (paneliseing altså).
Kan möjligen stämma vid ett tätt samarbete.
BTW, använder själv ett ett Kommersiellt och Professionellt EDA-System, och kan av naturliga skäl inte panelisera, då jag av naturliga skäl inte vet hur stora paneler olika tillverkare kör
Man betalar för hantering och yta.
Om det kommer ett stort kort eller ett stort kort som i själva verket består av ett antal småkort och är HELT klart med brytmärken, panelram, dvs färdigt jobb. Så betalar man bara en startkostnad och sen för den totala ytan.
OM dom försöker med något annat så är det en monkey business och skall inte användas.