Kretskortsledningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vad är den minsta bredd som fotoresist kan klara av?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fotoresisten klarar av mycket tunna banor, det svårare är att få dit dom!

Om du har en standart ljuslåda med ett antal rör paralellt kommer de att lysa snedd in under banan på filmen och därmed minska bredden.

Om du ska kräva det "extrema" måste din utrustning också klara av dessa krav, det kan i detta fall röra sig om att du måste ha en belysning som jobbar men paralella stråler, alltså ingen "sned" belysning alls, du måste ha en film som inte reflekterar så att ljuset "stutsar" in och minskar bredden osv.

Filmen måste vara mycket tydlig och klar och ha färgmasken på sidan mot fotoresisten, detta minskar "underbelysningen", alltså den belysning som smyger sig in under där det egentligen ska vara skugga.

Det finns en del faktorer att ta hand om alltså.

Anledningen till att 90° (eller mer) vinkler är trista är att det i vinklen kan fångas lite etsvätska som sedan förstör processen, tänk dig att du förstorar det hela: det kan lätt ligga lite skit kvar som ställer till det.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

det är ju PCI signaler på max 5V @ ca 100 µA (tror jag, PCI 2.2 verkar inte riktigt ha något bra svar på antal ampere) som ska gå i ledningarna... hur tjocka ledningar tycker ni jag ska använda (både så att det går smidigt att göra kortet och så att inget börjar brinna =) ).

Måste kortet verkligen vara genomplätterade hål? (kan nån förklara begreppet för jag är inte 100% på vad det betyder).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja det är problem just eftersom det är så tunt just om man som du säger inte har exakt raka UV strålar.

Genompläterade hål innebär att om det är ett dubbelsidigt kort och någonting på båda sidorna skall ha kontakt med varandra så kopplas dessa ihop med ett hål som är guldpläterat rakt igenom som går genom hela kretskortet så att dom får kontakt med varandra. På detta vis slipper man att dra överbryggningar. Jag har sett vissa som har ett litet rör som går igenom kortet och som är pläterat. Men exakt vilken process som används generellt vet jag inte.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Att du behöver genompläterade hål här beror främst på att du inte kommer åt att löda PCI-sloten på översidan.

Det är väldigt lite ström i de flesta ledare, men kortet ska ju ta sin drivspänning från bussen också - så jord och vcc-ledningar behöver vara betydligt grövre. Kanske borde vara ett 4-lagers kort av den anledningen.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jag ska se om jag inte kan få in 0.3 mm ledningar... det borde väll räcka? (enligt kalkulatorn som tecno pekade på så verkar det räcka)... en sak som jag funderar på: Vad är risken tror ni att strömmen blir för lågt när det väl når kortet? (adpter kabeln är tänkt att vara ca 40-50 cm lång)

Icecap: jag vet att det kanske är en svår sak att göra men det är verkligen värt att försöka... 8)

Henry: Okej, misstänkte det.... men eftersom jag kommer ha ledningar på båda sidor (alltså hälfen av ledningarna går på en sida, och resterande på en annan sida) så är det väl dumt med genomplätterade hål? det är ju meningen att ledningarna inte ska ha kontakt med varandra...

Cyr: jag har märkt att jag har ca 2,5 cm tillgodo på kanten, hålen behöver ju inte nödvändigtvis ligga rakt ovanför PCI kontakterna. Så jag funderar på att utnyttja kanten så får jag se om det går.
Senast redigerad av Seven11 18 juli 2005, 21:49:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Helt OK, man SKA iblant testa sina gränser! Annars får man aldrig flyttat dom.

Sen att förlänga en PCI-bus med 40-50 cm kan i sig vara en svår grej, jag har inte för mig att den klarar av det utan speciella kabler och bufferter.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Icecap: det var det jag misstänkte med, hmmpf... det måste ju gå på något vänster... jag får testa att göra ett kort och se vad som händer helt enkelt...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Allt kan gå, det kan bara vara olika svårt! Men det går definitivt inte vid att ge upp.
Skriv svar