PT100 krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sonite
Kontakt:

PT100 krets

Inlägg av sonite »

Så... jag vägrar ge mig förrns jag löst detta, så jag lägger denna tråd i ett forum som är det mest välbesökta :)

Nu förstår jag ang. strömgeneratorn tror jag.

Bild

Genom den övre kretsen med MCP602:er(som jag har hemma) får jag en stabli ström då jag har en 5V matning.
Tror dock att den är 4.96V men men.... måste börja någon stanns..

Sedan har vi den nedre delen av kretsen. Förstärkningen av signalen. Har läst ut den kopplingen urAD622AN:s datablad

Detta har jag fått fram m.h.a TomasL post samt app note AN684.

Se en mer detaljerad koppling nedan.

Bild

Är jag på rätt väg? Borde jag inte in med några avstörningskondringar oxå? All hjälp för att lösa detta tas emot med öppna armar :)
Användarvisningsbild
jesse

Re: PT100 krets

Inlägg av jesse »

Klarar AD622AN att minusingången ligger på GND-nivå?
databladet skrev:Input Voltage Range
VS = ±2.6 V to ±5 V: −VS + 1.9 +VS – 1.2 V
Här står det att Vin- måste ligga på minst +1.9 volt och Vin+ måste ligga på max 3.7 volt om man antar att VSS>=4.9 volt.
Du skulle kunna sätta ett lämpligt motstånd mellan PT100 och GND så att du får upp det hela en bit.
Dessutom sla AD622AN ha minst 5.2 volt i delad matningsspänning (+/- 2.6 volt eller mer). Utsignalen får du i relation med ref som ska ligga mellan -VS + 1.6V och +VS - 1.6V.

Om du har negativ matningsspänning till AD622AN så fungerar det nog. Då kan du ansluta GND till ref-ingången.

Nu orkar jag inte lusläsa strömgeneratorn, men den har antagligen ett visst minsta spänningsfall, och vilken ström ger den ut?
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Spänningsgeneratorn borde ge 1mA ut. Sedan har jag bara en 5V (4.98) matning och GND att leka med. :( Har jag valt fel instrumentförstärkare?
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Jag har ett gäng mcp602 och mcp 6002. Kanske kan meka ihop en förstärkning utav dessa om det inte går med AD622AN
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det räcker väl med två OP om de har rail-to-rail på både ingång och utgång. 6002 duger väl. Första OP:n en spänningsföljare för att inte påverka källspänningen, andra OP:n en förstärkare med återkoppling till lämplig nivå.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Du råkar inte ha en skiss över det? jag är faktist rätt kass på det här. :/
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OP-förstärkare

spänningsföljare på sidan 8.
negativt återkopplad förstärkare på sidan 7 (3.4 Icke-inverterande förstärkare)

Nu ser jag ju att den icke-inverterande förstärkaren har en hög ingångsimpedans - alltså behöver du inte använda någon spänningsföljare. Det räcker med den återkopplade förstärkaren.

Bild
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Tror ni då att kopplingen nedan fungerar bra? Måste jag in med några andra komponenter? 10/0.1uF för kompensera något?

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I det schemat jag visade samt i den AN'en har du ju en komplett fungerande PT100 förstärkare, förstår inte riktigt dina problem.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

TomasL. Jag har tyvärr inte MCP604 kretsar. Och jag försöker förstå så mycket som möjligt av det här.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Går med vilken op som helst, bara de är rail2rail både in och ut.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Okej, eftersom jag är väldig novis (väldigt)... det går med alla kretsar som är rail to rail... skriver du (antar att det kanske är en benämning 0-18v matning inte vet jag) Sedan så står det i schemat att R1 och R2 ska vara 100kohm...... men vad ska alla andra individuella "R" vara samt hur ska alla "C?" dimentioneras. (http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=47153)

Jag förstår att du inte ser vart problemet ligger, med jag saknar de grundläggande kunskaperna för att dimentionera detta. Jag kan bygga enskillda förstärkare ex. en differentialförstärkning när jag väl satt mig in i det och vet vad jag har för signal att jobba med. Men jag saknar verkligen ordentlig förståelse. Bara det som föregående "talare" skrev: "du behöver ingen spänningsföljare" för du har hög ingångsimpedans vilket jag tolkar som att du har inbyggt hög resistans i serie (i OP:n) vilket leder till stabil insignal utan yttre påverkan av ex störningar och konduktivitet mellan kabeln från temperatursensorn in i kretsen. Jag visste inte ens när jag såg ditt schema från microchip att den första OP:n representerade en spänningsföljare (som jag för övrigt nu tror vet hur den fungerar) och den andra var själva förstärkningen. Jag såg det bara som att: jaha den läser väl av spänningsskillnaden över givaren, gör den stabil och jippi jag får ut det jag behöver.

Nu kanske du förstår att det är min kunskap om detta ämne som brister och jag behöver hjälp, blev stolt bara jag trodde att jag dimentionerat strömgeneratorn rätt eftersom på ditt schma var det 2.5V in och jag har 5V (4.98V).

Så det lämnar kvar.... har jag ens fixat strömgeneratorn rätt så som jag har gjort samt är det bara att trycka in MCP6002 istället för MCP604 och vilka resistorer/kondringar skall jag välja och varför.... phew... det där var jobbigt att skriva efter några öl. Hoppas ni ger kunskapsberikande svar. (Jag tror att min PT100 givare får 1mA matning nu)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du läser dokumentet, så finns det utförlig beskrivning på allt, inklusive "R".
Med Rail2Rail menas att ingången eller utgången accepterar spänningsnivåer vilka ligger väldigt nära positiv resp negativ matning.
Föreslår att du faktiskt läser dokumenten, istället för att kopiera schemorna..
Skriv svar