Dina mini-projekt!
- DarkSilver
Re: Dina mini-projekt!
Hahahaha, snacka om att man fick ett stort "vill ha" begär av din hörlursklyka T0ny! Får ta och kolla på möjligheterna att bygga en egen 

Snyggt, personligen har jag löst de där problemet mjukvarumässigt, men då gäller de att man har två utgångar, kör själv digitalt till receivern, men de där ser väldigt smidigt ut ifall man kör analogt till allt.T0ny skrev:Jag byggde denna hörlursklyka till PC'n 2009.
Haka av lurarna så kommer ljudet i dem, häng tillbaka så går ljudet till högtalarna.
Mycket trevligare än att trycka i och dra ur kontakten.
Själva klykan är gjord av en cykeleker.

Ok, detta gjorde jag mest för "proof of concept" , har "nån gång" tänkt göra en seriös version 
Materiallista:
1 Trälist
8 LED
1 processor
1 batteri
1 "sliprodellnav" till borrmaskinsslip
1 hallgivare
Skriv lite kod till din processor ...
Lite dålig bild
Har tänkt visa ( i RC-helin) meddelanden typ: RPM, VOLT, HÖJD mm

Materiallista:
1 Trälist
8 LED
1 processor
1 batteri
1 "sliprodellnav" till borrmaskinsslip
1 hallgivare
Skriv lite kod till din processor ...
Lite dålig bild

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag behövde en termostat med lite större hysteres till pelletsbrännaren eftersom det är ganska ineffektivt i starten och dessutom sliter på tändelementet. Eftersom jag ändå ska logga allt med DS1820 så fick det bli en 1wire-lösning, tills vidare styrs det av en linuxburk med OWFS och Domotiga tills jag får tid att bygga ihop en avr-baserad styrning.
Det fanns inga optokopplare på lager så jag skrotade att gammalt ATX-agg och hittade 3st HPCL-817B. Praktiskt eftersom dom kan sänka 50mA och därmed driva ett 24V-relä direkt.
Gjorde en testkoppling som byggde löst på benrings tråd i samma ämne, men med lite andra komponenter som jag hade hemma, efter att ha bytt till en transistor med tillräckligt förstärkning så funkade det på andra försöket. Eftersom DS2405 är ytmonterad så lödde jag på några tunna kopplingstrådar på denna, den ligger ovanpå reläet i högra hörnet.
När testkopplingen fungerade ritade jag ett schema så det gick att återskapa på veroboard DS2405 styr transistorn BC548C som i sin tur släpper igenom strömmen till optokopplaren.
Datajorden är separerad från 5V-jorden hela vägen så returströmmen för optokopplaren och transistorn inte stör övrig datatrafik.
Däremot går det ju ett par mA från 5V genom DS2405 till datajorden vilket väl blir ofrånkomligt. Hmm, kanske man borde kopplat ihop dom ändå?
Funkar gör det iaf.
Lödde det hela på ett veroboard och monterade i en plastkapsling ihop med reläet. DS2405 står rakt upp längst till vänster på veroboardet.
All fyrskruv som är toppskarvad är DS1820 som är monterade på olika platser på pannan.
Reläet får sin 24V-matning från pelletsbrännarens styrskåp.
Dom röda trådarna går till en brytare för handmanöver i händelse av att man vill koppla förbi styrningen och köra på panntermostaten (som är seriekopplad med reläet).
Det fanns inga optokopplare på lager så jag skrotade att gammalt ATX-agg och hittade 3st HPCL-817B. Praktiskt eftersom dom kan sänka 50mA och därmed driva ett 24V-relä direkt.
Gjorde en testkoppling som byggde löst på benrings tråd i samma ämne, men med lite andra komponenter som jag hade hemma, efter att ha bytt till en transistor med tillräckligt förstärkning så funkade det på andra försöket. Eftersom DS2405 är ytmonterad så lödde jag på några tunna kopplingstrådar på denna, den ligger ovanpå reläet i högra hörnet.
När testkopplingen fungerade ritade jag ett schema så det gick att återskapa på veroboard DS2405 styr transistorn BC548C som i sin tur släpper igenom strömmen till optokopplaren.
Datajorden är separerad från 5V-jorden hela vägen så returströmmen för optokopplaren och transistorn inte stör övrig datatrafik.
Däremot går det ju ett par mA från 5V genom DS2405 till datajorden vilket väl blir ofrånkomligt. Hmm, kanske man borde kopplat ihop dom ändå?
Funkar gör det iaf.
Lödde det hela på ett veroboard och monterade i en plastkapsling ihop med reläet. DS2405 står rakt upp längst till vänster på veroboardet.
All fyrskruv som är toppskarvad är DS1820 som är monterade på olika platser på pannan.
Reläet får sin 24V-matning från pelletsbrännarens styrskåp.
Dom röda trådarna går till en brytare för handmanöver i händelse av att man vill koppla förbi styrningen och köra på panntermostaten (som är seriekopplad med reläet).
Jag ser att du har två st. GND. Är det för att eliminera ev. störningar från optokopplarens(lysdiodens) till/frånslag?
Yes, jag filosoferar lite om det i inlägget 
På 1wire-adaptern DS9490 så är jorden för data och 5v-matning separerade.

På 1wire-adaptern DS9490 så är jorden för data och 5v-matning separerade.
tompa74: Ja, de kan vara ett alternativ som studiomonitorer.
Fler alternativ finns på den här sidan om man behöver högtalare med något mer uteffekt än vad uFonken kan leverera.
Meet the Fonkens
soundbrigade: Ja, jag kommer säkert att vara med som besökare i alla fall.
Kan nämna att jag också var på träffen (har glömt årtalet men troligen 2008) då den hölls i en skola på Hisingen.
Fler alternativ finns på den här sidan om man behöver högtalare med något mer uteffekt än vad uFonken kan leverera.
Meet the Fonkens
soundbrigade: Ja, jag kommer säkert att vara med som besökare i alla fall.
Kan nämna att jag också var på träffen (har glömt årtalet men troligen 2008) då den hölls i en skola på Hisingen.
Den där öppningen nedtill verkar väldig mycket vikt pipa? Som mina Voight ungefär.soundbrigade skrev:Som mina, ju!!!!
Berätta lite hur du upplever dem!
Det jag tycker är spännande är att de låter så mustigt trots att elementet bara är 3".
Är det så?
sågade och filade till en alu-profil för två TO-3 transistorer (2N3055).
ska bli ett linjärt nätagg som jag ska driva ett litet HF slutsteg med.
när man bor i lägenhet så får man improvisera, och det som fans tillgängligt var en bågfil och en fil, visst det tar tid, men det gick det med!
isolatorer måste dock införskaffas, får skicka en beställning till elfa nån dag...

ska bli ett linjärt nätagg som jag ska driva ett litet HF slutsteg med.
när man bor i lägenhet så får man improvisera, och det som fans tillgängligt var en bågfil och en fil, visst det tar tid, men det gick det med!
isolatorer måste dock införskaffas, får skicka en beställning till elfa nån dag...

Byggde mig en ny UV-låda, återstår bara att fixa elektroniken och att stryka på lite linolja.
Tänkte att den skulle passa in med mitt dremelstativ och min verktygslåda:
En liten stärk med delar från 50-60 tal. LM741, MJE703 och LM803. Uteffekt runt 10 watt i 4 ohm.
Bilder:

Bilder:

Blev less på att lödstället var så ostabil så jag limmade fast den på en aliminiumlåda och satte samtidigt dit en arbetsbelysning bestående av 2st luxeon 1w lysdioder.
.
Ska bygga in en dimmer och en pulsgenerator lite senare också 
- Klas-Kenny
Atmelfan: Jag har länge funderat på att göra någonting liknande!
De där stativen är inte mycket att ha egentligen när de står fritt
Själv blev jag less på att behöva ha så mycket lyse för att se någonting i luppen, så jag moddade in ett par vita lysdioder. Inte snyggt, men det fungerar!
Före: Efter: Betydligt lättare att se skarpt utan störande skuggor och grejs.
Edit: Luppen är en billig ihopfällbar från Biltema om någon undrar.

Själv blev jag less på att behöva ha så mycket lyse för att se någonting i luppen, så jag moddade in ett par vita lysdioder. Inte snyggt, men det fungerar!
Före: Efter: Betydligt lättare att se skarpt utan störande skuggor och grejs.
Edit: Luppen är en billig ihopfällbar från Biltema om någon undrar.