Få liv i HF don som inte vill tända lysrör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Breikus

Få liv i HF don som inte vill tända lysrör?

Inlägg av Breikus »

Jag läste en hos en tillverkares hemsida för ett bra tag sen att de fick ofta in HF-don som påstås inte fungerade men vid närmare test och mätningar så var det inget fel på dom.

I mitt jobb springer vi ofta på HF-don som inte vill tända lysrören så vi byter dom mot nya bara så är problemet löst.

Men!

Eftersom HF-donen "går sönder" stup i ett, finns det nåt sätt att väcka liv i dom igen?
Senast redigerad av blueint 18 januari 2011, 17:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: HF don
Användarvisningsbild
Henry

Re: Få liv i HF don som inte vill tända lysrör?

Inlägg av Henry »

Kan mycket väl hända att det går men det är förstås helt beroende på vad som är orsaken, öppna upp en och lägg upp bilder så kanske man kan se något om något nu går sönder i de.

Dock kan man undra varför de går "sönder" för det verkar konstigt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

sådant kräver analys av en bunt 'trasiga' HF-don tillsamman med några friska som referens och är dessa dessutom ingjutna så är det ett avsevärd arbete att bara komma in i dessa utan att samtidigt ta bort ev. felorsaker.

---

vad händer om man byter lysrör innan man byter HF-don - är det fortfarande att det inte vill tända upp sig ???
iuiv

Inlägg av iuiv »

Det sitter en elektrolytkondensator i hf-donet som brukar gå sönder och i samband med detta bränner även en lågohm´s resistor (säkring). Detta beror förmodligen på värme.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Jag tycker att elektrolytkondensatorer borde förbjudas! :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nejdå inte alls, problemet är att man spar och väljer kondingar som inte rikktigt klarar mljön de sitter i. Snålhet eller prispress, välj själv.
ds77

Inlägg av ds77 »

eller ett smidigt sätt att bygga in en max livslängd på produkten så man får sälja en ny inom rimlig tid :vissla:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och om tillverkarna själva fått välja så skulle det hända efter exakt 365 dagar + 1 sekund. Längre än så får det absolut inte hålla men det får absolut inte heller gå sönder innan detta för då är det garantin som gäller och som de alla hatar mer än något annat för då måste de ju ta pengar från sina egna fickor och det går ju förstås absolut inte under några som helst omständigheter.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Sjuttsingen, jag läste ju nyss om det... Någonstans läste jag om att i switchade steg, ryker stegets drivare när en viss elektrolytkondensators värde sjunker under en viss %, fan att jag inte kommer ihåg var jag såg det...
YngLi

Inlägg av YngLi »

Hur är det med garantier egentligen?
Är garantitid ungefär det samma som förväntad livslängd för en produkt?

Om jag köper en produkt t ex en elektronik produkt skall/ kan jag förvänta mig att den bara håller 1år? (eller är det 2år). Är det normalt?

En sak är om det är en apparat med vreden och omkopplare och liknande, man kan ju förstå att en tillverkare inte vill/ kan garantera att en sådan apparat håller i "evighet". En tillverkare vet ju inte om den som köpt apparaten sitter och vrider på vredena och kastar om omkopplarna dagarna i ända så för sådana komponenter kan man ju förstå att en tillverkare vill begränsa sina åtaganden, brukar det inte stå " för/ vid normal användning" i garanti papprena?

Verkar som om många saker konstrueras (i alla fall hemelektronik) så att förväntad livslängd bara blir några få år, det blir billigt (för stunden) och billigast verkar vara det som säljer.

Jag tycker att utbudet av kvalitets produkter (produkter med en längre garantitid?) skulle vara vanligare ute i handeln, då skulle man inte behöva hålla på med en massa fåniga tilläggsförsäkringar (som blir krångliga att hålla reda på, de är ju ett kapittel för sig dessa med, har hört säljare säga att man kan kasta telefonen i backen och få en ny, vem betalar för det?).

Längre garantitid (borde inte kosta så hemskt mycket mer) och ordentliga kassakvitton.
Ibland är två års garantibeviset/ garantisedeln? = kassakvittot = försvinnande garanti (thermopapper).

"Skall det behöva vara så här?" :)

[Ändring, Schema skulle också medfölja alla apparater, och det skulle vara förbjudet att slipa bort eller på annat sätt försvåra utläsandet av komponenters värden och kretsars beteckningar, obefogad ingjutning får ej förekomma :) ]

[Ändring, några skriv fel. Tillägg, kanske verkar gnällig ovan, men jag tycker det verkar finnas alldeles för mycket skitprodukter ute på marknaden, och det är inte så lätt att veta om en produkt är bra eller dålig]
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Köparna vill bara ha det billigast möjliga. Butikerna tjänar bara korvören på produkterna men miljoner på försäkringarna, därför är det bra för butiken om saker går sönder ibland så dom kan motivera kunderna att köpa försäkringen.

Innan kunderna skaffar vett och börjar köpa saker med lite kvalitet så kommer detta fortsätta.
En produkt med bra kvalitet på kondensatorer, lager och andra slitdelar har säkert lägre merkostnad mot den billiga produkten än vad försäkringen kostar.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Ja det är helt sjukt, i elskrot-containern hittar jag nog 50-100tal hf-don om året klart sanslöst dåliga.
Förmodligen är det för dom sitter i varm, tät armatur, i taket där det är som varmast och förmodligen kokar lyten torr och ev. tar med sig halvledarna i fallet.

Iofs så har en del blåsta varistorer, när det går åska så ryker det en hel bunter på en gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Saken är ju den att även om tillverkarna mycket väl vet att det blir varmt där tror ni då att de använder högtemps elyter? Givetvis inte utan vanliga som då helst precis inte skall hålla längre än garantitiden ut.
Användarvisningsbild
Breikus

Inlägg av Breikus »

Såe.. det finns inget sätt att sätta fart på HF-don igen?

Har även sprungit på armaturer där tillverkaren säger att man inte bara kan byta lysröret i (och det har vi erfarit) utan man måste stänga av, byta lysrör, vänta 30-60sek och Sen dra på strömmen igen, och då funkar det klockrent.

Hur??
ds77

Inlägg av ds77 »

Kan du öppna dom så kan det om du har tur gå genom att byta kondensator.
Skriv svar