Enkel? Kopplingsfråga
Enkel? Kopplingsfråga
Hejsan
Tänkte höra med er som kan.
Har köppt LED lampor som sitter i kluster. Från klustret går det plus och minus redo att koppla, och på påsen står det 12-13v, 40mA.. Kan jag då ta en vanlig 12v adapter och koppla på eller behöver det vara någon speciell sort?
Mvh
Tänkte höra med er som kan.
Har köppt LED lampor som sitter i kluster. Från klustret går det plus och minus redo att koppla, och på påsen står det 12-13v, 40mA.. Kan jag då ta en vanlig 12v adapter och koppla på eller behöver det vara någon speciell sort?
Mvh
Re: Enkel? Kopplingsfråga
12v dc är ok, mät spänningen från väggvårtan med, en del är oreglerade och ger för hög spänning ut vid låg last
Har tyvärr inget att mäta med..
Jag har däremot 10 st sådana här led kluster. Borde väl isf kunna balansera ut det genom att koppla ihop alla på samma adapter?
Jag har däremot 10 st sådana här led kluster. Borde väl isf kunna balansera ut det genom att koppla ihop alla på samma adapter?
Jag gjorde ett experiment för din skull; Mätte spänningen på en oreglerad 12V 500mA nätdel.
Obelastad: 17.5V (som väntat)
Belastad med 30 Ohm (400mA @ 12V): 13,1V (också väntat).
Obelastad: 17.5V (som väntat)
Belastad med 30 Ohm (400mA @ 12V): 13,1V (också väntat).

Ska det paralell eller seriellkopplas föresten? Blandar alltid ihop de två 

man måste mäta på just den väggvårtan som skall annvändas, annara vet man ändå inte vad som händer
det jag vet om är flera som har annvänt oreglerade väggvårtor till lysdiodsbelysningar där lysdioderna gar fått fel spänning och varit överlastade och bara efter några månader har dom minskat i ljusstyrka så mycket att dom blivit oanvändbara
och då har det varit relativt små överspänningar, en vet jag låg på 13.2v där det vara märkt med 12 v på ljusdiodspacken
låna eller köp en multimeter så du kan mäta
parallellkopplat
det jag vet om är flera som har annvänt oreglerade väggvårtor till lysdiodsbelysningar där lysdioderna gar fått fel spänning och varit överlastade och bara efter några månader har dom minskat i ljusstyrka så mycket att dom blivit oanvändbara
och då har det varit relativt små överspänningar, en vet jag låg på 13.2v där det vara märkt med 12 v på ljusdiodspacken
låna eller köp en multimeter så du kan mäta
parallellkopplat
grym skrev:12v dc är ok, mät spänningen från väggvårtan med, en del är oreglerade och ger för hög spänning ut vid låg last
En liten fråga till..
Måste det vara DC?
japp, om det inte specifikt står på att lysdioderna klarar ac, vilket få gör
- Electricguy
En gammal mobiltele laddare brukar ju ge ganska exakt spänning ut. kanske är nåt att testa med ist? 

Prexis, måste vara bättre att se till så adaptern är en typ med stabiliserad 12V än att behöva mäta upp och därefter anpassa med externa resistorer... 

Är det några övriga elektronikkomponenter än lysdioder på de där klustrena? Annars behöver strömmen regleras också. Har du någon bil?