Quadhelix - UAV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Quadhelix - UAV

Inlägg av hubben »

Jag har gjort urfräsningar för montage av lösa gyron, men jag kommer att köra med ett kontrollerkort - typ KK controller.
Har ett gäng ESC:ar som jag funderar på att I2C convertera, har du någon info om hur du gjorde? Gissar att det mesta handlar om att fixxa en ISP port och programmera om uP:n?

Modellera upp en kameravagga som går att fräsa i aluplåt/kolfiber/makrolon så kan jag fräsa ut den åt dig. ;-)
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

hubben, här är en jätte länk med info om Towerpro 25A http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=766589
Ja, ISP och skrapa några ledare, som man sedan flyttar och sedan ny firmware.
Tyvärr så säljer hobbycity inte dom längre .. ngn som vet vart man kan få tag i?
Vilket erbjudande hubben ! Men jag har aldrig "caddat" något. Vilket program skall man ha och vad hade du tagit för jobbet?
Kan man fräsa i 1-1,5mm Alu med din CNC?

Mvh
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag har sett att folk gjort exakt samma sak med Turnigy Plush 25A, så det är säkert ungefär samma ESC.
Tyvärr har jag några nyare HobbyKing ESC:ar, så man får väl sätta sig ner och kika hur de ser ut. Brukar ju vara i stort sett samma...

1-1,5mm alu är inga problem. Jag har 2mm aluplåt hemma, typ 4kvm.. ;-)
Vill du ha ett gratisprogram så finns Google Sketchup som är enkelt och fungerar bra. Vet inte exakt vilka format den kan spotta ur sig, men nåt användbart borde man kunna göra. =)

Nu är fräsen ny, och jag är frässugen... så det blir billigt.
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

hubben , boka upp din fräs för mig :razz: jag sätter igång direkt !
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ruskigt läckra styrkort! Verkar ju fungera precis hur bra som helst!
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

Tack skall du ha hubben! Jag har gjort X antal kort nu och många blev glas-underlägg, men det är kul när allt fungerar och ser bra ut. Det måste vara samma för dig när du fräser! Vad skall fräsen ha för filformat. Det är väl ngt koordinat system? Eller hur fungerar det? Jag gick ngn. sådan kurs i gymansiet men jag kommer inte ihåg hur man gör.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Fräsen tar .nc filer, G-kod.. men kan du exportera som dxf är det super! Annars fungerar nog även jpeg i värsta fall. ;-)
Skicka ett PM när du har ritningar så tar vi det vidare därifrån. =)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nu saknas bara fräs i helikoptern så kan man fräsa med fjärrstyrningen från soffan.. :D
laban12

Inlägg av laban12 »

Nu kommer säkert en idiotfråga men det här är inte mitt område alls... (jag bara sitter och imponeras!)

Blir inte regleringen enklast med bara tre motorer, trikopter? Jag tänker mig om man har en symmetrisk kropp med fyra hörn så kommer man ju alltid ha en motor som kan motverka den motor man försöker korrigera med...? Om man ska hänga upp en assymetrisk kropp vågrätt så känns det enklare att hänga den i tre kablar än i fyra, eller?

Vidare måste det vara hart när omöjligt att styra den när man inte tydligt kan se åt vilket håll den är "på väg", även om den är symmetrisk så finns det ett "framåt" utifrån alla kommandon utgår...?
Blir väl ett mindre problem om man styr den FPV eftersom man då tittar "framåt", men att stå bredvid måste vara jobbigt?
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

laban12

Jag tycker det verkar svårare med en tricopter pga. att du måste ha ett servo som kontrollerar yaw.
Min helikopter har en arm som är markerad med lysdioder undertill så jag vet vilken arm som är fram. Sen är det bara en övningssak. Inverterad flygning är bra att kunna om man skall flyga sådana här RC flyg.

Mvh
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Om du istället tänker att om du sitter på quadden så har du tre grader av frihet. Du har roll, du har pitch och du har yaw. Alla vinklar farkosten befinner sig i kan beskrivas med dessa tre axlar.

Yaw = vridning runt en Y axeln
Pitch = Upp/ner med nosen
Roll = Upp/ner med högersidan

Om du har ett treaxligt gyro som känner dessa tre vinklar är det jätteenkelt att korrigera rörelser med 4 motorer. Om du lutar för mycket åt höger, då ökar du effekten på höger motor och minskar på vänster. Eftersom att dessa 2 motorer roterar åt samma håll så får du bibehållet vridmoment, dvs du rör dig inte runt Yaw-axeln.

Lutar du för mycket framåt så ökar du på fram-motorn och minskar bak.

Är du för vriden åt ett håll så ökar du på de två motorer som får gyroeffekt åt motsatt håll och minskar på de andra två.

på så sätt kan du isolera axlarna genom att korrigera bara runt en axel. Har du tre motorer måste du kombinera på/avdrag över flera motorer för att korrigera lutning runt en axel. Om du lutar framåt så måste du öka på båda de främre motorerna och minska den bakre, medan om du lutar höger så får du öka höger och minska vänster. Det blir mer komplicerat att räkna ut vilken motor som ska öka/minska och i vilken proportion. ;-)
Dessutom måste du korrigera yaw-servot för alla förändringar i pådrag eftersom att alla propellrar går åt samma håll...

Det ENKLASTE man kan göra, utan att ha någon avancerad styrelektronik är att ha ett gyro för varje motor. Det gyrot avgör helt enkelt - "Lutar jag nedåt så gasa, lutar jag uppåt så minsa gasen" Det är så de enklaste tricoptrarna fungerar. Dock får du mer interferens mellan gyrona ju fler motorer du har, så det är knappast en bra lösning för farkoster med många motorer...
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

bra beskrivet hubben,

jag undrar om man måste "dra ut" materialet till den tjockleken som materialet man skall fräsa i, eller är det ok om man bara gör ett platt stycke.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Platt stycke är OK. En 2D ritning är det jag vill ha - typ. Bara alla mått stämmer!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kladdar lite på konstruktionen till en Quad (skall styras av resultatet i denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=47978).

Den mjukvaran har stöd för olika varianter av plattform och bland annat med fyra motorer i både "x" och "+" konfiguration.

Vilka skillnader i egenskaper kan man förvänta sig mellan dessa ???
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

ToPNoTCH,

Det är ingen större skillnad i flygegenskaper. Det är bara att två motorer riktas åt den riktning du styr åt jämfört med en motor.

Mvh
Skriv svar