Gjuta in relä i silikon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

Gjuta in relä i silikon?

Inlägg av Agamemnon »

Skulle man kunna gjuta in ett vanligt 12v 40A relä i silikon utan att det ställer till det med funktionen hos reläet? Värmeutveckling? Funderar på att köpa biltemas billiga (30 kr för 600 ml) och gjuta in reläet i en el-dosa för att få det 100% vattentätt. Ska användas för att switcha länspump i båt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gjuta in relä i silikon?

Inlägg av tecno »

100% är väl att ta i, du ska väl ha kablar in och ut till reläet och det är där du lär få de stora problemen. Kan du inte ha reläet så placerat i båten att den inte kan 'bada'? Reläer har man ju använt länge i båtar utan strul med rätt placering.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Tanken var att ha en IP65 dosa som kablarna går in i och sedan som grädde på moset fylla dosan med silikon. Funkar eller funkar inte? Dosan ska placeras där den inte kan komma under vatten men som det är nu så blir det ärj o skit även inne i nämda dosa efter ett tag då det är ett fuktigt utrymme under durk. Västkustens båtklimat är absolut värsta tänkbara.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag förstår problemet, jag skulle flytta på denna till 'torrare' miljö och inte ha nåt under en durk. Problemet är ju den taskiga ventilationen därunder.

Reläerna i min båt är monterade 'torrt' och väl ventilerat helt öppna och har inget strul med ärj mm iofs inte på västkusten då. Men A och O är väl ventilerat.
En IP65 burk som är sluten har ingen ventilation = det kan bildas kondens och det ställer till med stora problem
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Man riskerar alltid att stänga in fukt vid ingjutning.

Protte
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Det blir väl att sätta reläet på ett bättre ställe, men om vi hypotetiskt håller oss till ämnet ingjutning, skulle man inte kunna värma prylarna med en varmluftspistol för att få bort ev fukt precis innan? Skulle biltemas silikon ens vara ett lämpligt jox att använda?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är kablaget som kommer att ställa till det!
Seroster

Inlägg av Seroster »

Jodå, men du kan limma igen apparatlådan med kontaktlim istället för att fylla med silikon, då kan du få upp allt igen.
Problemet med silikonet är att om du någonsin ska ändra på det får du slänga hela skiten och börja om från början =P

Se till att löda det ordentligt, och se till att ha ordentligt med dragavlastning.

Men rent mekaniskt och värmemässigt är det inga problem alls.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Finns speciella reläer som man "får" gjuta in.. vi använde sådana när vi byggde små bilprylar där vi gjöt in dom med gjutmassa (epoxybaserad tror jag) för massor av år sen.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Använd en Polyvent?
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 015920.pdf
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 9-20&toc=0?

Jag har sett att man kan skydda olika saker mot fukt genom att montera sakerna i en låda och värma upp lådan så att temperaturen blir några grader högre i lådan relativt omgivningen. Fuktvandring följer värmevandring (eller något sådant), kanske räcker med reläts värmeutveckling?
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Som Techno säger så är kabeln ett problem, det finns väldigt få vattentäta kablar. De diffunderar ofta in lite genom isoleringen som sedan söker sig in där det inte skall vara mellan kardelerna tom.
Men det berör ju på som alltid, slutar ledaren i en flatstifkontakt så kan du ju få fukt ända in i anslutningen.
De vattentäta ingjutna moduler jag jobbat med har solida nakna ledare igenom gjutmassan och till anslutningsdonet IP68. Då är elektroniken säker och donet den svaga länken.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Agamemnon skrev:Skulle man kunna gjuta in ett vanligt 12v 40A relä i silikon utan att det ställer till det med funktionen hos reläet? Värmeutveckling? Funderar på att köpa biltemas billiga (30 kr för 600 ml) och gjuta in reläet i en el-dosa för att få det 100% vattentätt. Ska användas för att switcha länspump i båt.
Limpistol funkar med ... men tänk på kapilärverkan hos kablar med fler än en ledare.
(jag borde läsa hela tråden innan jag komenterar).
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Glenn skrev:Finns speciella reläer som man "får" gjuta in.. vi använde sådana när vi byggde små bilprylar där vi gjöt in dom med gjutmassa (epoxybaserad tror jag) för massor av år sen.
Var det den 'gråa' massan som man var tvungen att spreja kylspray på och sen bearbeta med avbitare för att få loss?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Som Josty Kid säger. Använder man inte nakna solida ledare in till den ingjutna delen så är det kört över tid. Jag har sett gamla kablar som är 10 meter långa och som har ärgat från ände till ände innanför höljet.

I min båt har jag samlat all elektronik till ett och samma ställe i ett alltid uppvämt utrymme. Det ha ju även fördelen att det blir lätt att felsöka.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ostboll skrev:
Glenn skrev:Finns speciella reläer som man "får" gjuta in.. vi använde sådana när vi byggde små bilprylar där vi gjöt in dom med gjutmassa (epoxybaserad tror jag) för massor av år sen.
Var det den 'gråa' massan som man var tvungen att spreja kylspray på och sen bearbeta med avbitare för att få loss?
Mjae, gröngrå, men en av anledningarna att använda den var ju just att det var svårt för konkurrenter att reversengineera grejerna :)
Skriv svar