blueint: Du skrev "detektera styrkan billigt"...hur mycket är "billigt" i sammanhanget?
Du behöver ju ändå något bärbart till dina experiment med FSK 1200 baud...köp en begagnad IC-R5 så slår du två flugor i en smäll.
Knappast någon spektrumanalysator men en enklare typ av spektrummonitor är det i alla fall. Räcker till för att detektera
förekomst av signalenergi vid inställd mottagningsfrekvens men bandbredderna i mottagaren är så klart dimensionerade för
AM-, NFM-, och WFM-signaler...
Finns flera bärbara och stationära "general coverage"-mottagare att välja på och på en del går det att ansluta dator
och plocka ut någon form av signalstyrkenivå vid mottagningsfrekvensen. Man kan i dessa fall skriva ett eget program
(eller använda färdiga) som långsamt sveper mottagaren över ett brett frekvensområde och samtidigt registrerar
signalnivåerna och på detta sätt genererar en spektrumplot.
Jag känner inte till om datoranslutning och utläsning av signalnivåer är möjligt på just IC-R5.
Jag har en Uniden Bearcat UBC785XLT (stationär, 25-1300 MHz) och på den radion är detta möjligt och jag har gjort det själv...
IC-R5 Sport Communications Receiver
Ser att det har sålts en hel del sådana här radiomottagare för en överkomlig slant på diverse auktionssidor.