Jag har fått ett gammal labb-aggregat som är "märkt" (skrivet på en pappersetikett) 0-25V 4A eller liknande. Det är ett hembygge men jag tyckte att de där siffrorna borde komma någonstans ifrån i alla fall.
Belastar jag det med mer än ca 1A oavsett spänning så kroknar det. Öppnade upp det idag, såg inga trasiga komponenter. Det jag tycker är lite märkligt att den enda effekttrissan har rätt tunna kablar till sig, men det är nog snarare en fråga om underdimensionering utan att vara källan till mitt problem. I övrigt är det två analoga panelmetrar (spänning och ström), och regleringen som jag inte satt mig in i alls verkar vara inskränkt till ett litet kort som sitter monterat i lådan. På ovansidan (som var den enda jag såg, vet inte om något finns på baksidan) av det lilla kortet satt det ett effektmotstånd och nån diod eller så, samt ett litet antal komponenter till som jag inte kommer ihåg nu.
Jag vet att jag borde ha tagit bilder, men det blev inte så ikväll.
Inga kondensatorer såg buktiga ut (två för glättning av ingångsspänningen, en på utgången).
Skall se om jag kan komma åt att se vad det är för transistor, då kan jag ju i alla fall se om den överhuvudtaget klarar av nån högre effekt än vad jag får ut.
Jag uppskattar åldern till tidigt 80-tal eller så med tanke på hur lådan och komponenterna ser ut.
EDIT: Och det jag undrar är förstås om någon har nån idé om varför det beter sig som det gör? Insåg att det inte fanns ett enda frågetecken ovan, och då är det svårt att svara. Skall kolla upp noggrannare en annan dag (imorgon?) vad det är för komponenter och ta lite kort.
Gammalt labbagg. kroknar snabbt
Re: Gammalt labbagg. kroknar snabbt
Bilder.
Mät glättningskondensatorerna, har de torkat är det inte många mikrofarader kvar.
Mät glättningskondensatorerna, har de torkat är det inte många mikrofarader kvar.
Oj, har helt glömt bort detta, skall kolla upp det igen nån kväll.
Så, då kom äntligen "nån kväll", för ont i mage och rygg gjorde att det inte blev rostsvetsning, utan istället öppnade jag labbaggregatet. Det visade sig vara väldigt simpelt, och uppbyggt runt en LM317K. Den skall klara 2.2A top, men i mitt fall så verkar det krokna bra mycket tidigare (enligt både den inbyggda mätaren och vad saker "borde" dra). Lite bilder nedan, ser inget som verkar direkt misstänkt, men å andra sidan sett är det ju bara billiga och väldigt få komponenter så att byta lite kondensatorer kanske kan vara värt för att testa om det blir bättre. Ett par dåliga mobilbilder nedan:
Om inte annat så kanske man skall bygga nåt bättre att stoppa i samma chassi.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hade nog jag gjort så vet man också hur det är uppbyggt om man gjort det själv samt att man kan göra det precis så som man vill ha det och trafon ser ju i alla fall ut att kunna användas.
-
Mindmapper
Mät vad spänning du har på kondingarna efter likriktarbryggan för att se vad du har när du belastar (mät både AC & DC). Elektroderna på transistorn blir nästa mätpunkter. Sedan kan man se var det lutar.
Ja nu var det ju ingen transistor, utan en LM317 Spänningsregulator. Men ja visst, det finns väl någon annan på forumet som kör med devisen: Att mäta är att veta.
Mäter lite nästa gång jag inte får något vettigt gjort i garaget istället.
Mäter lite nästa gång jag inte får något vettigt gjort i garaget istället.