Hyra labb

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Hyra labb

Inlägg av nanopile »

Jag behöver tillgång till ett labb innehållande minst oscilloskop, labbagg, lödning under mikroskop (endast blyfritt) och utsug för lödröken.
Helst även tillgång till makanisk verkstad men det är nog att önska för mycket.

Några tankar om var man eventuellt skulle kunna hyra elektroniklabb?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hyra labb

Inlägg av prototypen »

Skulle väl gå an men det är lång till Umeå.

Har dessutom snickeri och lackering om du behöver.

Protte
rikkitikkitavi
Inlägg: 14938
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hyra labb

Inlägg av rikkitikkitavi »

det var någon tråd om att dela labblokalshyra i stockholm, men det kanske går att diskutera hyra labb också?
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Hyra labb

Inlägg av Scorpiion »

Tror du har bättre chans att få bra svar om du var lite mer specifik.

Pratar vi om 1-3 dagar alternativt en helg eller hyra varje månad under en längre dig?

Om det är något mindre som du vill få gjort, och inte har tillgång till några grejer alls kanske det är bättre att betala någon att göra det åt dig?
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Re: Hyra labb

Inlägg av nanopile »

Jag får väl flytta till Umeå :)

Nej skämt åsido, Stockholm med omnejd får jag begränsa mig till tror jag men jag utesluter inget.
Det är frågan om 4-6 månader ungefär, syftet är att kunna bygga små saker i elektronikens värld.
Jag skulle tex kunna bygga en egen minnesmodul, den storleken av elektronik.

Har fått tag på någon som betalar utbildning i en del program och att lära sig en bunt med roliga chip genom att bygga med dem.
Behöver få verifiera mina kunskaper för att de ska fastna, därför byggandet, en del av det är att bevisa för mig själv att jag faktiskt klarar saker.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Hyra labb

Inlägg av Scorpiion »

Okey, låter roligt! :)

Tror du kanske borde se över priset att köpa egna grejer och hyra (eller om du kan vara hemma?) någon "vanlig" lokal och sätta upp dina grejer där. Jag ska inte säga för mycket, har aldrig sökt något som detta, men tror inte marknaden för uthyrning av kompletta elektroniklabb är så stor....

Hoppas du hittar något som passar, oavsett om du får fixa ett labb själv eller hittar någon som kan hyra ut till dig! :)
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Hyra labb

Inlägg av xraid »

vad är det värt för dig att ha ett elektronik labb samt mekatronik 24/7 . El inkluderat ...

värde och pris ? ...

pris per månad ...

Har inget färdigt idag men Jag är intresserad av att kolla med Er huruvida ett hackerlabb med 8 st personer max med full 24/7 tillgång, sen lösa medlemmar per dag eller timma på maskin med maskinist tex. laserskärare av model mindre . där skulle man även kunna samla verktyg maskiner för lättare mekanik . pelarborrar osv samt ha workshops o dyl. bytesmarknad osv.

finns det 7 andra så kan vi gå igång på det . jag föreslår Solna då jag vet en lokal (ca300 kvm) samt att komponentlådan elfa ligger på gångavstånd ...

det är inge vidare kalla det hackerlabb för publikum tenderar se det fel - skaparlab ? ...
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Re: Hyra labb

Inlägg av nanopile »

Hmm, jo.

Jag har faktiskt inte räknat på vad det kostar o köpa sakerna fast det är inte meningen att jag ska ha utrustning kvar från utbildandet utom det jag byggt ihop själv.
Då måste jag ha någon annan som äger sakerna.
Detta eftersom det inte är mina pengar jag får använda, i övrigt har jag ganska fria händer :)

Jag skulle kunna köpa utrustningen i efterhand, att hyra bara instrument hem till mig vore en ide men kan inte tänka mig att de hyr ut till någons privata hem, någon som har erfarenhet av motsatsen?

xraid: satt o snabbräknade lite men 53000 på ett halvår för en sådan plats törs jag nog lova inkl instrument, det skulle bli 8833 kr per månad.
Vet jag vad jag köper så finns det mer pengar men det måste kännas ok för mig.
Antagligen har olika personer olika behov av instrumentering så jag kan tänka mig att det behövs en annan prismodell än rent X kr per månad för labb, jag gillar din ide skarpt, har du en god plan på hur det ska fungera så är jag defenetivt intresserad.

Skulle du kunna ordna programvaor på korttid, tex veckokostnad så vore det intressant med tex Comsol Multiphysics, DxDesigner, IO-designer, SolidWorks.
Prio är dock själva elektroniklabbet.
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Hyra labb

Inlägg av xraid »

jag sitter och fnular på hur det skulle kunna vara demokratiskt styrt med en diktator = man hyr på 6 mån . 3 månaders förlängning . gäller dom 8 st aktiva 24/7 medlemmarna .

för dom aktiva finns eget privat 10kvm utrymme / bänk .

sen finns passiva medlemmar som kan begagna gemensamt utrymme ... viss utrustning betingar en kostnad per timma dag ...

+ ett allmänutrymme - cafe ...

Comsol Multiphysics kostar 85k SEK mini ... sen * per modul ... huh ...
men jag är övertygad att är vi 8st som siktar på ett hacker ehhhh skaparlab så får vi Comsol att sponsra en station till / hos oss ... betänk att tiden i just den programvaran är det en enorm inlärningskurva på ...
Senast redigerad av xraid 16 januari 2011, 19:28:18, redigerad totalt 1 gång.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Hyra labb

Inlägg av Scorpiion »

Hm.. Förstår inte riktigt ditt dilemma egentligen...

Med den budgeten kan du lätta köpa all elektronikutrustning och sedan om det då faller sig så att du behåller det eller säljer det i slutändan är väl upp dig/er (han som betalar). Vet inte exakt hur mycket priset på utrustning sjunker men tror du lätt kan sälja utrustning som är 6 månader för halva priset utan problem... Eller vad tror andra här?

Det innebär ju att du kan handla saker för 50 000kr, och sen i slutändan ändå få 20-25 tusen över...

Sen förstår jag inte riktigt varför du inte ska ha kvar grejerna, varför ska du lära dig något som du aldrig kommer kunna utföra igen? (Pga du är i samma sits utan grejer igen...)

Jag tänkte om det är en arbetsgivare, vill inte han att du ska kunna göra detta inom jobbet senare då?

EDIT: Eller är det så att det är en privatperson, som av ren snällhet ska ge dig 50000 kr för att "leka" med? :D I det fallet förstår jag inte heller varför personen i fråga inte skulle vilja att du behöll grejerna... Har lite svårt att fatta konceptet.. :P
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hyra labb

Inlägg av AndLi »

Instrument går väll att leasa på längre eller kortare tid? Det låter ju som att det är något företag i bakgrunden?
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Re: Hyra labb

Inlägg av nanopile »

Comsol och andra program kommer jag att få gå kurser för att lära mig, det är det merparten av pengarna kommer att gå till.
Det finns en fond i bakgrunden som betalar :)

AndLi: du råkar inte komma på några sådana firmor på rak arm? :)
Helt klart värt att kolla upp.

Scorpiion: jag gillar iden men då jag räknar med de ungefärliga nypriser jag sett så blir det ganska stora summmor, då räcker inte 50K på långa vägar.
Räknade:
oscilloskop 50K
mikroskop 23K vill inte bli trött i ögonen och kunna sätta i en kamera, Leica, hmm 80K?
labbagg 17K
lödstation 6K
summa sumarum: 96K
Nu har jag höftat till men går säkerligen att komma undan billigare, i vilket fall som helst så kommer jag troligen inte runt att jag inte får ha saker kvar när allt är klart.
Jag kommer iofs på andra instrument som vore kul och nyttigt att ha tillgängligt ibland men jag lägger hellre krut på det väsentliga.

Det jag får är kunskapen och det jag själv bygger.
Borre
Inlägg: 4573
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Hyra labb

Inlägg av Borre »

Med tanke på det där priserna, vad behöver du för värsting saker egentligen?
Eller frågan kanske ska var, behöver du verkligen saker för dessa priser? :roll:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hyra labb

Inlägg av prototypen »

Det var ju ingen kattskit du behöver som utrustning, hoppas du kan använda den utrustningen också. Men VAD ska byggas, minnesmodul står det i första inlägget, till vad?

Comsol är någon sorts simuleringsprogram men på deras hemsida visas ett exempel med luftströmmning, kan det simulera elektronik också?
Jaja, du får svara om du vill.

Protte
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Hyra labb

Inlägg av Scorpiion »

Intressant fond.. :P haha vad heter den?

Måste bara av ren nyfikenhet fråga, hur mycket kan du om elektronik i dagsläget? Har du utbildning sen tidigare eller jobbat inom området? Man får ju som intrycket av att du inte håller på med det i dagsläget? Eftersom du ska hyra alla dessa saker... Eller har du egna grejer också men måste ha super grejer för just det du ska göra?

Om du inte har väldigt mycket erfarenhet (jag har ju ingen aning du kanske jobbat professionellt i 10+ år eller bara som en hobby), så tror jag inte du hinner använda grejerna till dess potential inom 6 månader... Menar att du klarar dig med ett oscilloskop som kanske inte kostar 50k? Eller? Labbagg för 17k? Hm... Vad ska du göra egentligen? :P
Skriv svar