Äldre ultrakänslig metalldetektor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Äldre ultrakänslig metalldetektor?

Inlägg av Mizzarrogh »

Går bet på en grej, vanliga metalldetektorer av typ handhållen och liknande, typ som de man byggde i skolan har ju sina begränsningar, men läste en gång ett gammalt reportaget, detta utspelade sig i slutet av 40 talet, där en bild på en flotte med en gigantisk slinga på kanske ett par meter figurarea, med denna anordning kunde man finna även mycket små partiklar av någon mm storlek långt ned i dyn undervatten, någon här som kan hjälpa mig dechiffrera hur en dylik apparat kan konstrueras, går det alls med normal budget, eller är det bara att glömma?
finns ju moderna metoder, men skulle vara intressant att veta vad detta var mer exakt.

Edit: För att kunna googla måste man ju veta vad det är...
Att söka på metalldetektor och liknande hjälpte inte mig. :)
blueint
Kontakt:

Re: Äldre ultrakänslig metalldetektor?

Inlägg av blueint »

Borde väl vara som en vanlig metalldetektor frånsett frekvens och induktansdimensionering ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Spolens diameter bestämmer djupet den klarar av att avkänna, frekvensen bestämmer vilken sorts ämnen den är känslig för.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Största problemet med metalldetektor är att skilja på vad som är metall och vad som är mark. Bygger man dom riktigt känsliga så räcker det med att jordens fuktighet ändras lite så kan man få en fel detektering, undra hur man kommer runt det?
Jag har hållit på en del med metalldetektorer, som känsligaste så fick jag detektorn att känna en 5-krona på runt 60-70 cm i testbänken diameter 35cm, men ute i fält är det mycket annat som stör.
Men det kanske är lättare att bygga en detektor som man har i vatten, det kan ju inte bli fuktigare, och nivån över botten är fixerad och kan lätt justeras allt eftersom det blir grundare eller djupare.
Men ska man leta små partiklar, det blir mycket skräp då. Oftast så är det ju kapsyler eller dyligt man lyckas hitta i sanden.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Tackar för svar, måste haft hjärnsläpp eller något som vanligt igår, men måste läsa på litet mer om detdär.

Är mest mindre järnföremål och andra oädla metaller (främst alu och kopparlegeringar, etc) som är av intresse i praktiken på dessa breddgrader (however, det finns mycket guld i markerna här, men tror inte det går att se med vanliga detektorer pga den låga koncentrationen, men har hittat microparticklar vid stickprover). Måste kolla om jag hittar något schema till "guldspjutet" och liknande, Visserligen inte lika smidigt att använda i detta sammanhang, men föreställer mig det lättare "ser" metaller i omedelbar närhet under backen? Funderade om det gick alls att se mindre föremål som ligger en bit ned i backen eller om det snabbt blir för mycket störningar?
YngLi

Inlägg av YngLi »

De som letar efter skepp och liknande verkar använda magnetometer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetometer

Jag hittade det här byggprojektet, vet inte om det är komplett?
http://www.jandspromotions.com/philips2 ... AR1746.htm (Klicka på Entry under bilden)

Ändring, Om man klickar på Abstract under bilden i länken ovan så får man en enklare översikt/ beskrivning
Ändring, En spole runt en väterikvätska (destillerat vatten, H2O) genererar ett magnetfält mm mm
Senast redigerad av YngLi 16 januari 2011, 11:28:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, står på önskelistan sedan en tid tillbaka tillsammans med riktig side scan sonar. 8)
Var en TOVfich detektor samt en fast side scan sonar (fast "fiskhuvudena" är smidigare än skenorna) ute relativt billigt på dykarföreningens sida förut.
Men fortfarande rätt mycket klöver om man inte jobbar med det.

Vet inte hurpass bra resultat man får med DIY prylar?
Skriv svar