Hubben bygger BorisCNC
Re: Hubben bygger BorisCNC
Jo, men vitsen med en verktygsväxlare är ju lite att byta verktyg... Olika verktyg vill man oftast köra på olika RPM för att få rätt skärhastighet... 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Visst är det så, då är det dags att fixa med en annan sorts spindel som kan styras externt.
Det var kanske högtalarkablen jag menade, det är klart det fungerar, men kanske inte i längden.hubben skrev:Vad tänkte du för riktiga kablar?
Idag har jag de som följde med från cncorouterparts.com förutom till X-axeln där jag har högtalarkabel...
Vad rekommenderar du för kabel?
Men jag är imponerad av bygget

@tecno: Jepp, men detta får duga sålänge.. Till det jag kör fungerar det bra - och man ska ju ha nåt kvar att förbättra oxxo. =)
@PTC: Jo, det var en ful-lösning men jag hittade ingen annan kabel. Vad kör du för kabel?
Visst är det bipolär parallell man vill köra? Känns som att det blir rätt då motorn klarar 4,2A och geckon ger 3,5A max...
@PTC: Jo, det var en ful-lösning men jag hittade ingen annan kabel. Vad kör du för kabel?
Visst är det bipolär parallell man vill köra? Känns som att det blir rätt då motorn klarar 4,2A och geckon ger 3,5A max...
Jag ska använda skärmad 4-ledarkabel. Lappkabel Unitronic LIVCY4x0,5.
Har använt den i flera applikationer med bra resultat.
Vill du ha några meter får du gärna testa den
Har använt den i flera applikationer med bra resultat.
Vill du ha några meter får du gärna testa den

Jag använder 55-823-17 , skärmad 4x0,75
Angående nödstopp så tänkte jag flytta ut mitt till en box bredvid maskinen, jag använder skärmad CAT5-kabel till externa boxar (sensorer, relästyrning, nödstopp) och metallboxar från Elfa att placera delarna i.
Jag försöker köra central jordning och ansluter bara skärmaren i styrbox-ändan.
För stryningen av spindeln så har jag ett SSR (solid state relay) från elfa, kommer inte ihåg numret men det var på 230V 10A.
Angående nödstopp så tänkte jag flytta ut mitt till en box bredvid maskinen, jag använder skärmad CAT5-kabel till externa boxar (sensorer, relästyrning, nödstopp) och metallboxar från Elfa att placera delarna i.
Jag försöker köra central jordning och ansluter bara skärmaren i styrbox-ändan.
För stryningen av spindeln så har jag ett SSR (solid state relay) från elfa, kommer inte ihåg numret men det var på 230V 10A.
Håhå, nu är den testkörd! =)
Har ett litet problem i EMC2. Fick till gantryfunktionen med gantrykin så att jag har 4 joints med 3 axlar och kan köra homing separat. MEN - när jag joggar, oavsett axel, får jag "Joint follow error" i hastigheter så låga som 700mm/min. När jag inte joggar utan kör G-kod, oavsett G0 eller G1 så kan jag köra 6000mm/min utan några som helst problem, i flera axlar samtidigt... nån som haft detta problem?
Kör på en Athlon 1800+, kan det vara så att datorn är för seg?
Har ett litet problem i EMC2. Fick till gantryfunktionen med gantrykin så att jag har 4 joints med 3 axlar och kan köra homing separat. MEN - när jag joggar, oavsett axel, får jag "Joint follow error" i hastigheter så låga som 700mm/min. När jag inte joggar utan kör G-kod, oavsett G0 eller G1 så kan jag köra 6000mm/min utan några som helst problem, i flera axlar samtidigt... nån som haft detta problem?
Kör på en Athlon 1800+, kan det vara så att datorn är för seg?
Kolla här om det kan hjälpa dig:
http://www.linuxcnc.org/docview/html/co ... tml#r1_2_1
Du har väl kört "latency test"?
http://www.linuxcnc.org/docview/html/co ... tml#r1_2_1
Du har väl kört "latency test"?
Jag har kört latency test och lattjat med FERROR parametrarna. Det lustiga är ju att när jag kör G-kod har jag inga som helst problem, utan det är bara när jag joggar den i hög hastighet. Ändrar jag FERROR till 3 så går det bra att starta och köra, men när jag släpper piltangenten så att den stannar - då får jag felet. =/
Fräste lite småbitar idag till ett litet skojprojekt:

Körde i 700mm/min, sjukt vad fort det går!
Sen upptäckte jag att fräsar är vassa:

(Det slutar aldrig blöda!)
Modellerade bitarna 8,1 mm, och med mitt digitala skjutmått får jag dem till 8,10. Känns rätt OK. (Ja, jag vet att det finns tiotusen bättre sätt att mäta felet jag har i fräsen, men JAG är nöjd med detta sätt)
Körde i 700mm/min, sjukt vad fort det går!
Sen upptäckte jag att fräsar är vassa:
(Det slutar aldrig blöda!)
Modellerade bitarna 8,1 mm, och med mitt digitala skjutmått får jag dem till 8,10. Känns rätt OK. (Ja, jag vet att det finns tiotusen bättre sätt att mäta felet jag har i fräsen, men JAG är nöjd med detta sätt)
Stiligt värre! Du fräser i samma hastighet som jag snabbmatar ungefär, men då kör jag med M10 gängstång och plastmuttrar...
Gjorde bort mig lite från början igår får man väl erkänna.
Det började med att jag skar mig på fräsen när jag skulle byta till en mindre. Djupt...
Körde homingen på alla axlarna, och tänkte att jag skulle testa att sätta offset. Sen kom jag på att - nä, jag gör som vanligt - startade om EMC2 och homeade om Z-axeln på arbetsstycket. kollade inte så noga utan drog igång fräsen i 1500mm/min fräsning... sen small det bara till och jag fick slänga mig på nödstoppen...
Inte visste jag att EMC2 kommer ihåg offseten mellan omstarterna! Det jag hade gjort var att jag hade homeat Z på arbetsstycket, och hade en offset om -46mm vilket gjorde att när jag körde igång arbetet så försökte den trycka ner fräsen 46mm i arbetsstycket för att ta sitt första varv... det gick inte så bra.
Blev av med en 2mm fräs och fick rensa smält plast från spindeln i en kvart - i övrigt gick allt bra. Men om vi säger såhär - i 1500mm/min hinner man inte tänka efter så länge vad som gick fel innan det smäller!
Drog ner matningen till 700, körde rätt offset på alla axlar och det lirade precis hur fint som helst!
Med snabbmatning på 6000mm/min smäller det bara till i förflyttningarna, särskilt när man fräser bitar på 8mm..
Tusan - jag älskar den här fräsen!
Det började med att jag skar mig på fräsen när jag skulle byta till en mindre. Djupt...
Körde homingen på alla axlarna, och tänkte att jag skulle testa att sätta offset. Sen kom jag på att - nä, jag gör som vanligt - startade om EMC2 och homeade om Z-axeln på arbetsstycket. kollade inte så noga utan drog igång fräsen i 1500mm/min fräsning... sen small det bara till och jag fick slänga mig på nödstoppen...
Inte visste jag att EMC2 kommer ihåg offseten mellan omstarterna! Det jag hade gjort var att jag hade homeat Z på arbetsstycket, och hade en offset om -46mm vilket gjorde att när jag körde igång arbetet så försökte den trycka ner fräsen 46mm i arbetsstycket för att ta sitt första varv... det gick inte så bra.

Blev av med en 2mm fräs och fick rensa smält plast från spindeln i en kvart - i övrigt gick allt bra. Men om vi säger såhär - i 1500mm/min hinner man inte tänka efter så länge vad som gick fel innan det smäller!

Drog ner matningen till 700, körde rätt offset på alla axlar och det lirade precis hur fint som helst!
Med snabbmatning på 6000mm/min smäller det bara till i förflyttningarna, särskilt när man fräser bitar på 8mm..

Tusan - jag älskar den här fräsen!