Är ny här på detta forum och hoppas att jag lägger denna tråd rätt och att man kan fråga om den här typen av saker.
Håller på att rennovera ett gammalt spring reverb från -79 av märket Intersound.
Behöver byta en potentiometer som låter som en sandlåda plus att den bara funkar bitvis.
Den sitter på EQ-delen och visade sig var en vad jag tror heter dual/tandem potentiometer.
Det är liksom en extra cylinder påmonterad under den vanliga.
Enda informationen som finns på den är "EF1973" och "1377822"
Hur går jag till väga för att hitta en lika dan eller motsvarande? Finns det någon överättningstabell som gör om siffrorna till klarspråk?
En liten bonusfråga, jag ska byta ett par kondringar för at få bort brum. Vet att det är bra att byta de stora huvudkondringarna som sitter först i kedjan men har läst att det kan löna sig att byta alla som finns på kortet, bör jag göra det eller är det onödigt pill?
Hoppas det inte ör allt för lama frågor.
Tack på förhand.
Peter
Dubbel/tandem potentiometer
-
Re: Dubbel/tandem potentiometer
Finns garanterat ingen som varken vet eller kan svara utan detaljerade foton och schema.
Alla mätningar utförs på en halva av poten.
Börja med att mäta resistansen mellan de yttre benen = värdet.
Steg 2: Ta reda på kurvtypen (linjär logaritmisk etc.)
Ställ ratten mitt imellan ändlägena och mät mellan mittbenet (löparen) och ett av de yttre.
Får du halva föregående värdet så är den linjär (om det inte är poten för balans; då är det balanskurva, har för mig att den kallas W).
Det finns en graf en bit ner på sidan som kan hjälpa dig att avgöra vilken kurva det är:
http://www.geofex.com/article_folders/p ... tscret.htm
Angående kondingarna; börja med att byta de stora (tillhör nätdelen) samt de som ligger nära heta komponenter (ökad risk för uttorkning) och se, eh nej lyssna om det blir bättre.
Börja med att mäta resistansen mellan de yttre benen = värdet.
Steg 2: Ta reda på kurvtypen (linjär logaritmisk etc.)
Ställ ratten mitt imellan ändlägena och mät mellan mittbenet (löparen) och ett av de yttre.
Får du halva föregående värdet så är den linjär (om det inte är poten för balans; då är det balanskurva, har för mig att den kallas W).
Det finns en graf en bit ner på sidan som kan hjälpa dig att avgöra vilken kurva det är:
http://www.geofex.com/article_folders/p ... tscret.htm
Angående kondingarna; börja med att byta de stora (tillhör nätdelen) samt de som ligger nära heta komponenter (ökad risk för uttorkning) och se, eh nej lyssna om det blir bättre.

-
-
Hej igen!
Har haft lite fullt upp på senaste och projektet har blivit liggande.
Mu är jag på G igen och har mätt upp potetiometern.
Om jag vrider poten till fullt utslag så visar mätaren 233 om jag ställer in multimetern på 2000k.
Den undra 226.
Mellanvärdet är typ 035 så det betyder alltså att den inte är linjär.
Har letat runt efter en sådan potentiometer men inte lyckats något vidare.
Hittade enormt små bokstäver på den, CTS. Finns en hel del sånna ebay men ingen men rätt siffor.
Har jag kanske mätt fel endå?
Svårt när man inte har koll på vad man gör =)
Har haft lite fullt upp på senaste och projektet har blivit liggande.
Mu är jag på G igen och har mätt upp potetiometern.
Om jag vrider poten till fullt utslag så visar mätaren 233 om jag ställer in multimetern på 2000k.
Den undra 226.
Mellanvärdet är typ 035 så det betyder alltså att den inte är linjär.
Har letat runt efter en sådan potentiometer men inte lyckats något vidare.
Hittade enormt små bokstäver på den, CTS. Finns en hel del sånna ebay men ingen men rätt siffor.
Har jag kanske mätt fel endå?
Svårt när man inte har koll på vad man gör =)