WinXP på 300GB hårddisk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vojnik

WinXP på 300GB hårddisk

Inlägg av vojnik »

Hur ska man göra om man vill installera WinXP på en 300GB IDE hårddisk?

Jag vet att mitt moderkort har stöd för disken men att stödet mjukvarumässigt finns när man har installerat SP1 till WinXP. I SP1 finns LBA 48-bit som behövs för att läsa stora diskar.

När jag startat installationsprocessen från skiva har jag ju inget stöd för större diskar än 128GB så installationsprogrammet ser hårddisken som en oformaterad 128 GB disk. Men problemet är att jag har 250GB med data på disken som jag vill behålla.

Hur ska jag kunna kringgå detta utan att flytta 250GB data till annat ställe och sen formatera disken och lägga till en 50GB primär partition?
monstrum

Re: WinXP på 300GB hårddisk

Inlägg av monstrum »

Stoppa disken i en annan dator och kör Partition Magic eller likande för att flytta om datat till en egen partition och skapa sedan ny primär partition där du kan ha windows.
Om jag minns rätt så hade dom även en version som man kunde bränna på en skiva och boota upp med som hade de vanliga basic-funktionerna som att flytta, skapa och resiza partitioner, helt utan att man behövde nåt operativsystem alls.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag kör XP på en 250G-disk, tror inte jag gjorde nåt särskilt ?

..Iofs, nu kom jag på att jag har en XP-skiva med SP2 på från början, kanske är det som är lösningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har ju en option att installera drivrutiner från en floppy.
Användarvisningsbild
vojnik

Inlägg av vojnik »

Ska försöka få tag på en WinXP skiva med åtminstone SP1 på.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Annars så kan du ju bränna en med tom SP3 på om du velat. Går också att uppgradera XP installationskatalog vid sidan om och sedan bränna den på skiva så SP3 installeras direkt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

GParted Live-cd brukar jag använda. Starta från cd:n, använd programmet för att dela upp disken i två partitioner, klart. Man behöver inte flytta data, börja med att minska den bef. partitionen och skapa sedan en ny partition på det utrymme som blir över.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Bästa lösningen är att skaffa en installations-Cd med servicepack på, helst 2 eller 3.
Näst bäst om man har två diskar är att installera på liten disk och sedan ghosta den disken
till den större.
Tredje lösningen är att dela disken och installera och sedan mickla med partitionerna med program av typen
Partitionmagic och dyl.
Bör också gå att få in drivrutiner med 48-bitsstöd mha floppy, men det är nog det knepigaste sättet.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

vojnik skrev:Hur ska man göra om man vill installera WinXP på en 300GB IDE hårddisk?
Enklaste sättet tycker jag är att aktivera floppyemuleringen för USB i BIOS och sedan lägga diskdrivrutinerna på USB-minnet. Sedan trycker du snabbt F6 i början av installationen för "Install additional drivers" och pekar på din A:

Alternativ B är att slipstreama in drivrutinerna i en kopia av din installationsskiva men det minns jag inte exakt hur man gjorde, har för mig att du skapar en katalog som heter $oem$ på installskivan och lägger drivrutinerna där.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

vojnik skrev:Hur ska man göra om man vill installera WinXP på en 300GB IDE hårddisk?

Jag vet att mitt moderkort har stöd för disken men att stödet mjukvarumässigt finns när man har installerat SP1 till WinXP. I SP1 finns LBA 48-bit som behövs för att läsa stora diskar.

När jag startat installationsprocessen från skiva har jag ju inget stöd för större diskar än 128GB så installationsprogrammet ser hårddisken som en oformaterad 128 GB disk. Men problemet är att jag har 250GB med data på disken som jag vill behålla.

Hur ska jag kunna kringgå detta utan att flytta 250GB data till annat ställe och sen formatera disken och lägga till en 50GB primär partition?
Min startdisk (när jag hade XP var på 500Gig) så jag tippar på att en biosuppdatering eller som dom skrev innan partition magic eller lägg över datan på en usbdisk innan.
Är du rädd om datan så hade jag köpt en flång ny disk och installerat på den och sen satt in 'rädda min data' disk som slave eller secondary.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Henry skrev:Annars så kan du ju bränna en med tom SP3 på om du velat. Går också att uppgradera XP installationskatalog vid sidan om och sedan bränna den på skiva så SP3 installeras direkt.
(Be han söka på 'slipststream sp2-3 to XP)
Skriv svar