sökes: mycket starka IR-Lysdioder(freetrack)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
tistatos

sökes: mycket starka IR-Lysdioder(freetrack)

Inlägg av tistatos »

Hejsan
Jag spelar mycket flygsimulatorer och använder mig av en gratis lösning av trackir, ett program för att tracka ens huvud med hjälp av lysdioder och en kamera, och med detta kan man flytta kameran i spelet.

Just nu använder jag mig av en keps(se nedan) med 3 st IR-lysdioder, SFH485P som drivs av ett 9 volts batteri.
Dock fick jag lite problem häromdagen, mitt i flygningens allvar så blev så börja lysdioderna lysa för klent för att programmetskulle fungera pga av att batteriet höll på att ta slut. Jag fick springa och försöka hitta ett nytt batteri. Så nu tänkte jag uppgradera mitt system.

istället för att ha lysdioder på skallen så tänkte jag sätta små reflektorer där och sedan ha starka ir-lysdioder på skärmkanten som drivs från USB.

Men jag är lite osäker på vilka lysdioder jag skall skaffa för att få sånt kraftigt ljus jag skulle behöva och ber nu om eran hjälp.
Så de behöver alltså vara så starka så reflextejpen jag tänkte användas kan reflektera tillbaka dem.
Uppskattar att jag sitter ungefär 1 meter från skärmen.
Tack på förhand!
Bild
Senast redigerad av tistatos 13 januari 2011, 20:00:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: sökes: mycket starka IR-lysdiodrar(freetrack)

Inlägg av Klas-Kenny »

http://cgi.ebay.com/5W-850-IR-High-Powe ... 919wt_1039

Någontingen sådant kan nog lysa ganska ordentligt.

Edit: Sen vet jag inte om det kan vara dåligt för ögonen på något vis att stirra in i så starkt IR-ljus?

Edit igen: Lysdioder, inte lysdiodrar :wink:
Senast redigerad av Klas-Kenny 13 januari 2011, 19:55:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: sökes: mycket starka IR-lysdiodrar(freetrack)

Inlägg av ElectricMan »

Ballt! Vad heter systemet du använder dig av?
Kan du förklara lite mer hur det funkar? :)
tistatos

Re: sökes: mycket starka IR-Lysdioder(freetrack)

Inlägg av tistatos »

Tackar blir den inte svårt att driva bara på USB ström då? Som jag förstått så är det bara är vissa våglängder som är farliga...

ElectricMan, Började skriva själv hur det funkade, men tänkte att det är bättre att bara länka till en video :)
http://www.youtube.com/watch?v=_AO0F5sLdVM

Det här är alltså något som kallas TrackIR, ett helt färdigt system som ligger på 1500SEK. vill gärna inte betala så mycket för ett system som kan kostar under hundralappen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tror det blir bättre om du USB matar de små du har...

Att få till ljusledare från en monsterdiod tror jag blir mycket svårare, en 5W diod blir också väldigt varm, och som sagt svårdriven från USB om du ska följa standarden som säger max 2.5W. (Visst man kan driva den med lägre ström, men vad tjänar man då?)

Att ta tex 3 st 1W dioder och ersätta dagens med tror jag inte heller blir bra, jag tror du kommer blända din kamera så pass att den inte sr något mer än en stor vit blobb.

Är du säker på att dioderna på kepsn inte blinkar, utan lyser kontinuerligt?
tistatos

Inlägg av tistatos »

tanken är alltså att det skall vara som min lilla ritning här under..
och då är de dioder jag har nu väldigt klena..

Är dessa för klena de med?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 1-54&toc=0

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Aha, det gäller ju då att få reflexerna från de tre punkterna att bli tillräckligt mycket bättre än resten. Gäller att inte ha högt hårfäste och flottig hy, blänker för mycket i pannan då :D

Du säger att dagens dioder är klena, även med färska batteri? Eller funkar det inte i rum med mycket solljus?

Är du säker på att IR ljuset inde är modulerat från "hjälmen"?
tistatos

Inlägg av tistatos »

dem fungerar just nu, men det är vissa punkter som gör att jag vill byta.
1. dem blir för klena efter ett tag när batteriet börjar ta slut.
2. även ifall det skall vara 160 grader så tycker jag inte att det stämmer, kan inte titta så mycket åt sidorna som jag skulle vilja.

jag kör med en vanlig webkamera som jag tagit ur IR-filtret och istället har klippt ut en bit diskett å lagt i dess plats, dvs, bara ir-ljus kommer in. Har inte så stort problem med soljus då jag sitter mot ett fönster.

kanske inte var tillräckligt tydlig med min bild, glömde skriva en kommentar till den.

översta delen är hur jag har det nu, 3 lysdioder på kepsen som lyser.
undre är hur jag vill ha det. X antal dioder som lyser mot reflexytor på kepsen:
Bild
Som sedan registreras av Kameran.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror ju nog att reflexlösningen kan fungera om man ser till att montera lysdioden precis brevid kameran, reflexer reflekterar ju tillbaka mest i riktningen man lyser ifrån.

Och jag tror nog att en 3W IR-lysdiod kommer räcka till, inget man kan garantera men det borde fungera bra?

En kylfläns på lysdioden, en billig drivare från DX och en väggvårta så är det hela löst.
Skriv svar