LaunchPad: a $4.30 Arduino alternative from Texas Instrument

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: LaunchPad: a $4.30 Arduino alternative from Texas Instru

Inlägg av jadler »

Klockan kom fram idag, en vecka efter beställning med både nyårshelg och trettondag. Jag är imponerad, inte minst av att fri FedEx-frakt ingår i priset på knappa 340 kronor. :tumupp:

När jag har ätit färdigt får jag väl se om det går att installera utvecklingsmiljö under 64-bitars Linux (Ubuntu 10.10).

En laddning LaunchPads kom fram till Utrecht igår eftermiddag, lär väl inte gå att spåra längre än så, antar jag (i och med att vi har samma spårningsnummer, Murer och jag).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Borde egentligen starta en egen tråd om bara klockan, vi är ju några stycken här som beställde en :)
Murer

Inlägg av Murer »

Någon som fått sin LaunchPad nu i dagarna?
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Beställde 3st launchpad 7/12 och DHL försökte lämna ut första gången 9/1.

På dhl:s tracking site verkar det som att de försökt köra ut paketet 5 gånger innan de skickade ett sms att jag skulle kontakta dem :doh:
Murer

Inlägg av Murer »

Fick du ett trackingnummer som du kunde spåra hem till dig?
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Tracking nbr stod i smset jag fick av DHL där de förklarade att de försökt lämna ut paketet.
Murer

Inlägg av Murer »

Okej. Då får jag hoppas att jag får mina nu i veckan då. :)
Murer

Inlägg av Murer »

Nu kan även jag rapportera att DHL har varit här och försökt lämna mina LaunchPads. Det är tyvärr kod på min port så de kunde inte lämna den. Men jag fick iallafall ett nummer jag kunde spåra mitt paket med nu.

Tydligen har de haft mitt paket redan den 7/1 men de hade inte tillräckligt addressinformation. Men den 21:e januari fick de tydligen tillräckligt med information och prövade att köra ut det igen. Någon som vet hur detta kommer sig? :D

fredag, Januari 07, 2011
19:15 - Försändelse hålls kvar GOTHENBURG - SWEDEN
12:30 - Ytterligare adressinformation nödvändig - kontakta DHL GOTHENBURG - SWEDEN
08:32 - Ute för leverans med kurir

Givetvis kunde jag inte kontakta DHL då jag inte hade någon som helst aning om att de ens hade mitt paket. Får ringa dem imorrn och försöka ordna en ny utkörning. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Var inga som helst problem att ringa DHL och få dom att skicka grejerna till mitt jobb istället för hem när jag fick mina.
Murer

Inlägg av Murer »

Jag ringde dem nu och tydligen hade de ingen som helst adressinformation om mig, förutom vilken ort jag bor på. Lite konstigt tycker jag.
mbee

Inlägg av mbee »

Hej ni som köpt starterkitet på senare tid vad blev slutsumman och åkte ni på frakt och tull? Ser att klockan kostar 49$ nu.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

DHL verkar nästan ha för lite att göra :) men det var inga problem att lösa det när jag väl ringde dem (privatperson)

Frakt ingick i priset för launchpad. Skatt och tull var det aldrig tal om, trots ett stort paket från singapore.

Är det nån som dragit igång nått mer projekt med lauchpad eller klockan? Har själv bara skrapat lite på ytan än så länge, lekt runt med de olika klockorna och fått en lysdiod att blinka typ. Jag har funnit databladet för MSP430G2231 (som sitter i när man får kortet) lite väl kortfattad för att skriva program ifrån. Samtidigt som fullständiga manualen är något saftig att läsa.

Edit: Har glömt varje gång jag skrivit i tråden. Tack TommyT för att ha uppmärksammat oss om detta :)
Murer

Inlägg av Murer »

Mjo, DHL verkar inte dela information internt på något bra sätt. Även om jag hade uppgett min portkod till damen jag ringde till så ringde de igen när de var i stan. Dock hade jag inget batteri kvar på telefonen så jag fick det som röstmeddelande först en stund efter de hade ringt. Då trodde jag återigen att det var kört men kort efter jag fått röstmeddelandet så knackade det på dörren och jag fick mitt paket. De kom väl på den lysande idén att faktiskt ringa till kontoret och fråga om fullständiga adressuppgifter (där jag antar att portkod räknas in). :roll:

Nu har jag dem iallafall, och jag tänkte sätta mig in i det senare idag. Har laddat ner Code Composer Studio som jag antar är dugligt. Någon som har en uppfattning om den andra IDEn (IAR Embedded Workbench Kickstart)?

Någon som hittat på något kul alls med sin MSP430 Launchpad? :D
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Har du kommit nån vart?

Jag har testat både CCS och IAR och funnit dem högst likvärdiga. Möjligen är IAR något mindre resurskrävande så den valde jag att ha på min mini-pc.

Jag stör mig på en grej, att man inte kan "flasha" kretsen utan att behöva öppna hela debuggern i IDEn. Eller har nån lyckats?

Jag kanske ska använda kitet till en snål krets som optimerar uttaget ur en solcell (från 2V/40µA). Men jag får inte alls så låga strömmar som databladet säger, så jag får se vilken arkitektur jag väljer till slut.
Skriv svar