Ladda batteri med nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
travis

Ladda batteri med nätaggregat

Inlägg av travis »

Ny på forumet och total nybörjare på elektronik men jag hoppas att inga frågor är för dumma.

Efter att läst lite på internet så har jag försöka modifiera en gammalt AT nätagg för att ladda ett bilbatteri.

Spänningsregleringen kände tidigare av både 5 och 12 volt. Jag har brutit kopplingen till 5 volt och lött på lite olika motstånd och en potentiometer på kopplingen mot 12 volt så att jag med potentiometern kan reglera mellan 13.84 och 14.39 volt eller nått sånt. Som jag förstått så är det ungefär det som behövs.

Har också lött bort en zenner-diod (?) som ingick i nån form av överspännings skydd. Annars så slog aggregatet ifrån vid ca 13.2 volt.

Nu är spänningen "rätt" så att säga men om jag slår på nätaggregatet med batteriet inkopplat så slår det ifrån direkt.
Läste mig till att det behövs en last på 5 volt så jag lade till en 12v spollampa på 5 volt vilket gav ca 0.2 ampere med det blev inte bättre av det.

Frågorna är många:
Behöver jag en större last på 5 volt?
Varför behövs en last på 5 volt?
Går det att gör det här om man gör rätt?

Tacksam för all hjälp
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Ladda batteri med nätaggregat

Inlägg av JimmyAndersson »

1.) Det är lite olika. En del behöver ingen last alls. Testa med en (gärna äldre) hårddisk. Går det inte då så är något tokigt.
2.) Hm.. för att nätagget ska starta. Nä, seriöst så vet jag inte. Kanske har något med standby/mjukvaru-on/off att göra.
3.) Jodå.
4.) Välkommen till forumet. :)
Borre

Inlägg av Borre »

Det kan ju vara kortslutningsskydd som stänger av nätagget, vissa är nämligen lite kinkiga på det när nätagget startar även fast man inte överstiger nätaggets "strömmärkning". Du kanske ska prova att ställa spänningen lite lägre när du startar det för att få lägre laddström och när det väl startar vrida upp spänningen ingen.
travis

Inlägg av travis »

Nu har jag har testat med hårddisk inkopplad. Tyvärr blev det inte så stor skillnad.

Jag börjar också tro att det har med kortslutningsskydd att göra.

Men jag misstänker dock att jag hade sönder nått i mitt ivriga testande. (Siktförhållandena på mitt skrivbord kan liknas vid slagen i Lutzen). Jag börjar om med ett annat nätagg. Jag har några på lager så det gör inget...

Kommer säkert att fortsätta tråden när jag får problem igen.

Tack för hjälpen så här långt!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precis när ett batteri laddas så kan de dra väldigt stor ström så det kan som sagt mycket väl vara det att överströmskyddet slår till, sedan skall batterier alltid strömbegränsas annars så kan de helt enkelt ta fyr, bli allvarligt skadade eller kraftigt överhettade eller något annat som förstör de. Och detta inte är något som är tillbyggt till nätaggregatet så kommer något att gå väldigt fel om det inte vet när laddningen skall stängas av.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Här (länk) kan du kolla exakt hur du ska göra.
Skriv svar