LCD tv problem med eftersläppning
LCD tv problem med eftersläppning
En bekant har en 4 år gammal LCD tv av ett udda märke. Den klarar inte snabba bildväxlingar.Släpar. Sen kan bilden bli flammig ibland. Var kan detta bero på?
var: LCD tv problem //adm
var: LCD tv problem //adm
-
Re: LCD tv problem
Det är inte det här som är felet då?Pudde skrev:...4år gammal LCD tv av ett udda märke...

Tänkte samma sak... Var det inte vanligt med just "släpningar" på äldre TV-modeller (oavsett fabrikat)
4år i sammanhanget är ju en livstid om man får tro butikerna själva... Jag var på Expert och köpte mig en Panasonic plasma och vi kom då in på livslängd, enligt säljaren var 4-5 år vad han ansåg att livslängden låg runt. Efter denna tid uppfattade jag det som att dom flesta kom tillbaka för reparation och tekniken gör att det inte är värt att laga en så "gammal" TV 

Pratade med en erfaren tv tekniker han sa att äldre platt tv släpade efter redan från fabriken så att säga.Tekniken var tydligen inte bättre än så
50k timmar räknar dom som livstid på en plasma i genomsnitt. (men vem idag har en 4-5 år gammal tv (platt) som man använder dagligen?)PeterH skrev:Tänkte samma sak... Var det inte vanligt med just "släpningar" på äldre TV-modeller (oavsett fabrikat)4år i sammanhanget är ju en livstid om man får tro butikerna själva... Jag var på Expert och köpte mig en Panasonic plasma och vi kom då in på livslängd, enligt säljaren var 4-5 år vad han ansåg att livslängden låg runt. Efter denna tid uppfattade jag det som att dom flesta kom tillbaka för reparation och tekniken gör att det inte är värt att laga en så "gammal" TV
- SeniorLemuren
Men var det plasma TV tråden handlade om? Plasma och LCD är ju två skilda tekniska lösningar.
LCD har ju en kortare livslängd (neonrör och driver) ...Varav drivern brukar ge upp först ...Sen att LCD har kassare bild hör ju inte hit (Vill inte starta ett Flamewar)
- SeniorLemuren
Inte om man ska tro vad dom skrev om LCD visavi plasma på den tiden.
http://www.marcuswestberg.se/plasma-tv-och-lcd-tv/
citat:
Skillnaden i livslängd på LCD TV och Plasma TV
En plasma TV kalkyleras att börja tappa bildkvalitet efter cirka 10 år om du ser på TV ofta…. så mycket som upp till 7-8 timmar om dagen. Vinnaren när det gäller just livslängd är LCD TV´n överlägset.
En LCD TV kan dessutom aldrig få inbränningar till skillnad från plasma TV´n som i vissa fall kan ta skada av inbränningar p.g.a stillbild redan efter en kvart.
slut citat.
Edit: Frånsett att meningarna är delade när det gäller livslängd vill jag fortfarande hävda att TS fråga rörde LCD och inte plasma.
Som svar på TS ursprungliga fråga kan jag tänka mig att orsaken kan bero på elektrolytkondensatorer som lyft på hatten eller torkat ut och som är relativt enkelt att byta. Själva displayen på en LCD-tv är inte problemet utan det är signalerna till den som spökar.
http://www.marcuswestberg.se/plasma-tv-och-lcd-tv/
citat:
Skillnaden i livslängd på LCD TV och Plasma TV
En plasma TV kalkyleras att börja tappa bildkvalitet efter cirka 10 år om du ser på TV ofta…. så mycket som upp till 7-8 timmar om dagen. Vinnaren när det gäller just livslängd är LCD TV´n överlägset.
En LCD TV kan dessutom aldrig få inbränningar till skillnad från plasma TV´n som i vissa fall kan ta skada av inbränningar p.g.a stillbild redan efter en kvart.
slut citat.
Edit: Frånsett att meningarna är delade när det gäller livslängd vill jag fortfarande hävda att TS fråga rörde LCD och inte plasma.
Som svar på TS ursprungliga fråga kan jag tänka mig att orsaken kan bero på elektrolytkondensatorer som lyft på hatten eller torkat ut och som är relativt enkelt att byta. Själva displayen på en LCD-tv är inte problemet utan det är signalerna till den som spökar.
Senast redigerad av SeniorLemuren 18 januari 2011, 02:27:27, redigerad totalt 1 gång.
'inbränningar' på en plasma lagar man med en 'vit' bild i en timme eller två ....
Sen kan jag ge dig bildbevis på lcd skärmar (dator) som e duktigt 'inbrända'.
Sen kan jag ge dig bildbevis på lcd skärmar (dator) som e duktigt 'inbrända'.
Vad menar du här egentligen??Ostboll skrev:50k timmar räknar dom som livstid på en plasma i genomsnitt. (men vem idag har en 4-5 år gammal tv (platt) som man använder dagligen?)
Min plasma är 4 år och har varit på dagligen, kollade i servicemenyn och den har varit på i 7600 timmar...
LCD kan visst få inbränningar, det är mycket vanligt på reklamskyltar/informationsskyltar.
Till trådskaparen: Bilder?
Till trådskaparen: Bilder?