Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
tecno: I dethär fallet så skulle jag påstå att det är Norton som är överspänt, samma sak med dropbox som du varnade för tidigare.
Enligt mig så tillhör inge av sidorna dom "farliga" sidor som finns utan det är Norton som markerar "alla" uppladdnings sidor som farliga.
Enligt mig så tillhör inge av sidorna dom "farliga" sidor som finns utan det är Norton som markerar "alla" uppladdnings sidor som farliga.
- ElectricMan
- Kontakt:
Precis. Inga problem på fuskbugg, för mig i alla fall 

Säter: Hur ska du göra splinesen? Stickning är väl ända som är vettigt i ditt fall...?
-

Jag svarvade dom här ringarna, skulle behöva många fler.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är bara dropbox som Norton varnar för, inga andra!LaRdA skrev:tecno: I dethär fallet så skulle jag påstå att det är Norton som är överspänt, samma sak med dropbox som du varnade för tidigare.
Jag behöver inte bry mig om materialanskaffning och splines-skärning. Det fixar kunden.Fräsen skrev:Säter: Hur ska du göra splinesen? Stickning är väl ända som är vettigt i ditt fall...?
Jag antar, i och med att det är evolvent-splines, att man hyvlar det med ett skärhjul i en kugghyvel enl. avvalsningsmetoden.
Hör av dig ifall du behöver hjälp med produktion av fler!Mattias Hellore skrev:Jag svarvade dom här ringarna, skulle behöva många fler.
- DW
- Kontakt:
-har precis kört färdigt några detaljer till ett flygplan (Piper PA-36 Pawnee Brave -tror jag det hette).
Första gången jag fått förfrågan om att köra en konisk gänga UNF 5/16" -24.
Detaljen är 44.60mm x 8.09mm + en skalle. Jag började med ritning men tyckte det var mer sport
att skriva koden direkt i maskinen.

Första gången jag fått förfrågan om att köra en konisk gänga UNF 5/16" -24.
Detaljen är 44.60mm x 8.09mm + en skalle. Jag började med ritning men tyckte det var mer sport
att skriva koden direkt i maskinen.

- Mizzarrogh
Off topic, kanske samma plan de flög med här då i veckan?
Står ett antal likande plan utanför där jag bor under veckorna, riktigt härligt ljud i den gamla trickflygnings planen.
Står ett antal likande plan utanför där jag bor under veckorna, riktigt härligt ljud i den gamla trickflygnings planen.

Jag har ett svarvjobb jag ska igång med snarast.
3st detaljer enl. nedanstående ritning.
Det hade varit kul med lite synpunkter på hur man "attackera" det hela.
Svarven är ett par hack för liten för den här storleken på detalj, så en del av problematiken blir runt detta.
3st detaljer enl. nedanstående ritning.
Det hade varit kul med lite synpunkter på hur man "attackera" det hela.
Svarven är ett par hack för liten för den här storleken på detalj, så en del av problematiken blir runt detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vad är rörets diameter inv. från början?
Inte lätt att komma med synpunkter när man inte vet vad det är för maskin.
ser ut att vara en rolig bit att köra
Inte lätt att komma med synpunkter när man inte vet vad det är för maskin.
ser ut att vara en rolig bit att köra

Utgångsmaterialet är massivt Ø450 - 515mm SS2541.
Maskinen är en äldre Boehringer med Ø400mm hydraulchuck.
Om det är en rolig bit vet i sjutton. Jag har aldrig kört en så lång bit på fri ände tidigare, hoppas det funkar. Jag har kört liknande detaljer tidigare, dock ej så långa.

Maskinen är en äldre Boehringer med Ø400mm hydraulchuck.
Om det är en rolig bit vet i sjutton. Jag har aldrig kört en så lång bit på fri ände tidigare, hoppas det funkar. Jag har kört liknande detaljer tidigare, dock ej så långa.

Nu har jag svarvat ur Ø145mm-hålet från ena ändan. Det gick, om än med ett nödrop.
Först planing + längdsvarvning för att kunna spänna fast ordentligt.
Klämmer på med ett rör för att inte biten ska "smita".
Som ni ser är biten oproportionerligt stor i förhållande till chucken. Spänner biten axiellt med dragstänger som säkerhet.
Borrar 270mm djupt med en Ø80mm korthålsborr. Hålet färdigsvarvat från ena sidan.
Nu blir det att vända biten och ge sig på andra änden.
Först planing + längdsvarvning för att kunna spänna fast ordentligt.
Klämmer på med ett rör för att inte biten ska "smita".
Som ni ser är biten oproportionerligt stor i förhållande till chucken. Spänner biten axiellt med dragstänger som säkerhet.
Borrar 270mm djupt med en Ø80mm korthålsborr. Hålet färdigsvarvat från ena sidan.
Nu blir det att vända biten och ge sig på andra änden.
Vackert. Hur snabbt vågade du snurra klumpen? Är det en revolver med fyra platser? Hur mycket utrymme hade du kvar när du växlat in bommen?
Hur räknar du på ett sånt här jobb? Jobbar du alltid med bitar som väger flera hundra kg?
Hur räknar du på ett sånt här jobb? Jobbar du alltid med bitar som väger flera hundra kg?

En "prototyp" del för pulsejet motorn, ska sitta efter ventilpaketet för att minska turbulensen hos luften, dom runda ur tagen är för rören till bränsle spridarna.
Hela biten är tillverkad ur en 30mm alu rundstång i en körning, på dom kommande delarna ska det tillkomma hål för skruvar samt en kanal för startluft.

Hela biten är tillverkad ur en 30mm alu rundstång i en körning, på dom kommande delarna ska det tillkomma hål för skruvar samt en kanal för startluft.