Slutsteg som har bränt upp komponenter.
Slutsteg som har bränt upp komponenter.
Hallåj.
Jag har två slutsteg nu som ligger nu på mitt arbetsbord som har lyckas bränt upp ett ex antal "likriktare".
Mitt problem är att jag inte hittar några nya om man går på numren och siffrorna som står på dom, men många som jag har pratat med säger att det ska finnas ex på elfa men inga framsteg där heller.
JBL GTO 7001
Tre st var brända och det var riktigt jäkligt att tyda vad som stod där^^
743? sista siffran syns inte, är överstämplad.
HFP50N06
Gas alpha
IRF 540 I-R 707P 9k 95
Båda dom här stegen har samma skumt beteende dom startar och lyser men inget ljud.
Stegen har jag kollat igenom och alla andra saker verkar ha klarat sig vad ögat och min vän multimeter kan se.
Så finns det någon som kan hjälpa mig att hitta nya eller några andra likriktare man kan använda?
Funkar det inte att byta dom så har man kanske lärt sig nått iaf^^
Om nått är fel rätta mig gärna, så man inte gör om samma misstag^^
MVH Steiner
Jag har två slutsteg nu som ligger nu på mitt arbetsbord som har lyckas bränt upp ett ex antal "likriktare".
Mitt problem är att jag inte hittar några nya om man går på numren och siffrorna som står på dom, men många som jag har pratat med säger att det ska finnas ex på elfa men inga framsteg där heller.
JBL GTO 7001
Tre st var brända och det var riktigt jäkligt att tyda vad som stod där^^
743? sista siffran syns inte, är överstämplad.
HFP50N06
Gas alpha
IRF 540 I-R 707P 9k 95
Båda dom här stegen har samma skumt beteende dom startar och lyser men inget ljud.
Stegen har jag kollat igenom och alla andra saker verkar ha klarat sig vad ögat och min vän multimeter kan se.
Så finns det någon som kan hjälpa mig att hitta nya eller några andra likriktare man kan använda?
Funkar det inte att byta dom så har man kanske lärt sig nått iaf^^
Om nått är fel rätta mig gärna, så man inte gör om samma misstag^^
MVH Steiner
Re: Slutsteg som har bränt upp komponenter.
Hej och välkommen! Till att börja med kan jag berätta att komponeterna du söker inte är "likriktare" utan N-kanals MOSFET:ar (en typ av transistor). Det bör gå ganska enkelt att hitta IRF 540 både på Elfa och på andra ställen (kollat Tradera, E-bay?). Det verkar inte vara så svårt att hitta HFP50N06 heller, kolla exempelvis på E-bay
Tänk på att FET:arna troligtvis gått sönder av en anledning, så även om du byter dom kan något annat vara trasigt och då bränner du även dom nya trissorna
Tänk på att FET:arna troligtvis gått sönder av en anledning, så även om du byter dom kan något annat vara trasigt och då bränner du även dom nya trissorna
- prototypen
Om det är likriktaren som heter HFP50N06 så kan man gissa att det är en 5A 600V likriktarbrygga, verkar det rimligt?
IRF 540 är en N-kanal MOS FET.
På vad stod det JBL GTO 7001 (jag höll på att gissa på en 1N400x, men med slutsiffra 1 har jag inte sett, kanske ska vara 7 på slutet)
Eller är det förstärkaren som heter så?
Protte
IRF 540 är en N-kanal MOS FET.
På vad stod det JBL GTO 7001 (jag höll på att gissa på en 1N400x, men med slutsiffra 1 har jag inte sett, kanske ska vara 7 på slutet)
Eller är det förstärkaren som heter så?
Protte
Det stod nog JBL GTO7001 på utsidan av slutsteget
Här är Schemat till ett liknande steg med en HFP50N06 MOSFET i... Sitter i switchdelen som väntat 
Edit: här är schemat till GTO7001
Edit: här är schemat till GTO7001
Senast redigerad av PeterH 13 januari 2011, 13:29:35, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom den sitter i en switchad spänningsomvandlare borde STP 55NF06L från ELFA 71-009-19 fungera som ersättare till HFP50N06. Den är likvärdig eller bättre om man jämför databladen.
Man bör byta alla fyra på en gång för säkerhets skull.
Okej, men man tackar PeterH du har nyss fått bort en tanke rynka på pannan^^
Ja det är inte omöjligt att det kan vara mera som är eller bli bränt när man har bytt ut dom, dom är ju redan sönder så det spelar ju ingen roll men det är ju ett stort plus om dom skulle funka + man lär sig nått på kuppen^^
Nu vet jag iaf vad jag kan beställa till JBL steget men jag hittar inga till alpha steget.
IRF 540 I-R 707P 9k 95 ex på elfa så hittar man ju IRF 540 men resten är ju olika.
Så min fråga blir nu dom här andra siffrorna 707P 9k 95 står dom för nå spec? som ex V, AMP eller nå OHM antal eller bara siffror för att förvirra nybörjare?x)
Men tack så mkt för hjälpen, en del bitar börja nu falla på plats
Ja det är inte omöjligt att det kan vara mera som är eller bli bränt när man har bytt ut dom, dom är ju redan sönder så det spelar ju ingen roll men det är ju ett stort plus om dom skulle funka + man lär sig nått på kuppen^^
Nu vet jag iaf vad jag kan beställa till JBL steget men jag hittar inga till alpha steget.
IRF 540 I-R 707P 9k 95 ex på elfa så hittar man ju IRF 540 men resten är ju olika.
Så min fråga blir nu dom här andra siffrorna 707P 9k 95 står dom för nå spec? som ex V, AMP eller nå OHM antal eller bara siffror för att förvirra nybörjare?x)
Men tack så mkt för hjälpen, en del bitar börja nu falla på plats
Det räcker mest troligt att du köper valfri IRF540... Övriga siffror och bokstäver brukar vara tillverkare, tillverkningsvecka, batch, temperaturområde m.m.
(du kan kolla ett datablad för IRF540 där står ofta vad siffrorna betyder)
Kanon^^ Ja men då är det ju bara att ta å beställa ett gäng och testa då, lyckas man har man ju sparat några slantar ist för att köpa nytt 
Har du multimeter? Har du några som helst tidigare felsökningserfarenheter? Mitt råd är att mäta upp lite komponenter före och efter dom som rasat så du inte bränner dom nya helt i onödan
Dessa skulle jag börja kolla...
Dessa skulle jag börja kolla...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jodå, jag har en här liggande. Har smått hållit på med liknade saker och donat och grejat men jag kan ju inte direkt säga att jag kan allt men iaf lite utav halv mycket ist^^.
Men jag ska ta en noggrannare koll senare och kolla upp dom som du har ringat in.
Men om du har nå bra tips eller trix så tackar man ju inte nej^^
Men jag ska ta en noggrannare koll senare och kolla upp dom som du har ringat in.
Men om du har nå bra tips eller trix så tackar man ju inte nej^^
Nu har jag gått igenom det lite mer, kollade med multimetern på dom du hade ringat in och kan jag berätta vilka som hade gått nu när man har fått en liten vägvisare^^,
Det var Q25 fram till Q28 som har brunnit Q28 hade även spruckit.
Men dom andra verkar helt ok, r164 såg lite grillad ut men det måste vara ifrån MOSFETerna som hade brunnit.
C147 (CAP Electro) ser nästan ut som den har koxat men inte så det verkar farligt men ändå?o.O
Det var Q25 fram till Q28 som har brunnit Q28 hade även spruckit.
Men dom andra verkar helt ok, r164 såg lite grillad ut men det måste vara ifrån MOSFETerna som hade brunnit.
C147 (CAP Electro) ser nästan ut som den har koxat men inte så det verkar farligt men ändå?o.O
Ser någon konding "svälld" ut är den troligtvis dålig och bör bytas, kan vara det som orsakat felet. Kolla alla kondingar (burklytar) så dom inte är svällda i toppen, helst ska du kolla med ESR-meter men det är det inte många som äger (än
).
Du skriver att övriga MOSFET:ar verkar okej, har du mätt eller ser dom okej ut rent visuellt? Har du mätt R164 så att den ligger runt 100ohm och inte är avbrunnen (är den av jobbar inte Q26 och dom övriga tre får ta dennes last vilket kan orsaka raset)?
Du skriver att övriga MOSFET:ar verkar okej, har du mätt eller ser dom okej ut rent visuellt? Har du mätt R164 så att den ligger runt 100ohm och inte är avbrunnen (är den av jobbar inte Q26 och dom övriga tre får ta dennes last vilket kan orsaka raset)?
Njae det är lite sämre med ESR-meter här^^
Den ser inte svälld ut men den ser ut som ett battari som har koxat typ eller man nu ska förklara det, Dom andra ser helt ok ut.
R164 mätte jag upp och dom andra, jag fick ut 100ohm på dom men värderna höjdes och sänktes ifrån ex 40-60 osv osv till 100.
Ska det vara så eller är det nått som är på tok?
Den ser inte svälld ut men den ser ut som ett battari som har koxat typ eller man nu ska förklara det, Dom andra ser helt ok ut.
R164 mätte jag upp och dom andra, jag fick ut 100ohm på dom men värderna höjdes och sänktes ifrån ex 40-60 osv osv till 100.
Ska det vara så eller är det nått som är på tok?
Pucco skrev:Eftersom den sitter i en switchad spänningsomvandlare borde STP 55NF06L från ELFA 71-009-19 fungera som ersättare till HFP50N06. Den är likvärdig eller bättre om man jämför databladen.
Hej Steiner.
Jag undrar vart du hittade dessa transistorer till JBL steget?
har ett exakt likadant ligger med dessa 3av 4 brända transistorer..
Vore jätte snällt om du kunde skicka länk eller något till mig i PM eller nått.
Mvh Andreas(composth)