Göra om en 12V 1.6A Adapter från AC till DC?
-
Göra om en 12V 1.6A Adapter från AC till DC?
Är egentligen på jakt efter en 12V (1.6A eller högre) DC-adapter, men hittade i mitt sökande en AC-adapter (om AC är växelström och DC är likström)...
Tänkte att man måste väl kunna göra om denna till DC genom att bara löda dit nån komponent i adaptern efter själva omvandlingen - dvs på output-sidan av adaptern... har jag rätt och i så fall, vad är det jag letar efter? (vi snackar billig lösning nu - gärna nåt jag kan ta från en annan adapter som har den där delen för likström)
Sen kommer det lilla frågetecknet... tappar jag nåt på att göra så?
*EDIT* Diod verkar vettigt... har plockat loss en BYV95A/Ph från en annan adapter (och hittat specs på denna på http://www.elfa.se/pdf/70/07001449.pdf ). Duger den eller begränsar den min adapter på något olämpligt sätt?
Tack!
Tänkte att man måste väl kunna göra om denna till DC genom att bara löda dit nån komponent i adaptern efter själva omvandlingen - dvs på output-sidan av adaptern... har jag rätt och i så fall, vad är det jag letar efter? (vi snackar billig lösning nu - gärna nåt jag kan ta från en annan adapter som har den där delen för likström)
Sen kommer det lilla frågetecknet... tappar jag nåt på att göra så?
*EDIT* Diod verkar vettigt... har plockat loss en BYV95A/Ph från en annan adapter (och hittat specs på denna på http://www.elfa.se/pdf/70/07001449.pdf ). Duger den eller begränsar den min adapter på något olämpligt sätt?
Tack!
-
mer specifikt?
Tittade på elfa och det finns hur mkt som helst att välja på då... du kan inte vara lite mer specifik?
Testade att sätta in dioden och plugga in en fläkt som kräver 12V @ 0.2 Amp... det hela funkade likriktat, men jag tycker den snurrade långsammare än den ska... Dessvärre har jag inga verktyg att mäta av om det faktiskt blir 12V, men om det står så borde det ju vara det. Själva dioden (se gärna specifikationen på länken ovan) borde väl inte hindra nåt här?
Btw, förstår inte riktigt vad som står på länken... (var en jävla massa förkortningar)... kan nån se om den räcker hela vägen upp till 1.6A vid 12V?
Tack igen!
// Albrektson
Testade att sätta in dioden och plugga in en fläkt som kräver 12V @ 0.2 Amp... det hela funkade likriktat, men jag tycker den snurrade långsammare än den ska... Dessvärre har jag inga verktyg att mäta av om det faktiskt blir 12V, men om det står så borde det ju vara det. Själva dioden (se gärna specifikationen på länken ovan) borde väl inte hindra nåt här?
Btw, förstår inte riktigt vad som står på länken... (var en jävla massa förkortningar)... kan nån se om den räcker hela vägen upp till 1.6A vid 12V?
Tack igen!
// Albrektson
Senast redigerad av albrektson 17 juli 2005, 00:04:13, redigerad totalt 1 gång.
-
... vad ska jag med kondensatorn till?
Läste på om likriktarbryggor och det förstår jag... vad jag inte förstår är vad jag ska med kondensatorn till...
Tänkte precis testa att köra med bara 4 dioder som Danei sa... (eller?)
// Albrektson
Tänkte precis testa att köra med bara 4 dioder som Danei sa... (eller?)
// Albrektson
-
....
Ok, det kan jag förstå. Låter som en bra grej 
Även om det är myrsteg har jag koll på vad jag behöver och varför nu.
Dock är det lite fuzzy hur det hela ska kopplas ihop. (Gissningen ligger som sådan:
Detta har jag, men vill omvandla till likström:
(1) 230V in -> (2) AC-Adaptern (omvandlar till 12V @ 1.6 Amp) -> (3) Kabel -> (4) 8st parallellkopplade fläktar (som drar 12V @ 1.6 Amp exakt.)
Gissar att nya ordningen ska bli:
(1) 230V in -> (2) AC-Adaptern (omvandlar till 12V @ 1.6 Amp) -> (3) Likriktarbrygga -> (4) Kondensatorn -> (5) Kabel -> (6) 8st parallellkopplade fläktar (som drar 12V @ 1.6 Amp exakt.)
Har jag fattat det hela rätt?
... Nån som på rak arm vet exakt vilka komponenter jag ska köpa på ELFA? (art.nummer)
Tack så jättemycket!

Även om det är myrsteg har jag koll på vad jag behöver och varför nu.
Dock är det lite fuzzy hur det hela ska kopplas ihop. (Gissningen ligger som sådan:
Detta har jag, men vill omvandla till likström:
(1) 230V in -> (2) AC-Adaptern (omvandlar till 12V @ 1.6 Amp) -> (3) Kabel -> (4) 8st parallellkopplade fläktar (som drar 12V @ 1.6 Amp exakt.)
Gissar att nya ordningen ska bli:
(1) 230V in -> (2) AC-Adaptern (omvandlar till 12V @ 1.6 Amp) -> (3) Likriktarbrygga -> (4) Kondensatorn -> (5) Kabel -> (6) 8st parallellkopplade fläktar (som drar 12V @ 1.6 Amp exakt.)
Har jag fattat det hela rätt?
... Nån som på rak arm vet exakt vilka komponenter jag ska köpa på ELFA? (art.nummer)

Tack så jättemycket!
-
Spänningsfall pga likriktarbryggan?
läste just att dioder ger spänningsfall på 0.6V ... så en likriktarbrygga borde få allt att tappa en del låter det som... och Andy snackade om att kondensatorn pushar upp det hela från 12VA till 17VA eller liknande... hur kan jag garantera att jag får just 12V och minst 1.6A i slutändan?
Låter som om det snart är enklare att gå o köpa en färdig adapter för det här... men det kostar ju några hundra mer och jag lär mig framförallt inget av det (mer än att ignorance inte alltid är bliss - snarare kostsamt).
Tack igen!
Låter som om det snart är enklare att gå o köpa en färdig adapter för det här... men det kostar ju några hundra mer och jag lär mig framförallt inget av det (mer än att ignorance inte alltid är bliss - snarare kostsamt).
Tack igen!
Köp 4st BY255 likriktardioder och en elektrolytkondensator 25V 1000uF (art. nummer 67-009-42). Om du vill vara på den säkra sidan kan du ta en på 50V och eventuellt lite högre kapacitans.
Koppla det såhär

För fläktarnas skull spelar det inte någon större roll om det är 11V eller 14V. Dom snurrar bara lite snabbare eller långsammare. Dom kommer ta den ström dom vill ha.
Koppla det såhär
För fläktarnas skull spelar det inte någon större roll om det är 11V eller 14V. Dom snurrar bara lite snabbare eller långsammare. Dom kommer ta den ström dom vill ha.
Kjell.com har en del nyttig information på deras sidor du kan läsa om. Bl.a om ellära
http://www.kjell.com/kjellfakta/ellara/
Därifrån finns det länkar till hur likriktar bryggor fungerar, hur man kopplar in lysdioder osv osv
http://www.kjell.com/kjellfakta/ellara/
Därifrån finns det länkar till hur likriktar bryggor fungerar, hur man kopplar in lysdioder osv osv
Ingången på den elektroniska kommuteringskretsen i en fläkt kan mycket väl ha en kondensator över sig vilket då kan medföra att den pulserande likspänningen stiger. Andra prylar som man vill mata brukar också ha en kondensator över ingången eller nära den och löper då stor risk att bli skadade eller förstörda av överspänning.