Designprogram för veroboard
Designprogram för veroboard
Jag tycker det verkar vara ett användbart program
om man ofta bygger på veroboard. Många skatbon som
skulle undvikas med hopplös felsökning.
Det kanske finns fler liknande program men jag har aldrig sett något liknande.
Kanske någon som har testat det?
LochMaster 3.0
A developers tool for
strip board projects
http://www.abacom-online.de/uk/html/lochmaster.html
Lite blandade veroboardbilder...
http://www.google.com/images?q=veroboar ... CDgQsAQwAw
om man ofta bygger på veroboard. Många skatbon som
skulle undvikas med hopplös felsökning.
Det kanske finns fler liknande program men jag har aldrig sett något liknande.
Kanske någon som har testat det?
LochMaster 3.0
A developers tool for
strip board projects
http://www.abacom-online.de/uk/html/lochmaster.html
Lite blandade veroboardbilder...
http://www.google.com/images?q=veroboar ... CDgQsAQwAw
Re: Designprogram för veroboard
Jo, för den som bygger på vero är det nog bra... Har varit uppe på forumet tidigare (prova sökfunktionen vettja
)

Ja det stämmer. Fler än vid ett tillfälle dessutom.
Det verkar bra och priset gör väl att man får överväga
köp eller inte kontra behov.
Det verkar bra och priset gör väl att man får överväga
köp eller inte kontra behov.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad gäller Lochmaster så hade de för några år sedan en rolig betalningsmodell som gjorde att man var tvungen att gå till ett bankkontor för att betala för programmet. Minns inte hur det funkade, men det var i alla fall inte möjligt att betala via internetbanken av någon anledning. Då kände jag att "ok, vill ni inte ha mina pengar så slipper ni".
Annars var väl programmet helt ok.
Annars var väl programmet helt ok.
Annars funkar kombinationen TinyCad och VeeCad klockrent. Man gör schemat i TinyCad, exporterar som protel, importerar i VeeCad, och gör designen. VeeCad visar med linjer och färg hur komponenternas ska kopplas, och ifall de är rättkopplade (baserat på schemat så klart). Jag tycker det i många fall är enklare att använda dessa program än att använda Eagle.
Gratisversionen duger utmärkt. Betalversionen har autorouter och andra finesser.
Gratisversionen duger utmärkt. Betalversionen har autorouter och andra finesser.
Jag köpte en licens till LochMaster för många år sen, och det är ett köp jag inte ångrar. Jobbar man mycket med veroboard är det en bra och billig investering (knappt 300 spänn tror jag att jag gav för det).
Det enda lite sura är att min skrivare och programmet inte stämmer överens till 100% vid utskrift; det blir en pytteliten felskalning och det gör att utskrifterna blir någon millimeter för stora. Med lite trial and error löste jag detta genom att i programmet skala ner utskriften en halv procent, och då funkar det perfa.
I övrigt var det inga problem alls att betala via nätbank, jag hade inte de problem som PHermansson skriver om.
Det enda lite sura är att min skrivare och programmet inte stämmer överens till 100% vid utskrift; det blir en pytteliten felskalning och det gör att utskrifterna blir någon millimeter för stora. Med lite trial and error löste jag detta genom att i programmet skala ner utskriften en halv procent, och då funkar det perfa.
I övrigt var det inga problem alls att betala via nätbank, jag hade inte de problem som PHermansson skriver om.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
[Drar upp en gammal tråd]
Jag testade VeeCAD Stripboard Editor i hopp om att det skulle vara så enkelt som de visar här, men det kunde jag tydligen glömma.
Lyckades inte alls få Eagles exporterade netlist att importeras i VeeCAD...
Efter mycket grävandes så är ett av problemen detta.
Dvs att man måste editera komponenterna så pinnarna heter samma sak.
Uhm.. jag ville routa exprimentkort, inte editera library-filer...
Finns det inget smidigt sätt att gå från Eagle-schema till CAD'ning/routning av exprimentkort?
Någon som hittat något gratis (eller billigt, t.ex <300kr) program som klarar det på ett användarvänligt sätt?
edit: Jag har förresten sökt på forumet, men "veroboard" ger mig 14 sidor och jag hittar ingen tråd som nämner något smidigt program.
Jag testade VeeCAD Stripboard Editor i hopp om att det skulle vara så enkelt som de visar här, men det kunde jag tydligen glömma.
Lyckades inte alls få Eagles exporterade netlist att importeras i VeeCAD...
Efter mycket grävandes så är ett av problemen detta.
Dvs att man måste editera komponenterna så pinnarna heter samma sak.
Uhm.. jag ville routa exprimentkort, inte editera library-filer...

Finns det inget smidigt sätt att gå från Eagle-schema till CAD'ning/routning av exprimentkort?
Någon som hittat något gratis (eller billigt, t.ex <300kr) program som klarar det på ett användarvänligt sätt?
edit: Jag har förresten sökt på forumet, men "veroboard" ger mig 14 sidor och jag hittar ingen tråd som nämner något smidigt program.
Provade du att göra såhär:?
"Transfer your schematic to the PCB editor, then using this ULP script, export the Protel net format which VeeCAD supports."
Jag har aldrig försökt använda scheman gjorde i EAGLE, utan jag använder TinyCAD tillsammans med VeeCAD-biblioteket.
"Transfer your schematic to the PCB editor, then using this ULP script, export the Protel net format which VeeCAD supports."
Jag har aldrig försökt använda scheman gjorde i EAGLE, utan jag använder TinyCAD tillsammans med VeeCAD-biblioteket.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag hittade scriptet nu, men jag är lite osäker på hur man ska göra för att exportera.
Jag sparade scriptet i Eagle's ULP-mapp och valde File -> Run -> netlist_protel.ulp
Eagle jobbade lite och sedan var den klar. Men jag vet inte vad som hände eller
om det sparades någon konverterad fil ..och vad den isåfall heter.
Jag gissar att den heter samma som schemat, men med "NET" som filändelse.
Så jag gick in i VeeCADs meny Netlist -> Import. Valde "Protel" som format.
Vid "Netlist Filename" letade jag upp den konverterade filen ([namn].NET)
och sedan klickade Import.
Då kom det upp en ruta med texten "Protel Netlist error on line 145: Component C5- has blank pin name."
C5 är den sista av 5 kondingar av exakt samma modell. Undrar varför de andra inte fick något fel...
Kondensatorerna finns i rcl-libraryn som följer med Eagle. Närmare bestämt:
"Device: CPOL-EUB45181A.
Package: B45181A.
Polarized capacitor, European symbol"
Rad 141-150 i NET-filen:
Rad 151-166 (med andra kondingar) som jämförelse:
Jag har ingen aning om varför det blir fel bara på C5. Först tänkte jag ifall C5 var den första kondingen i filen,
men det var den sista som jag lade in i schemat så jag tror inte det.
(Jag kan på tok för lite om netlist-formatet för att kunna bena ut det..)
Så jag är fortfarande ganska lost tyvärr.
TinyCAD vore ett alternativ. Ofta när jag gör exprimentkort så är det inga enorma mängder komponenter,
så det skulle inte göra så enormt mycket ifall jag behövde göra om schemat
..även om det vore smidigt om man inte behövde eftersom man får göra eventuella ändringar på två ställen.
(Jag vill inte heller byta schemaprogram eftersom jag föredrar att ha alla mina scheman i Eagle.)
Jag sparade scriptet i Eagle's ULP-mapp och valde File -> Run -> netlist_protel.ulp
Eagle jobbade lite och sedan var den klar. Men jag vet inte vad som hände eller
om det sparades någon konverterad fil ..och vad den isåfall heter.
Jag gissar att den heter samma som schemat, men med "NET" som filändelse.
Så jag gick in i VeeCADs meny Netlist -> Import. Valde "Protel" som format.
Vid "Netlist Filename" letade jag upp den konverterade filen ([namn].NET)
och sedan klickade Import.
Då kom det upp en ruta med texten "Protel Netlist error on line 145: Component C5- has blank pin name."
C5 är den sista av 5 kondingar av exakt samma modell. Undrar varför de andra inte fick något fel...
Kondensatorerna finns i rcl-libraryn som följer med Eagle. Närmare bestämt:
"Device: CPOL-EUB45181A.
Package: B45181A.
Polarized capacitor, European symbol"
Rad 141-150 i NET-filen:
Kod: Markera allt
(
+5V
1WIRE-3
C4-+
C5--
IC1-VCC
POWER-1
R1-2
V6-+UB
)
Kod: Markera allt
(
GND
1WIRE-1
C3-+
C4--
IC1-GND
POWER-2
V6--UB
V6-A
V6-A
V6-A
V6-B
V6-B
V6-B
X1-5
)
Jag har ingen aning om varför det blir fel bara på C5. Först tänkte jag ifall C5 var den första kondingen i filen,
men det var den sista som jag lade in i schemat så jag tror inte det.
(Jag kan på tok för lite om netlist-formatet för att kunna bena ut det..)
Så jag är fortfarande ganska lost tyvärr.
TinyCAD vore ett alternativ. Ofta när jag gör exprimentkort så är det inga enorma mängder komponenter,
så det skulle inte göra så enormt mycket ifall jag behövde göra om schemat
..även om det vore smidigt om man inte behövde eftersom man får göra eventuella ändringar på två ställen.
(Jag vill inte heller byta schemaprogram eftersom jag föredrar att ha alla mina scheman i Eagle.)