Hjälp med val av DC-motor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
johanssonerik

Hjälp med val av DC-motor

Inlägg av johanssonerik »

Hej.
Jag är ny här på forumet, osäker om tråden är postad i rätt ämne. Flytta den gärna om den är felpostad.

Jag har ett litet hobbyprojekt som jag planerar att genomföra. Den innehåller en DC-motor med styrning, någonting som jag helt saknar kunskap om. Det är här ni kommer in i bilden :wink:

Här kommer lite krav jag har på motorn och motorstyrningen:

1. Motorn ska gå att driva från ett vanligt vägguttag
2. Varvtalsstyrningen ska ske ifrån en sladdansluten "fartkontroll" där man genom att vrida upp/ned en ratt ökar/minskar varvtalet.
3. Motorn får gärna vara så tyst som möjligt
4. Jag ska kunna montera ett svänghjul alt. svängarm på motoraxeln
5. Motorn ska kunna användas i intervaller mellan 30-60 min

I liknande projekt har motorer med följande spec. används:

1/4 hästkraft, 500 varm per minut, 20 in-lbs torque, 90 VDC
1/8 hästkraft, 270 varv per minut, 21 in-lbs torque, 130 VDC

Är det någon som kan tipsa på någon lämplig motor och styrning som uppfyller kraven ovan och i så fall var man köper dessa?
Sen undrar jag om ni vet någon bra verkstad i Upppsala/Stockholmsområdet som kan hjälpa mig att bygga ihop styrningen?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Mvh Erik
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hjälp med val av DC-motor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

det går ju att köra det med en vanlig trefasmotor och frekvensomformare med, inte direkt dyrt om man hittar beg och jämför med att låta någn bygga saker

motorer finns det massor av, men såg hellrre till vad du ska ha det till och vad det får kosta

så blir det nog bättre svar

edit, en vanlig borrmaskin är ganska nära det du söker med lite ombyggnad :)
Skriv svar