Nybörjare, konstruera fördröjd avstängning för dator?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Nybörjare, konstruera fördröjd avstängning för dator?

Inlägg av mrfrenzy »

Använd något standardexempel för att blinka en LED, men koppla in en optokopplare istället för LEDen.
zuuper

Inlägg av zuuper »

hur menar du?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla upp hur man blinkar LED med butterflyn - detta är väl med i dokumentationen som medföljer?

Kolla vad en optokopplare är för komponent och i databladet hur en sådan kopplas in.

Kombinera sedan dessa två kunskaper.
zuuper

Inlägg av zuuper »

går det även göra med ett vanligt relä?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Allt går. Beroende på hur mycket din butterfly orkar driva på en utgång så kan du behöva en trissa som drar reläspolen. Så bas transistor till butterfly, kollektor trissa till reläspolen, emitter trissa till jord. Glöm inte skyddsdioden över reläspolen, annars grillar du trissan direkt.

Hittade en illustration: Bild

Sen vet jag inte hur smart det är att sätta ett relä i en dator..kan det få konstiga effekter i datorn? Jag vet inte.
Borre

Inlägg av Borre »

Det fungerar med en vanlig NPN-transistor också, däremot måste jorden vara sammankopplad, det behövs inte med optokopplare, fast de spelar väl ingen roll egentligen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Är det så att du inte förstår svaret med optokopplaren, eller ignorerar du det bara för att du hellre vill jobba med ett relä? En optokopplare är billigare än ett relä, är mycket mindre och drar mindre ström. Men den klarar inte av att leda lika mycket ström som ett relä.

optokopplare

Bild

Som du ser på bilden så innehåller en optokopplare en lysdiod och en transistor.

Lysdioden kopplar du via ett motstånd till en utgång på din butterfly.
Transistorn parallellkopplar du över avstängningsknappen på datorn.

Du måste kolla vad som är plus och minus över knappen i datorn (genom att mäta med en voltmeter över knappen), för transistorn måste kopplas rätt, med kollektorn (C) till plus och emittern (E) till minus.

En av de vanligaste optokopplarna heter 4N35 och ser ut så här:
Bild
Den har även anslutning till basen (B), men den används inte här.
zuuper

Inlägg av zuuper »

Jag ignorerar inte, men jag har flera relärer hemma, därför jag tänkte att de kanske gick använda.. Tack för ditt svar, ska beställa en sådan optokopplare..
zuuper

Inlägg av zuuper »

När jag läser på Elfa om 4N35 står det genomslagsspänning kollektor-emitter är 30Volt. Vad innebär det? Den finns en annan med samma namn som har genomslagsspääningen på 70volt, den kostar hälften så mycket, går det likväl använda den??
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Säker på att det inte står "genomslagsspänning emitter-kollektor"? Hursom så måste de mena spänningen som transistorn i optokopplaren klarar "åt fel håll" (en transistor kan ju ses som en styrbar diod, där den normalt leder i diodens framriktning, om det samtidigt flyter en ström genom basen), byter man polaritet så man istället har plus på emittern och gnd på kollektorn så blockeras strömmen. Vid 30 Volt "slår spänningen igenom", då börjar alltså transistorn leda åt fel håll (och förstörs naturligtvis omedelbart).

Det spelar alltså ingen roll om du väljer den med 70 Volts genomslagsspänning, så länge som andra parametrar är lika.
haardhandske

Re: Nybörjare, någon som kan hjälpa igång

Inlägg av haardhandske »

rehnmaak skrev:Om det är en hyffsat modern dator så kan du stänga av den programmatiskt. På windows kan man köra tex shutdown -t 3600 för att stänga av efter en timme.
Problemet är väl i så fall att en hyfsat modern dator inte starat om man stoppar in kontakten :humm:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

haardhandske: Jodå, det är inställbart i BIOS (åtminstone i alla mina datorer).

Det normala är att man kan välja om den ska förbli avstängd, slås på, eller om den ska slås på om den var på innan spänningsbortfall.

På tal om det så måste jag ändra i min HTPC, nu när den inte längre är "allways on"-dator. Jobbigt när den går igång mitt i natten av minsta lilla strömavbrott :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Walle: jag tror det är VCE-max som avses. Det är bara 30 volt för vissa fabrikat av 4N35. Men det spelar ingen roll, spänningen över knappen är max 5 volt, så det är lugnt. Max backspänning är bara 7 volt:
Collector-Emitter Voltage, VCEO 30 V
Emitter-Collector Voltage, VECO 7 V
4N35 datablad

Inte lätt att förstå allt, Fråga gärna mer om det är knepigt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ah, ja så är det såklart! Jag gjorde direkt feltänket breakdown-voltage = i backspänning (eftersom det oftast är just i backspänning som man "kommer i kontakt med" breakdown-voltage, då på dioder)
zuuper

Inlägg av zuuper »

Tack
Skriv svar