Kamera styrning

Berätta om dina pågående projekt.
lena

Kamera styrning

Inlägg av lena »

Hej, jag arbetar med ett projekt som ska styra en kamera i olika positioner. Min tanke är att med hjälp av pic32 starter kit skapa ett program som under olika tidsperioder driver en DC-motor till olika positioner och där en miniatyromkopplare gör så att motorn kan snurra åt åt olika håll.

Komponenter jag använder är b la;
Mosfet 2N7000
Diod
Miniatyromkopplare
Pic32 Starterkit och Expansionboard
DC motor med ankare
Transformator
/Lena :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lena 21 december 2010, 13:13:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Kamera styrning

Inlägg av Electricguy »

Detta kan bli interssant! :) Jag är nämligen ute och far efter något liknande. Jag funderar på att göra en IRC kontrollerad pan/tilt kamera till min LIVE stream med tillhörande IRC kanal! Så detta ska bli kul att följa! :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kul! Välkommen till forumet. :)

Lite nyfikna frågor: Hur noga behöver du veta var du tittar? Är det en tung kamera? Kommer du ta foton medan du rör på kameran eller stannar du innan själva exponeringen?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Just fasen, VÄLKOMMEN!! :) glömde det! :vissla:
lena

Inlägg av lena »

Hej igen, kameran väger ca 5 kg och den ska stanna vid 8 positioner som man kan tänka sig timvisaren på en klocka;
Pos. 1 => kl 12
" 2 => halv 2,(timvisaren står mellan 1 och 2
" 3 => kl 3
" 4 => halv 5
" 5 => 6
osv.
Tänkte mig en väldigt enkel och grundläggande nivå på projektet, om det går. Typiskt mig att hoppa på saker som inte är 100 % genomtänkta, men som låter jättekul och som jag tänker borde gå med de baskunskaper jag har.
Saken är den att jag har lite erfarenhet av programutveckling och mindre pic-modell.( En lång tid tillbaka.)
Jag har kört några tutorials och försöker sätta mig in i hur biblioteken fungerar.
Det är lite krångligt att orientera sig i alla manualer.
Samtidigt läser jag boken "Programming 32-bit microcontrollers in c".
Min tanke är att använda endast en utsignal från pic32 starter kit och stärka den till 5v.
Har provat med RA7 men inte lyckats än. Har säkert gjort något slarvfel...
Det jag har gjort hittills är att lysa upp dioder. Nu återstår bara resten...
Min tanke är att med hjälp av en textbox skriva in vilken position kameran ska snurra till... Hur jag nu ska lösa det...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ett alternativ till att köra med en DC motor är att använda en stegmotor. Kopplingen är då PIC_Starter => Stegmotordrivare => Stegmotor

Fördelen med stegmotorn är att så länge man inte överbelastar den så håller den positionen. Och stegar man sedan ett förutbestämt antal steg så motsvarar det en viss vinkeländring. Med en DC-motor måste man ha någon typ av vinkelåtermatning så att man vet var man befinner sig på varvet.
En annan fördel med stegmotorn är att den är enkel att interfaca mot en mikrokontroller. Oftast behövs det två data pinnar till stegmotordrivaren: STEP och DIR. DIR bestämmer åt vilket håll man vill snurra och en puls på STEP flyttar stegmotorn ett steg. Ett steg är oftast 1/200 varv ner till 1/1600 varv beroende på stegmotordrivaren.

Sök lite på stegmotor (eng. stepper motor) så får du lite mer info.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Annars vore ett servo en enkel lösning, då slipper man ha ett särskilt kontrollkort.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Man kanske kan utgå ifrån stegmotorbaserade "kugghjulsklockan" och bara ändra intervallen?
Se länk:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=142
samwind
Kontakt:

Inlägg av samwind »

Hej! Jag gjorde ett teoretisk projekt i skolan om just detta. Vi beräknade allt som krävdes för att få en fungerande produkt. Cadritninger, motorer m m finns med. Samtliga krav, önskemål finns med. Jag lägger gärna upp en Pdf med vårt projekt om du vill få lite mer tips och råd :) Denna modellen är anpassad främst för systemkameror. Ska bli kul att följa ditt projekt!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nu så framgår det inte riktigt varför du kör med en 32-bitars processor
för detta ändå rellativt enkla projekt. En vanlig (och betydligt enklare
att "läsa in sig" på) 8-bitarsprocessor måste kunna fixa detta. Eller
är det några speciella krav som inbyggd webserver eller liknande ?
Jag tänkte att du talade om en "textbox" men inte var den skulle finnas.
Eller är det bara för att PIC32 kortet bara finns där i alla fall ?
lena

Inlägg av lena »

Hej samwind , ja det vore intressant att få lite tips via din Pdf-fil. Jag har kört fast just nu.
lena

Inlägg av lena »

Hej sodjan, nu ska jag berätta hur det gick till; Jag fick frågan om jag kunde på vinst och förlust ge mig in i detta projekt där första steget var att ringa ELFA och förklara vad jag vill göra och fråga om tips på vad jag behöver för komponenter. Jag tackade ja till projektet pga att jag är tekniskt nyfiken, vill förbättra mina kunskaper, tycker det är kul och framför allt med grundkunskaper i elektronikdesign och programutveckling drog slutsatsen att jag ska klara av detta.
Så målet är att kunna styra denna motor via windows applikation eller ännu bättre webbapplikation, liknande starterkit tutorial..
Pic32 starterkit är mer komplicerat än vad jag trodde och inser nu att det varit bättre med en stegmotor och en enklare pic-modell. Men nu ska jag göra det jag kan av det jag har.
Användarvisningsbild
Danyaelx

Inlägg av Danyaelx »

av egen erfarenhet finns det två olika sätt att verkligen lära sig saker:

1. ta vatten överhuvudet och ge dig in i ett projekt som ligger lite över din egen kapacitet, då växer dina kunskaper, ditt självförtroende och du blir en jäkligt cool människa av det hela.

för att utnyttja det moment man byggt upp i steg 1 går man raskt vidare till steg 2.

2. Lär ut till andra vad man har gjort och förklara hur och varför du gjorde som du gjorde. Det är när man förklarar för andra som kunskaperna från steg 1 verkligen faller på plats.

Jag är övertygad att du kan klara av precis vad som helst bara du ger dig fasiken på att klara det och inte ger upp!
lena

Inlägg av lena »

Hej Danyaelx, tack för "bränslet" jag ska genast sätta igång med steg 2.
Lena :)
Användarvisningsbild
Danyaelx

Inlägg av Danyaelx »

lungt, community är till för att stötta varandra.

Ett till litet "management" tipps på vägen, varje gång jag ska göra något stort och när det gäller mig rätt ofattbart korkat projekt (oftast förstort, jag har inte kunskaperna och det brukar vara rätt farliga grejor) så bryter jag upp det i mindre del projekt.

Som nu ska du om jag förstått det hela rätt fjärstyra en kamera med tilt (upp/ner) och pan (snurra runt), ja då hade jag börjar med att ta reda på vad behövs för att snurra runt kameran och sen hade jag applicerat samma lösning på upp och ner. Då löser du två problem emd samma lösning genom att duplicera en lösning som du vrider 90 grader på och vipps så har du ett tilt pan huvud. Sen kan man tänka sig att det ska styras på något sätt, ja då blir det ju microkontrollers som gäller.

Nu vet jag att microkontrollers är ett sjukt stort område som skrämmer de flesta, men för folk som aldrig använt en microkontroller så finns det i dag Arduino som är allmännt ansett att vara den lättaste och antagligen billigaste att börja med.

Fördelen med arduino är att vid det här laget så finns det en stor användarbas som är hjälpsam och med största sannolikhet har någon gjortnågot som liknar ditt projekt redan.

Nu vet jag inte vad du använder för kamera men de flesta kameratillverkare av systemkameror har någon form av "fly by wire" lösning som gör att du kan fjärrstyra kamerans funktioner via USB från en dator. Nikon har Camera Controll Pro som kostar runt tusenlappen, canon har garanterat något liknande och sen finns det säkert tredje parts tillverkare. Sen finns det enklare trådutlösare som kostar en 200-400kr men de kan inte kontrollera fokus, bländare, slutartid etc sås om de mer avancerade programmen för USB fjärrstyrning kan. Är man programmerare och vill skriva ett eget program så har Canon och Nikon SDK att laddaner för att baka egen mjukvara.

lycka till och berätta hur det går!
Skriv svar