Husbygge: Planering smart hem: KNX, Z-Wave, ljud & bild etc?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112

Re: Husbygge: Planering smart hem: KNX, Z-Wave, ljud & bild

Inlägg av danielr112 »

Jag kör blandat allt möjligt faktiskt.

Men trådburet har hititls varit det bästa. Visst är trådlöst smidigt. Men antingen är det enormt dyrt eller dålig räckvidd. och i vissa fall bådeock :)
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Installerar du själv? Har du elbehörighet?

Som ingenjör och elektroniknisse är det ju ingen konst att spara dyra slantar på att dra ledningar och koppla själv och det lär ju inte bli sämre heller, snarare är man mer noggrann själv, men vad gör man när man inte är behörig? Om nåt trots allt händer...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Behörigheten har väl inget med nämnda diskussion att göra?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Det tycker jag absolut. I slutändan är det en budgetfråga, annars hade jag utan att fundera bett elektrikern installera KNX för en halv mille.

Man får ju byta vanliga väggbrytare utan behörighet (ej dimmers) vilket betyder att man utan behörighet kan uppgradera ett vanligt brytarsystem till ett radiobrytarsystem och skapa scener mm. Med KNX kommer jag inte kunna göra mycket själv om det ska vara korrekt med behörighet vilket gör det redan dyra systemet ännu dyrare.

Jag är intresserad av hur ni andra resonerar kring detta. Var det en känslig fråga? Jag kan annars starta en separat tråd om detta (ifall det inte redan finns) om det var det som var problemet.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Nu har vi beställt 9st sjuledare till första dosa av elektrikern så att man kan koppla om vad som ska vara styrbart och inte i framtiden. Det blev också busskabel framdraget till alla brytare utöver den klassiska dragningen. Det blir alltså ett klassiskt elsystem som kan göras om till knx allteftersom man får tid och pengar, utan att behöva dra nån kabel alls.

Har också beställt en busskabel fram till LED-drivdonen, tomrör mellan klk där el- och mediacentral sitter samt tvättstuga för att kunna dra kabel till sensorer för att övervaka värmeanläggning och ventilation.

Nåt mer tomrör som kan vara bra? Eller busskabel nånstans?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det beror lite på hur det ser ut i detalj.

Jag kan tänka mig att du har små-idéer i bakhuvudet som du vill lägga till systemet i framtiden.
Lägg till rör för det och reservera ytterligare 1st rör som blir ledigt även när du gjort denna önske-uppgradering.
Rören är ju inte så dyra, så man förlorar ingenting på det.
Det är lite värre om man inser att det är trångt i rören efter bara ett par år...

Extra busskabel rekommenderas definitivt.
(Jag kom på att jag ville byta ut ena 1wire-nätet mot RS485 och vips så försvann de sista tre trådarna i min sista busskabel...)
Om du har möjlighet, och inte har gjort det än, så är ett tips att lägga till några "lite tjockare" sladdar som klarar 12-24V och ett par Ampere, utan att få för högt spänningsfall. Sådana kablar är även användbara för extra-ljud eller vad man nu kan tänkas vilja hitta på först när allt har kommit på plats och man i lugn och ro kanske hittar några saker man vill lägga till systemet.

Själv så har jag under åren insett att jag har en ..öhm "omedveten antilogaritmisk procentsats".. för extra-grejer. :)
T.ex <10st grejer = 50% extra. >50st = 20% extra. Det har visat sig fungera fint för allt mellan brädor och målarfärg
till komponenter och inkopplingsmöjligheter.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jo man vill ju förbereda massor, men samtidigt är det dyrt. Vad tomrör kostar vet jag inte än, men busskabel gick på 650kr per ställe, detta är utan moms och 15% arvode till Myresjöhus...

Vägguttag/lamputtag 750kr/st, data/TV 1500kr/st, spottar 900-3400kr/st, 3-fas förberett till spabad eller pool 2800kr.
Larmkabel till 4 dörrar, 4 IR-deckare, 2 sirener, 1 manöverpanel 14500kr :shock:
Som jämförelse betalade vi runt 18000kr för ett komplett klass2-larm till studion inkl larmet och glaskrossensorer på alla fönster etc.

Jag har funderat på automatisk mörkläggning också för hemmabioläget, men med tanke på ovanstående priser försöker jag förtränga att jag vill ha det och hoppas det löser sig sen. Det skulle väl annars bli ungefär som larmkostnaden vilket blir 14500+1.25%+15%=20300kr :evil:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det som är svårt att efterinstallera är kanalisation (plaströr). Så beställ det, men installation av kabel + uttag mm kan du anlita egen elektriker till som kanske är billigare.
Dessa "färdighus" leverantörer verkar ha en del skumma metoder för konstruktion och kvalite. En del sätter det t.om som ett krav för att få använda en viss tomt..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oh hjälp vilka priser... Är vägguttagen guldpläterade? :shock:

Nu håller jag med Blueint om att bara börja med tomma rör och det absolut viktigaste i kabelväg.

Blueint: "kanalisation"
Var har du hittat det fina ordet? Jag har aldrig hört det tidigare. :D
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Problemet med att bara dra tomrör är att vi då får en sak till på följande gör-det-självlista:
Bygga klart garage
Bygga entrétak och trapplan
Bygga altan och balkong
Anlägga trädgård
Måla huset utvändigt
Spackla och måla invändigt
Montera innerdörrar och alla lister, trappräcke, socklar och trycken etc.
Installera vitvaror, bänksskiva med hoar och blandare samt kakel ovanför
Installera duschvägg, kommod och takdusch.

Som ni förstår vill vi helst inte ha nåt mer den där listan.... :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

* Bygga klart garage - Kan skjutas upp
* Bygga entrétak och trapplan
* Bygga altan och balkong - Kan skjutas upp
* Anlägga trädgård - Kan skjutas upp
* Måla huset utvändigt
* Spackla och måla invändigt
* Montera innerdörrar och alla lister, trappräcke, socklar och trycken etc.
* Installera vitvaror, bänksskiva med hoar och blandare samt kakel ovanför
* Installera duschvägg, kommod och takdusch.

Pengar - Tid - Kvalitét = Konstant ;)

Tanken är att en del saker går att skjuta upp. Medan det är svårt att vara utan t.ex diskbänk .. :vissla:

Eller så tänk att 20 kkr jämfört med huskostnaden är insignifikant?, eller låt en egen elektriker fixa på samma gång som resten installeras. Kanske Myresjö morrar. Men det är du som står för fiolerna, du bestämmer :badgrin:
Användarvisningsbild
Danyaelx

Inlägg av Danyaelx »

en sak som slog mig när jag läste det här är att man borde ju kunna utnyttja något lokalt gymnasie el och bygg program, de borde ju vara intresserade av så mycket erfarenhet och roliga projekt som möjligt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle inte satsa mitt hus på att dom är kvalificerade..
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Inte jag heller eftersom jag hört om folk som anlitat "bygg-elever" med ganska katastrofala design/utförandemissar vilket kostar mångdubbelt att rätta till (om det ens går att rätta till, speciellt när det gäller felaktigheter i grunden :doh: )
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Brodern låter bygga komplicerat "arkitekt"-ritat hus med hjälp av byggelever, ett vågspel då mycket hänger på kvaliteten på eleverna men framförallt på lärarna. Men han verkar haft tur, bra lärare och noggranna elever.

Proffsbyggare som jobbar på grannhus har tittat in ibland och kommenterat i stil med hur sjutton kan eleverna bygga detta som sitt första hus, de är inte säkra på att de själva hade klarat det.

Visst har de gjort fel ibland, men då är det bara att göra om.
Skriv svar