Det beror lite på hur det ser ut i detalj.
Jag kan tänka mig att du har små-idéer i bakhuvudet som du vill lägga till systemet i framtiden.
Lägg till rör för det och reservera ytterligare 1st rör som blir ledigt även när du gjort denna önske-uppgradering.
Rören är ju inte så dyra, så man förlorar ingenting på det.
Det är lite värre om man inser att det är trångt i rören efter bara ett par år...
Extra busskabel rekommenderas definitivt.
(Jag kom på att jag ville byta ut ena 1wire-nätet mot RS485 och vips så försvann de sista tre trådarna i min sista busskabel...)
Om du har möjlighet, och inte har gjort det än, så är ett tips att lägga till några "lite tjockare" sladdar som klarar 12-24V och ett par Ampere, utan att få för högt spänningsfall. Sådana kablar är även användbara för extra-ljud eller vad man nu kan tänkas vilja hitta på först när allt har kommit på plats och man i lugn och ro kanske hittar några saker man vill lägga till systemet.
Själv så har jag under åren insett att jag har en ..öhm "omedveten antilogaritmisk procentsats".. för extra-grejer.

T.ex <10st grejer = 50% extra. >50st = 20% extra. Det har visat sig fungera fint för allt mellan brädor och målarfärg
till komponenter och inkopplingsmöjligheter.