Philips MP400 (mobitex skrivare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jughead

Philips MP400 (mobitex skrivare)

Inlägg av jughead »

Hejsan!

Min första tråd, ber om ursäkt redan nu om den är felplacerad. Jag har ett litet problem med en gammal thermo skrivare. Ursprungligen har skrivaren använts och varit inkopplad via ett mobitex modem, och fått det den ska skriva ut från modemet. Efter mobitexmodemet skrotades i den bilen som den satt monterad i gjordes någon förändring (några år sedan, vet ej vad som gjordes) så att skrivaren var kopplad via en dsub 25stift så ström blev separerad och kunde tas från valfritt ställe i bilen och 9 polig seriel kabel anslöts så man kunde koppla in den på com porten direkt till en dator.

Mitt problem är följande, jag får igång skrivaren, jag har lyckats lista ut - tror jag - dom inställningar som behövs för att kunna kommunicera men även skriva ut. (4800/8n1). Dock blir teckentabellen felaktig, då jag sänder från exempelvis notepad i windows, eller från ett dos fönster dom svenska tecknena åäö får jag en punkt eller inget alls. Om jag sänder [] får jag ut äö från dos, eller om jag skriver ut åäö från notepad får jag edv på skrivaren.

Jag har försökt söka efter ett schema till skrivaren, detta har visat sig vara svårare gjort än sagt, har då skruvat isär den i små delar för att söka efter beteckningar och sedan sökt på exempelvis http://www.datasheets.com. Innuti skrivaren sitter det 8 st dip switchar, något som får mig att misstänka att på något sätt kanske man kan ställa om den till svensk teckenuppsättning eftersom jag tror att den kanske är inställd på amerikansk eller US-ascii (finns det något sådant som heter så?".

I grund och botten använder jag skrivaren enbart för att skriva ut ren text. Det är minnesanteckningar, uppgifter, adresser och liknande som jag hämtar från ett windows program med enkel copy/paste. Ibland behöver jag få fram uppgifter via en hemsida och gör samma sak där. Dock vore det enklaste att endast bara kunna köra en print via windows och få ut ren text till skrivaren.

Bifogar all information som jag har lyckats få fram, hoppas att ni kan förstå vad problem är och vad man kanske kan hitta på?

Har försökt läsa lite varstans och fått fram att man kan försöka "kommunicera" med skrivaren i hex eller binär koder? Hur gör man detta? Har lyckats starta ett terminal fönster med hjälp av hyperterminalen mot samma port inställningar, ser dock inget i fönstret, MEN om jag skriver något och sedan avslutar med enter så skriver skrivaren ut detta. Går det att ställa om skrivaren på detta sättet?

När jag sätter igång skrivaren och håller inne "Line feed" knappen - som är den enda externa knappen" får jag ut en teckenuppsättning som jag inte känner igen, där dock dom svenska tecknen åäö, ÅÄÖ finns med. Men även Ü,Ö och É. Någon hjälp på vägen?

MP 402V2
CK B429 R8

THM.4088
02015

thermal printer
ftp-040mcs211
t ser no 041849 (02c)

MP400 PFB01001

TRU-TEST MP400 PRINTER

HEF4538BP
669020T
HSS9001P5 (philips)

(M)
MC74HC4017N
FFJV8937

9290a0
m54562p (mitsubishi)

philips cnx36
m9002

9007
lt1081cn
blueint
Kontakt:

Re: Philips MP400 (mobitex skrivare)

Inlägg av blueint »

Skrivaren fungerar utmärkt. Bara att ersätta [ med å osv..
Kika på "iconv" eller skriv något själv, vilket är enkelt.
jughead

Inlägg av jughead »

Hur får jag reda på vilken teckentabell skrivaren har? Är det amerikansk måntro?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Vet inte om det är till någon hjälp men prova i Windows, ta
Start välj "Kör", skriv sedan "charmap" så ser du lite olika koder.

Tecknen kan du skriva ut genom att hålla ner (t.ex.) Alt+0246 som är "ö"
i Times New Roman.
Tror att man måste använda det numeriska tangentbordet till höger för
att det ska fungera.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Är det inte bara så enkelt att skrivaren vill ha texten i 7-bits format medan du skriver ut plaintext som ASCII eller ännu värre - någon Windowsformattering?
jughead

Inlägg av jughead »

Måste jag ändra kommunikationen i com port settingen då från 8n1 till 7n1? Eller hur menar du?
jughead

Inlägg av jughead »

Är det enklaste då måntro att, skapa en "virtuell skrivare" som skickar ut det till en ren text fil och skapa ett dos skript som ligger och "Pollar" efter en text fil i en given katalog, kör igång en konvertering och sedan sänder det via "dos" till comporten? Om det nu inte är att den sänder fel då exempelvis 7 bitars som föregående skrev....?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Testa ändra till 7n1 och se om det hjälper.
Vad är det för drivrutin du använder, finns det inga inställningar där? Känns som att drivern borde hantera formatkonverteringar åt dig...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

[ = å
] = ä
\ = ö

Om jag minns CP850 korrekt. just "edv" är (ö)känt.. ;)
jughead

Inlägg av jughead »

För att printa via notepad i Windows så kör jag Generic Text only, och för att printa genom dos inga drivisar alls, enbart com1 i EDIT alternativt skickar det tilll COM1. edv dyker ju upp när jag printar via windows, men via dos får jag ju ut åäö om jag skickar []\ ... Ska prova ändra till 7n1. Är dock mycket intresserad att veta vad dom 8 st dip switcharna ställer in för något, om det är någon av dom som eventuellt ändrar IBM/Epson mode, någon nämnde att det kan vara något som kan hjälpa mig. Exakt vad är skillnaden mellan IBM/Epson mode?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Kanske detta kan hjälpa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jughead

Inlägg av jughead »

Precis! Perfekt!!!!!!

Stefan möjligtvis?

Du har ingen möjlighet att scanna hela instruktionsboken och maila till mig?

// A
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har tyvärr inget mera än det bladet att dela med mig om. Men googlar du så hittar du lite info om anslutningarna inbakat i FMVs dokument om radiosystem RA180.
jughead

Inlägg av jughead »

Prövade att ändra dip switch 5 för "aktivera" ascii8 stöd om jag förstodd det rätt, den stod inte ställd i de. Får dock exakt samma fel fortfarande.... :(
helguz

Inlägg av helguz »

Manual för MP400 :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar