Standardnormer för flex/mjukhet på kabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone

Standardnormer för flex/mjukhet på kabel?

Inlägg av Bigstone »

Det finns ju olika typbeteckningar på kabel som innefattar kardeler, uppbyggnad, mantel, isolation etc. men finns det något som säger hur pass flexibel en kabel är? Om manteln är PVC kan den ju vara stel om armeringsjärn likväl som hyfsat flexibel/sladdrig beroende på uppbyggnad av kabeln i sin helhet.
Har byggt en del projekt till dags datum och hittills har det alltid varit lite vågspel med att hitta hyfsat flexibla kablar, då syftar jag mest på mångledare: 2-24 ledare i samma kabel. Har oftast gått på leverantörens omdömen, mängden kardeler per ledare, skärmning/oskärmat etc. men ibland har det inte hjälpt och man har fått fullständigt hopplösa kablar. Area på ledarna är allt som oftast 0.14 - 0.34, signalkabel mao. .

Det borde finnas sladdrighetsfaktor på kabel. :)

Tips?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Standardnormer för flex/mjukhet på kabel?

Inlägg av prototypen »

Det tycker jag också att det borde finnas, jag har specialbeställt kabel från Spanien för att få en som är lite sladdrigare.

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mogami = sladdrigt så det räcker och blir över
YngLi

Inlägg av YngLi »

En sån här kabel skaffade jag som reservkabel till ett maskintillbehör som skall kunna användas i kyla, http://products.lappgroup.com/index.php ... l=32358bda (ELFA har/ hade? FD 855 P så det fick bli den) , orginal styrkabeln var inte avsedd att vara rörligt förlagd vid temperaturer under 0grader, dessutom så var inte orginalkabeln specificerad för den lilla "böjradie" som den använts till.

Har någon gång sett riktigt seriösa monteringar där signalkablar dragits igenom hydraulslangar med skottgenomföringar i ändarna.

[Ändring, Skottgenomföringarna användes bara för att hålla hydraulslangen på plats, inte för att täta mellan signalkabel och hydraulslang]
Senast redigerad av YngLi 10 januari 2011, 23:01:48, redigerad totalt 1 gång.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Skogsmaskiner brukar ha PUR-isolerad kabel med extra många kardeler, typ denna: 55-736-21.
Denna kabel är både flexibel och resistent mot det mesta i kemikalieväg.
Priset är dock väl tilltaget och den kan vara en aning svårskalad om man inte har rätt verktyg.

Men det är en himla fin kabel att ha i maskiner där det är kladdigt och saker rör sig och skakar.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Det kan vara värt att lägga till och köpa en ordentlig kabel direkt.
Jag skulle vilja veta hur man bäst skalar en kabel med "supersegt" PUR hölje, lyckades hugga en kniv rätt i tummen i höstas då jag skulle skala en sån, övervägde sjukhusbesök en stund men tog en trasa och lite isoleringstape istället :)
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag har inte hittat något riktigt bra sätt att få av manteln på PUR-kablar än. Jag brukar skala genom att klippa manteln på längden med en elektroniktång, men det är tidsödande och man riskerar att hugga hål i fingrarna och att skada ledarna.
När jag behövt skala längre stycken har jag klippt upp manteln en bit så man får tag om den och om ledarna. Sedan jag helt enkelt tagit alla ledare plus tråd i ena handen och manteln i andra handen och dragit. Det finns dock risk att man drar av kardeler när ledarna är extra mångtrådiga om man gör på detta sätt.

För att avisolera ledarna så är en sådan här ypperlig 80-536-33.
En sådan här 80-443-72 brukar ju annars skala det mesta, men just på extra mångtrådiga PUR isolerade ledare funkar den inge vidare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Köpte ett par prober, till bänkmultimetern, från Fluke och jädrar i mig de sladdarna var otroligt "sladdriga" inte som armeringsjärnen från Biltemamultimetern. Sån kabel vill jag ha mer av!
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

ARGH!
Hemska minnen kommer till ytan...
PUR - denna plast förymd från dess fängelsehåla i helvetet!

För runt 12år sen så jobbade jag med att tillverka sånna kablar.
Plasten har ADHD och PMS.
Den måste värmas innan tillverkning så att det inte är det minsta fukt i den.
I och med att den är förvärmd DRAR den ÅT sig FUKT! :doh:
Och med fukt i släpper den gärna från kardelerna, det blir bubblor i plasten, den spontanstelnar lite för tidigt osv...
Får man den på sig i "flytande" tillstånd gäller det att inte få panik och försöka kleta bort den med ledig hand.
För den fastnar där med... :( EXTREMT kladdig. Fäster på alla ytor man inte vill ha den på.
Bara runt 220grader varm...

Vid rengörningdags av maskin - var det bara att hugga sig i benet med närmsta Morakniv, så att man kunde sjukskriva sig och gå hem...

Och hur man bäst skalar den?!
:verysad: Skalpell, försiktigt och många försök...
YngLi

Inlägg av YngLi »

Tack för skaltipsen. Jag har fått tipset att spotta på gummislang om man skall skära i den för att kniven skall glida lätt, kanske funkar på PUR höljen också. Ev går det att slipa ner höljet lite med lamellrondellskiva innan man försöker dra av det?

Stöter jag på några normer för sladdrighet så lägger jag in det, böjradie i förhållande till kabeldiametern vid olika temperaturer är det enda jag sett som möjligen kan likna det.
Skriv svar