Någon som har tips på vart man kan hitta information om hur man gör styrning av en servomotor.
Jag vet att det finns färdiga tex. UHU servo, men vill gärna göra själv i "utbildningssyfte"
styra servomotor
-
Re: styra servomotor
Vilken grundutbildning har du. Har du läst tex. "signaler och system" eller annan form av reglerteknik på högskolenivå?
Det finns rätt mycket information i applikationsnoter från diverse halvledartillverkare. Eftersom du nämner UHU så antar jag att vi pratar om en borstad PMDC motor och inte en borstlös dito. Man måste ju inte ha en "intelligent" styrning, det går att göra utan mikrokontroller men Microchip har en hel del intressanta pdf'er, t.ex AN532, AN696 och AN905. ST har även dom en hel del gällande PMDC. Sen gäller det såklart att ha lite koll på "allmän" reglerteknik, PID (t.ex), feedforward osv osv.
-
Här är ett bra projekt komplett med källkod schema och kretskorts layout.
http://members.shaw.ca/swstuff/dspic-servo.html
http://members.shaw.ca/swstuff/dspic-servo.html
- SeniorLemuren
bildgravyr, det vore kul att höra mer om hur det går, om du startar upp ett projekt.
Eftersom jag går i tankarna att bygga en styrd maskin och dessutom har ett antal fina DC-motorer liggande så är jag själv sugen på att bygga egna servon.
Jag är ju visserligen bara elektroingenjör av den gamla stammen innan miniräknaren var uppfunnen och har inte i så färska minnen om "signaler och system" eller annan form av reglerteknik på högskolenivå, som efterfrågas.
Men jag tror jag tar chansen och försöker i alla fall
Länken som LaRdA presenterade beskriver ju ett intressant projekt och det finns säkert fler av samma slag.
Eftersom jag går i tankarna att bygga en styrd maskin och dessutom har ett antal fina DC-motorer liggande så är jag själv sugen på att bygga egna servon.
Jag är ju visserligen bara elektroingenjör av den gamla stammen innan miniräknaren var uppfunnen och har inte i så färska minnen om "signaler och system" eller annan form av reglerteknik på högskolenivå, som efterfrågas.

Men jag tror jag tar chansen och försöker i alla fall

Länken som LaRdA presenterade beskriver ju ett intressant projekt och det finns säkert fler av samma slag.
Frågan är hur stor motorn är, ström, spänning? Det finns ju färdiga H-brygge-IC, typ LMD18200 som är väldigt smidiga för mindre motorer. En diskret brygga för mindre motorer är inte heller så svårt att "mecka ihop" men det ställer högre krav på PCB-layout etc. När det kommer till lite högre spänningar och strömmar så blir det lite klurigare, det räcker oftast inte att bara "slänga dit" större transistorer.
Min erfarenhet av egendesignade motorstyrningar började med en PIC18F2431 och just en LMD18200, den har fått stå ut med mycket utan att ge upp - utom en gång då jag växlade motor- och logikspänning
Här är en länk till lite kort info samt ett schema. Det är ur den designen (eller koden mest) som min "UHU-uppgraderingsmodul" föddes, också den baserad på PIC18F2431. Jag påbörjade även en egen servo-drivare men än så länge har jag bara en prototyp på effektsteget:
Och jag är ingen högskoleingengör, 2+1 år gymnasieutbildning och ett stort intresse.
Lycka till!
Min erfarenhet av egendesignade motorstyrningar började med en PIC18F2431 och just en LMD18200, den har fått stå ut med mycket utan att ge upp - utom en gång då jag växlade motor- och logikspänning

Och jag är ingen högskoleingengör, 2+1 år gymnasieutbildning och ett stort intresse.
Lycka till!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.