Sända IR med hjälp av UART

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Sända IR med hjälp av UART

Inlägg av vfr »

Dom flesta IR-sändare (fjärrkontroll, inte IRDA) fungerar antingen med bitbang mot en portbit på serieport eller parallellport, eller med en hårdvarutimerutgång. Vanlig bärfrekvens är runt 38-40kHz.

Skulle man inte kunna fixa denna bärfrekvens genom att sända UART-data med lämplig baudrate, och sedan modulera det genom att ändra den data man sänder?

För 1-signal, aktiv bärvåg, så skulle man kunna använda 38400Hz, t.ex 76800 bit/s med varannan bit hög och varannan låg, i.e $55. För 0-signal, inaktiv bärvåg, så sänder man ingenting. Eller för att kunna hålla tecken som "timing", så sänder man $00. Visserligen så blir det en avvikande bit i form av stoppbiten som kommer att ge en kort puls var tionde bit, men det borde knappast vara ett problem. Frekvensen på den enstaka biten blir ju ca 1/5 av huvudfrekvensen, eller ca 8kHz. Detta avviker så mycket från 38-40kHz att det knappast kan detekteras som bärvåg efter passage av filterna i mottagaren.

Det enda man då skulle behöva göra är att modulera sändningarna med lämpliga "tecken" som motsvarar varannan "1" och "0" resp. bara "0". Detta borde bli rätt effektivt med processorkraft eftersom det enda som behöver göras är att stoppa ner byte i UART:en med ungeför 4000 tecken per sekund.

Den stora vinsten är då på t.ex PC-maskiner där man vill ha en IR-sändare. Antingen kör man "bitbang" via någon av portarna (parallell/serie) eller så kopplar man på en intelligent mikrokontrollerstyrd sändare. Båda varianterna finns givetvis både att bygga och att köpa. Det här är bara en tredje variant som borde vara lika enkel att bygga som bitbangvarianten, men ändå nästan lika oberoende av PC:ns timing som mikrokontrollervarianten.

Vad tror ni om dessa tankar?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Sända IR med hjälp av UART

Inlägg av Icecap »

Kanske modulera en PWM? Det blir bit-bang av det hela och ska det vara bidirektionellt behövs det ju lite filtrering på mottagarsidan och då kan man likaväl lägga till en aning elektronik på sändardelen också.

Ta en ICM7555 och gör en astabil oscillator, koppla ett motstånd mellan UART TX och RC på 555'an och du vill få en frekvensmodulation (FSK).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skriv ett testprogram och mät?

Hur stort är minimiutrymmet mellan skickade tecken ?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har en bra radiofjärr idag till HTPC:n. En ATI Remote Wonder som jag tycker är underbar. Inget rikta och sikta utan bara att trycka på det man vill göra. Men för att styra övriga IR-prylar, t.ex förstärkare & TV, så skulle man behöva en IR-sändare. ATI:n går in i LIRC på PC:n och genom att göra någon form av enklare makron eller liknande så skulle det inte vara så svårt att få till en vidaresändning till IR-enheterna.

Jag har idag ATI:n till HTPC:n och sedan en Harmony 525 till övrigt. Jag vet att det finns Harmonyfjärrar också som är radiobaserade, men den jag har tycker jag faktiskt inte lever upp till kvalitetskraven. Visst, den ser snygg ut med display och så, men trycker och bänder man lite i den så knakar plasten ljudligt. Tryckkänslan i knapparna är bedrövlig. Då kör jag hellre med ATI:n till dom grejorna också även om den inte har display.

Hur stort är minimiutrymmet mellan skickade tecken ?

Hur menar du? Utrymmet var någonstans?
Skriv svar