Switchat högspänningsaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Spazze

Switchat högspänningsaggregat

Inlägg av Spazze »

Jag ska bygga ett switchat aggregat som ska ladda upp en kondensator till 700V. Aggregatet är till ett stroboskop som kommer att matas av batterispänningen från en bil.
Jag har kikat på lite färdiga IC-kretsar för switchade aggregat från Maxim och andra men maxspänningen är inte högre än 200V eller nåt sånt med dom. Det bästa vore om det fanns nån färdig IC som jag kan använda för ändamålet som känner av när kondensatorn når 700V och slutar att ladda då, och börjar ladda den igen när den har laddats ur.
Finns det en sån IC eller kan jag göra en enkel krets som har samma funktion?
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

UC3842 från elfa tex. en liten dil8 med mosfet-drivare och allt. deras datablad är inte dom mest tydliga kanske, men principen är rätt enkel.

edit:
datablad: http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/uc3842.pdf
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Till detta ville National Semi's LM2588 vara grejen, låt dig inte avskräckas av att det står max. 60V ut, det gäller UTAN transformator eller rättare: på lågspänningssidan om transformatorn. Den transformator kan göras på ett par olika sätt men den ser i alla fall till att knalla spänningen upp där den hör hemma.
Spazze

Inlägg av Spazze »

UC3842 verkar inte kunna känna av utspänningen? Det kan ju LM2588 men den var å andra sidan rätt dyr, 141kr på elfa.
http://www.national.com/pf/LM/LM2588.html står det att max Vut är 300V, men Vut bestäms ju bara av en spänningsdelare med två resistorer, så det borde ju gå att ändra värden och ändå få ut 700V utan problem?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just så är det. Kan man inte sampla?

Funktionen kan även uppnås vid att "kopiera" LM2588'an:
Pulsa en transformator som en tok så länge spänningen på den likriktade delen är under en viss spänning. Koppla transformatorn som "flyback" och då borde det vara bra. (flyback = kolla schemat till LM2588)
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

visst känner UC3842 av spänningen. spänningsdelare och in på Vfb, vref är 2,5volt

fast lm kretsen verkar mycket enklare.. dock är national semiconductor med i tcpa och det är inget jag tycker man ska stödja. (http://www.againsttcpa.com)
Spazze

Inlägg av Spazze »

jag kör nog med lm2588:an iaf. tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Råkar det var så att du skall bygga en billarm som inte bara låter illa utan även jaga iväg inkräktaren genom att mata honom med 700 volt? ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Eftersom det är DC du vill ha ut så kan du alltid koppla en spänningsdelare till regleringången. Vill du ha det potentialfritt så använd en LED/LDR som överföringskrets
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Snabelost skrev:Råkar det var så att du skall bygga en billarm som inte bara låter illa utan även jaga iväg inkräktaren genom att mata honom med 700 volt? ;)
Jag funderade på samma sak efter att det var lite folk nere och vandaliserade min scoutkårs båtar ^^ (Pulsa högspänning i alla båtars pulpit och rigg :))
Spazze

Inlägg av Spazze »

Efter en serie med noggrant utförda laboratorieförsök har jag kommit fram till att 700V är en lämplig spänning att skrämma iväg biltjuvar med :D

Nejdå, jag ska ha det till en stroboskopkrets som sagt ;)
Skriv svar