Motorkamerastyrning
Re: Motorkamerastyrning
personligen så gillar jag snäckväxlar vid sådant här, dom flytter ju inte på sig när man släpper strömmen
gjorde en del när qtvr var i ropet
det är bättre lågfartsegenskaper på en stegmotor, men svårare att styra om man ska ha microsteg
för vanliga dc motorer brukar det rycka innan den går igång på låga hastigheter, men man kan ha feedback på rörelsen med då
gjorde en del när qtvr var i ropet
det är bättre lågfartsegenskaper på en stegmotor, men svårare att styra om man ska ha microsteg
för vanliga dc motorer brukar det rycka innan den går igång på låga hastigheter, men man kan ha feedback på rörelsen med då
Fördelen med en rem är att den kan flexa lite och ta upp de där rycken som kommer vid start...
Jag kör med en motor nu (ej steg) och den som sagt rycker i början och det vill jag ju helst slippa
hubben
Snygg ritning, få se, först måste jag välja motor och sen se hur jag ska ha det.
Vet att stegmotor kräver lite mer än bara ström, ett kontrollkort.
Frågan är vad för motor, och kostnad.
Försöker hålla ner kostnaden just nu för detta är ju bara ett test, fungerar det bra ut och jag kommer jobba med det mer nu så kan man köra trådlös och bättre grejer.
Just nu är man bara en glad amatör.
Köpa en färdig på ebay är enkelt och bra, frågan är bara vad man får.
Den kanske vill hoppa som tusan och det vill jag ju inte ha.
Min tanke är att köpa en joystick, så drar man den åt vänster så går den åt vänster, höger åt höger
Fram så tiltar den ner, bak tiltar den upp
Sedan beroende hur mycket man drar i den så ska den regera olika snabbt.
Vet inte riktigt om det går. kör man med servo så måste ju joysticken nästan ha lags potentiometer i varje riktning och neutral i mitten.
Ska göra en ritning lite senare ikväll så man kan vi sa hur man har tänkt sig.
hubben
Snygg ritning, få se, först måste jag välja motor och sen se hur jag ska ha det.
Vet att stegmotor kräver lite mer än bara ström, ett kontrollkort.
Frågan är vad för motor, och kostnad.
Försöker hålla ner kostnaden just nu för detta är ju bara ett test, fungerar det bra ut och jag kommer jobba med det mer nu så kan man köra trådlös och bättre grejer.
Just nu är man bara en glad amatör.
Köpa en färdig på ebay är enkelt och bra, frågan är bara vad man får.
Den kanske vill hoppa som tusan och det vill jag ju inte ha.
Min tanke är att köpa en joystick, så drar man den åt vänster så går den åt vänster, höger åt höger
Fram så tiltar den ner, bak tiltar den upp
Sedan beroende hur mycket man drar i den så ska den regera olika snabbt.
Vet inte riktigt om det går. kör man med servo så måste ju joysticken nästan ha lags potentiometer i varje riktning och neutral i mitten.
Ska göra en ritning lite senare ikväll så man kan vi sa hur man har tänkt sig.
Som sagt, om du kör servon och en 4-kanals snorbillig sändare från kina så har du ju 2st "joysticks" på den som fungerar precis som du vill. Behöver inte kosta många hundralappar att testa.
Ett servo kan du antingen styra med PWM, eller så kopplar du förbi elektroniken på det och styr motorn direkt, men då blir det ju bara som en vanlig DC-motor med växellåda.
Ett servo kan du antingen styra med PWM, eller så kopplar du förbi elektroniken på det och styr motorn direkt, men då blir det ju bara som en vanlig DC-motor med växellåda.
gjorde lite enkelt en skiss
Motor är den där fyrkanten till höger
En pinne går i mitten där man sätter kameran på
Sedan antingen rem eller kuggar mellan den och motorn (ej utritad)
/Update
Lite uppdatering, har tittat runt lite och en hel del folk har byggt egna.
Denna var intressant
Kanske lite onödigt stor men frågan är, vad för motor kan man ha, var kan man köpa dom billigt???
Motor är den där fyrkanten till höger

En pinne går i mitten där man sätter kameran på
Sedan antingen rem eller kuggar mellan den och motorn (ej utritad)
/Update
Lite uppdatering, har tittat runt lite och en hel del folk har byggt egna.
Denna var intressant
Kanske lite onödigt stor men frågan är, vad för motor kan man ha, var kan man köpa dom billigt???
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Som sagt.netrunner skrev:Det lätta alternativet: RC-servon och gummisnoddar.
Det svåra alternativet: Stegmotorer och mikrodator.
Den lätta vägen: Lätta att använda mekaniskt som i din låda. Färdigt styrsystem. Gummisnoddar gör att du inte får ryck.
Svåra vägen: Det ska fixas växellåda / remskivor, feedback / steg motorer, byggas H-bryggor och skrivas styrsystem.
Observera att den svåra vägen kräver erfarenhet av att bygga mekaniska saker, bygga med diskret elektronik och programmering. Det kan vara läge att sätta sig ner och göra en kravlista på prylen du ska bygga. Matcha den mot vad du har idag och vad du behöver både i byggmaterial, verktyg och kunskaper.
Behöver du kunna göra pan över hela 360grader? Hur mycket väger kameran? osv?
Ebay brukar ha dom bästa priserna och störst utbud, om än att väntetiden kan vara lite lång.
ServoCity är inte billiga men har ganska exakt vad du behöver.
http://www.servocity.com/html/pan_tilt_ ... ories.html
Jo det stämmer, kameran väger lite över 2kg
Jag har inte tänkt att den ska gå 360 grader för jag kommer ha anslutningar till den ibland (ström och monitor)
Tiltar behöver den inte göra för mycket.
Material får man beställa när man kommit på en bra design.
Motor har jag ingen aning om vad det krävs i styrka och storlek
Verktyg har jag en hel del eller åtkomst till en liten verkstad.
Det finns färdiga lösningar.
Det jag måste först räkna ut vad det kostar att bygga i pengar och tid innan jag bestämmer mig att bygga eller köpa
Kan man köpa färdig för nästan samma peng så vore det idiotiskt att inte göra det.
Det finns färdiga på ebay att köpa, dock vet jag inte hur smidiga dom är
Vill ju inte det ska vara ryckigt samt jag vill själv bestämma hastigheten på något sätt.
/Update
Uppdatera med en bild, blev inspirerad av länken, den hade en ordning med en vagga.
Har gjort så jag har tagit hälften på höjden så fästena kommer mitten av kameran, på så sätt blir det lite mindre belastning när man tiltar lite.
Den svarta i mitten är en snabbfästa så man kan lätt sätta dit och ta bort kameran.
Valt aluminiumrör som ligger 20x20x2
Kan inte planera hur motorn ska sitta fören man vet vad det kan bli för motor.
De hade ju metall och kugghjul
Kan vara bra, alternativ är med plastkugghjul med rem istället.
Fast fråga kvarstår hur starka måste motorerna vara.
Jag har inte tänkt att den ska gå 360 grader för jag kommer ha anslutningar till den ibland (ström och monitor)
Tiltar behöver den inte göra för mycket.
Material får man beställa när man kommit på en bra design.
Motor har jag ingen aning om vad det krävs i styrka och storlek
Verktyg har jag en hel del eller åtkomst till en liten verkstad.
Det finns färdiga lösningar.
Det jag måste först räkna ut vad det kostar att bygga i pengar och tid innan jag bestämmer mig att bygga eller köpa
Kan man köpa färdig för nästan samma peng så vore det idiotiskt att inte göra det.
Det finns färdiga på ebay att köpa, dock vet jag inte hur smidiga dom är
Vill ju inte det ska vara ryckigt samt jag vill själv bestämma hastigheten på något sätt.
/Update
Uppdatera med en bild, blev inspirerad av länken, den hade en ordning med en vagga.
Har gjort så jag har tagit hälften på höjden så fästena kommer mitten av kameran, på så sätt blir det lite mindre belastning när man tiltar lite.
Den svarta i mitten är en snabbfästa så man kan lätt sätta dit och ta bort kameran.
Valt aluminiumrör som ligger 20x20x2
Kan inte planera hur motorn ska sitta fören man vet vad det kan bli för motor.
De hade ju metall och kugghjul
Kan vara bra, alternativ är med plastkugghjul med rem istället.
Fast fråga kvarstår hur starka måste motorerna vara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad jag förstår så räknas servo i kg cm
så hur många kilo behöver den klarar av för att orka tilta/rotera kameran
så hur många kilo behöver den klarar av för att orka tilta/rotera kameran