Ny här. Behöver hjälp att modifiera en digital väckarklocka.
Ny här. Behöver hjälp att modifiera en digital väckarklocka.
Hej Alla!
Ny här.
Jag har en digital väckarklocka som ser ut som en träkloss.
http://www.custom-product.com/wholesale ... 73354.html
Den driver mig till vansinne. Den växlar nämligen mellan att visa tid och att visa datum. HELA TIDEN!
Om jag vaknar på natten den 14 feb så kan det stå 2.14 på klockan. Men jag vet inte om det är datumet eller tiden. Så då måste jag fortsätta titta på klockan några sekunder till så den kan växla över till tid eller datum beroende på vilket det var innan.
Den visar vardera läge i några sekunder innan den byter.
Ärligt talat, när jag vaknar på natten skiter jag i viket datum det är. Vill bara veta tiden utan att vänta o stirra en stund med grus i ögonen.
Någon som har en idé om den går att modifiera på något vis?
Byta ut någon krets eller komponent, eller klippa något så datumfunktionen försvinner helt.
Vill bara visa tiden hela tiden.
Ska jag lägga upp en bild av kretskortet?
Tack på förhand!
Ny här.
Jag har en digital väckarklocka som ser ut som en träkloss.
http://www.custom-product.com/wholesale ... 73354.html
Den driver mig till vansinne. Den växlar nämligen mellan att visa tid och att visa datum. HELA TIDEN!
Om jag vaknar på natten den 14 feb så kan det stå 2.14 på klockan. Men jag vet inte om det är datumet eller tiden. Så då måste jag fortsätta titta på klockan några sekunder till så den kan växla över till tid eller datum beroende på vilket det var innan.
Den visar vardera läge i några sekunder innan den byter.
Ärligt talat, när jag vaknar på natten skiter jag i viket datum det är. Vill bara veta tiden utan att vänta o stirra en stund med grus i ögonen.
Någon som har en idé om den går att modifiera på något vis?
Byta ut någon krets eller komponent, eller klippa något så datumfunktionen försvinner helt.
Vill bara visa tiden hela tiden.
Ska jag lägga upp en bild av kretskortet?
Tack på förhand!
Senast redigerad av niclasn 6 januari 2011, 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Ny här. Behöver hjälp att modifiera en digital väckarklo
Hej och välkommen!!
Jag tror att det blir svårt att modifiera den enligt önskemål i och med att allt verkar ske i den omärkta kretsen. Mitt trista förslag blir att köpa en annan väckarklocka som inte beter sig så ...
Jag tror att det blir svårt att modifiera den enligt önskemål i och med att allt verkar ske i den omärkta kretsen. Mitt trista förslag blir att köpa en annan väckarklocka som inte beter sig så ...
Det är ju ingen utmaning i den lösningen
Kan den omärkta kretsen ha någon märkning på undersidan? I så fall kan jag löda loss den för att se efter...
Eller är märkningen alltid på översidan?
Kan den omärkta kretsen ha någon märkning på undersidan? I så fall kan jag löda loss den för att se efter...
Eller är märkningen alltid på översidan?
-
danielr112
Dom har förmodligen skrapat bort beteckningen. Det görs på många sådanna grejer
Det är säkert en vanlig mikroprocessor (µC), exakt vilken är ganska likgiltigt då programmet med stor säkerhet inte kan läsas ut.
Men OM du kollar vilka pinnar som går till kristall osv kan man nog lista ut ung. vilken typ det är och skulle det t.ex. vara en PIC kan man ju "bara" göra ett nytt program som gör rätt.
Alternativt löda bort kretsen o ta en känt µC som man sedan löder in medelst lite trådar osv, sedan programmerar man och saken är biff.
Men OM du kollar vilka pinnar som går till kristall osv kan man nog lista ut ung. vilken typ det är och skulle det t.ex. vara en PIC kan man ju "bara" göra ett nytt program som gör rätt.
Alternativt löda bort kretsen o ta en känt µC som man sedan löder in medelst lite trådar osv, sedan programmerar man och saken är biff.
Håller med Icecap, det lär bli både enklare och bättre att bara spara lådan och displayen och istället göra ett nytt PCB med en egen klocka. Lär finnas massor av färdiga klockor baserade på PIC eller AVR så det enda som behövs är att CAD:a kortet 
Jag har en till liknande klocka, och den visar bara tiden hela tiden. Precis om jag vill att den andra ska göra.
Den har liknande uppbyggnad och väldigt likartade komponenter.
Laddat upp bilder på kretskortet från denna också. Kan det ge någon ledtråd eller tips?
Dock samma sak där med en ytterst anonym krets i mitten, men på andra sidan på detta kort. Lika många ben dock...
Länk till bilderna
http://public.fotki.com/niclasn/elektronik/
Den har liknande uppbyggnad och väldigt likartade komponenter.
Laddat upp bilder på kretskortet från denna också. Kan det ge någon ledtråd eller tips?
Dock samma sak där med en ytterst anonym krets i mitten, men på andra sidan på detta kort. Lika många ben dock...
Länk till bilderna
http://public.fotki.com/niclasn/elektronik/
Klocka1:
klocka.jpg
Calendar with time and day
Alternately display time and day
Alarm clock
0,75 kg?
100-240 V AC 50/60 Hz
Storlek: 21*9*9 cm
kretskort_komponentsida.jpg
Klocka2:
kretskort_lödsida.jpg
En metod är att mäta upp signalerna på det befintliga men okända chippet och sätta dit en annan mikrokontroller på samma plats som det okända chippet. Alternativt så CAD:ar man ett nytt kretskort eller tar ett utvecklingskort och ansluter lysdioderna samt knappar direkt till detta kort.
klocka.jpg
Calendar with time and day
Alternately display time and day
Alarm clock
0,75 kg?
100-240 V AC 50/60 Hz
Storlek: 21*9*9 cm
Klocka2:
kretskort_lödsida.jpg
En metod är att mäta upp signalerna på det befintliga men okända chippet och sätta dit en annan mikrokontroller på samma plats som det okända chippet. Alternativt så CAD:ar man ett nytt kretskort eller tar ett utvecklingskort och ansluter lysdioderna samt knappar direkt till detta kort.
Knappast anledning att byta kretskortet, det räcker att byta µC'n.
Det finns ju redan ett 32768Hz kristall och jag känner mig ganska säker på att det är någon PIC som sitter där. Likaväl skulle det vara enkelt att dra ut den och löda dit en känd krets samt en ICSP-anslutning, resten är enkelt.
Det finns ju redan ett 32768Hz kristall och jag känner mig ganska säker på att det är någon PIC som sitter där. Likaväl skulle det vara enkelt att dra ut den och löda dit en känd krets samt en ICSP-anslutning, resten är enkelt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En kul variant är att göra klockan från skrättsch, dvs med TTL- eller CMOS-kretsar. Eller snoka rätt på en gammal hederlig klockkrets - finns på eBay och dievrse andra ställen som säljer NOS-material.
Jag har fyra nixierör och en klockkrets som ska bli en riktig "vintage" digitalklocka.
Jag har fyra nixierör och en klockkrets som ska bli en riktig "vintage" digitalklocka.
Fast om han har tur så är inte kopieringsskyddet påslaget på den kretsen som inte växlar tid/datum. Isåfall kan man kopiera den till ett nytt chip.
Nu önskar TS ju en utmaning och det borde väl då vara rätt grej att dra ut kretsen, peta i en känd PIC och programmera lite!
PIC18F13K22 har samma antal pinnar och jag skulle tro att den var pin-kompatibel faktisk.
PIC18F13K22 har samma antal pinnar och jag skulle tro att den var pin-kompatibel faktisk.
Tack alla!
Kul med flera lösningsförslag.
Utmaningen jag sökte bör vara svårare än att köpa en ny klocka som var det första förslaget, men enklare än att lära mig en hel värld av nya saker som jag inte har stenkoll på.
Byta kretsen är ett bra alternativ, men kan man vara säker på att den befintliga kretsen levererar tid/datum stötvis eller kan det vara så att kretsen levererar både tid och datum samtidigt, och att styrningen för växlingen av visningen sker genom transistorerna? Om så är fallet borde man kunna "kapa" möjligheten att växla till datum för att bara vis klocka hela tiden.
Som ni förstår är jag inte superinsatt i sånt här, men gillar utmaningar...
Har ingen stor utrusting för elektronik-mek förutom vanliga verktyg, nån multimeter, lödutrustning mm samt viss kunskap från förr (läs gymnasiet teknisk med el-inriktning).
Även varit inne på att bygga av enbart logiska kretsar och bara använda den befintliga displayen och lådan, samt något som genererar en puls på 1Hz, men alla enkla billiga lösningar för en nybörjare är intressanta.
Kul med flera lösningsförslag.
Utmaningen jag sökte bör vara svårare än att köpa en ny klocka som var det första förslaget, men enklare än att lära mig en hel värld av nya saker som jag inte har stenkoll på.
Byta kretsen är ett bra alternativ, men kan man vara säker på att den befintliga kretsen levererar tid/datum stötvis eller kan det vara så att kretsen levererar både tid och datum samtidigt, och att styrningen för växlingen av visningen sker genom transistorerna? Om så är fallet borde man kunna "kapa" möjligheten att växla till datum för att bara vis klocka hela tiden.
Som ni förstår är jag inte superinsatt i sånt här, men gillar utmaningar...
Har ingen stor utrusting för elektronik-mek förutom vanliga verktyg, nån multimeter, lödutrustning mm samt viss kunskap från förr (läs gymnasiet teknisk med el-inriktning).
Även varit inne på att bygga av enbart logiska kretsar och bara använda den befintliga displayen och lådan, samt något som genererar en puls på 1Hz, men alla enkla billiga lösningar för en nybörjare är intressanta.
Släng in en arduino så är du i hamn.
http://www.arduino.cc/
http://www.arduino.cc/