Assemblerprogramering av PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Assemblerprogramering av PIC

Inlägg av SeniorLemuren »

För dom som är nybörjare på PIC och vill lära sig, hittade jag denna site. De olika stegen går även att ladda hem som en pdf.

Där kan man lära sig både att bygga ihop olika kretslösningar och hur man programmerar dom i assembler. Man börjar med det klassiska tända släcka lysdiod för att steg för steg bygga mer avancerade kretsar, bland annat, A/D omvandlare, stegmotorstyrning m.m.

Där finns även en länk till hur man bygger en PIC-programerare.

Hårdvaran byggs på veroboard men kanske någon som tycker det är kul att tillverka kretskort tar fram kretskortslayoter till experimenten.
sodjan
EF Sponsor

Re: Assemblerprogramering av PIC

Inlägg av sodjan »

Denna "tutorial" har väl ungeför samma problem som alla andra skrivna av glada amatörer... :-)
Såg t.ex detta direkt:

Kod: Markera allt

__config 0x3D18
Så skriver man aldrig om man vill ha kod som ska gå att läsa...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Fördelen med Nigel´s tutorials är ju att hårdvaran och mjukvaran är byggd och testad i praktiken. För min del tycker jag det är betydligt bättre att lära sig från material som har en praktisk approach, än att tröska igenom en tutorial skriven av någon teoretiker som ser rättstavning och syntax som den viktigaste biten.

När man sedan har kommit över den första tröskeln som alltid är besvärligast så vill man säkert hämta in de formella reglerna för strukturerad och korrekt programuppbyggnad. Man bör alltid lära sig att krypa innan man börjar gå. :)

Glad amatör eller inte så är materialet både intressant lättförståeligt och billigt för en newbie.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag har just tittat lite hastigt på Nigel´s tutorials. Det liknar i många avseenden mitt upplägg på den kurs jag presenterat på forumet. Man börjar med det enkla och sedan öka komplexiteten.

En skillnad är att jag har bara ett kort för alla uppgifter, men det är ju en smaksak hur man vill bygga.
Dessutom har jag förklaringar på vad varje instruktion gör och en programmeringstillämpning på det. Det kan vara ganska svårt för en nybörjare att tolka instruktionslistan utan att också se hur det fungerar. Där är simulatorn i MPLAB en god hjälp.

Jag saknar kommentarer i programmen. Jag hittar inte hellre något som visar hur programmen är uppbyggda, t.ex. flödesschema eller liknande.

Jag vet inte om SeniorLemuren sett mitt utbildningspaket för assemblerprogrammering med PIC. Sänd ett mejl, så får du en pdf. Den är just avsedd för nybörjare.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Säkert svårt att hitta något riktigt bra på nätet.
De som lagt ner energi på något riktigt bra presenterar
säker det hela hellre i en säljbar bok.

Om den här sidan är bra kan jag inte uttala mig om men det går nog
lära sig lite i alla fall.

http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pi ... icmain.htm
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Den har också varit uppe flera gånger, och även om den är snygg (över-designad
menar en del) så är PIC koden i den inte speciellt, hm, pedagogisk. Det finns t.ex
inte någon som helst anledning att *inte* köra med den processorspecifika INC
(include) filen redan från början. Man kan enkelt beskriva, även för en nybörjare,
varför man har med den och vad den ger för fördelar.

Problemet med alla dessa "tutorials" är att 99 av 100 av dom har slängts ihop av
*en annan* nybörjare som tror att de just har lärt sig något unikt som de måste
dela med sig av till resten av världen. Tyvärr så gör de ofta det innan de har
kommit så långt att de har insett hur svårt och komplicerat det faktiskt är
att skriva ett riktigt bra nybörjarmaterial.

Och som 4kTRB helt rätt säga så vill de som faktiskt kan det hela inte
göra det gratis.

En helt annan sak som jag inte heller riktigt förstår är varför man inte börjar
med det utbildnings/introduktions material som leverantören själv erbjuder.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Kollade in siten som hastigast och när jag säger som hastigast så menar jag det. Någon som är seriös konstruerar inte en site med den layouten om man på allvar menar att någon ska läsa den.

Lite komiskt att första kapitlets rubrik är: Good Programming Techniques. F....n han borde läst in några kapitel om ämnet när det gäller att bygga en site innan han gav sig på något annat.

Kanske hans tutorials om programmering är bra, jag vet inte för dom drunknade i den gröna sörjan tyvärr. :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom borde det väl egentligen heta Assemblerprogrammering med xxx-assemblatorn, eftersom varenda assemblator skiljer sig åt.

C är lite bättre, då det åtminstone finns en standard.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det är si och så med det också. Flera gånger har jag råkat ut för att gammal C-kod genererar fel i nyare kompilatorer. Att det ska vara så svårt att behålla bakåtkompatibiliteten.

På Windows 3.11 tiden byggde jag ett system för service och underhåll åt ett större företag i samband med deras ISO-certifiering. Jag uppgraderade det senare till Win95. Därefter avslutade jag supporten av programmet, inga fler uppdateringar. Programmet jobbar mot en databas kopplad till företagets server.

Alla andra datorer är utbytta utom denna Win95 Dator. Man anser att programmet helt fyller behovet och vill inte ha något annat.
Dataavdelningen har föreslagit olika alternativ för uppgradering till andra produkter (tex Aretics) men användarna på serviceavdelningen vill inte ha något annat. Problemet idag är ju vad som händer om den gamla järnspisen till dator pajar som fortfarande tröskar på med Win95 Hade det varit kompatibelt framåt hade det ju inte varit några problem att bara flytta över till nyare dator men det funkar inte. Frånsett kompabilitetsproblem så är det så gammalt att allt ligger på 4 st disketter. Hehe, tänka sig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jamen det är ju bara att installera på en nyare maskin, vad är problemet?, i värsta fall Win95 i VM.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Så länge den inte ska prata hårdvara är det ju sällan problem. ska den göra det är det tamejfan alltid problem :/

F.ö så körde företaget jag jobbade på hmm, 1996 ? fortfarande all sin bokföring, fakturering och kundregister på en 286'a som körde MS-DOS så sent som 1999, då uppgraderade man tillslut efterssom företaget som gjort mjukvaran inte släppte Y2k-patchar :)

(Man uppgraderade f.ö till samma program, men tio år nyare och win95-version.. det svenska företaget som gjkorde det tyckte det var kul att nån fortfarande körde en så urgammal version och var väldigt hjälpsamma vid tester av import av databas osv, antagligen för att dom ville veta om det fungerade själva :) )
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Här finns bra tutorials för PIC också. Både för baseline och midrange, samt både i Asm och C.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Odur

Den här sidan var riktigt trevlig. Jag har ögnat igenom dem lite och det är nog det bästa jag sett hittils. Jämfört med min egen kurs är de ganska lika i många avseenden fast vi använder olika kretsar. Vi har liknande exempel för programmeringen.

Det som jag reagerade lite negativt på var att man tog upp paginering på ett så tidigt stadium, med de visade exemplen lär man knappast fylla en sida. Jag vill gärna ta problemen då de kommer upp, de får bättre relevans då.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Tack alla ni som läst och hittat diverse fel och oklarheter. Rev 1 är på gång och jag släpper den troligen i september. Det är inte så många ändringar som gjorts, men de har varit relevanta.

Jag får en del "beställningar" som inte sänts iväg pga att mailadressen inte hittats. Normalt sänder jag filen samma dag eller någon dag senare om jag varit borta. Om du beställt en fil och den inte har kommit, så försök kontakta mig igen. Det bör gå att lösa på något sätt.
Skriv svar