Lampbygge LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fredrik_e

Lampbygge LED

Inlägg av fredrik_e »

Hej är relativt oerfaren vad gäller el men har byggt en del lampor med vanliga e14 hållare lite förgreningar och strömbrytare och en och annan jordning. Men har nu börjat fundera på att bygga en lampa med tre ljuspunkter i LED och hoppas på några råd.

Har letat länge efter en Gooseneck eller flexarm eller spiralled beroende på vad man vill kalla den men hittar nästan ingen i Sverige som säljer dem, alltså en böjbar arm för lampor så det får bli min första fråga. vart hittar man en återförsäljare av dessa. Finns tusentals lampor med sådana leder men kan inte hitta någon som säljer dem separat på nätet.

Har hittat en schyst variant av goosenecklampa med usb uttag för en billig penning sannolikt inte dyrare än vad armen i sig hade kostat. Så min nästa fråga lyder: Kan man köpa tre stycken usb lampor klippa av usb uttaget och koppla samman dem för att göra en lampa som kopplas till ett vägguttag?
Vad skulle man isf behöva göra för att anpassa den till nätström.

Min tredje fråga blir lite mer generell: Hur pass svårt är det att arbeta med LED belysning kan som sagt inte så mycket om el men har inga problem med att löda eller så, är det besvärligt med förgreningar strömbrytare osv och kan jag som inte är elektriker bygga en sådan lampa rent lagligt för vanliga lampor gäller väl att man skall ha tillräcklig kunskap men inte mer, gäller detsamma för LED. Tack på förhand om ni kan ge mig några tips MVH Fredrik
Mindmapper

Re: Lampbygge LED

Inlägg av Mindmapper »

Ikea har haft flera varianter av lampor på böjarm.

Nej! De är avsedda att arbeta med skyddslågspänning. Och klarar ej de isolationskrav som finns för 230V. Livsfarligt.

Hittills ger de ofta för lite ljus för att användas som almänbelysning och arbetsbelysning, men som punktbelysning fungerar det bra. Se upp för färgtemperaturen bara en del färger återges nte så bra med vissa färgtemperaturer. Pannlampa i LED är en bra arbetskompis. Ser att det var nog andra aspekter du hadde. Det är svårt att bygga ihop LED belysning, mycket svårare än med vanliga lampor, speciellt på 230V.
Skriv svar