Sitter med ett projekt där jag började med att slentrianmässigt slänga in en 7805:a (med ospecificerade bokstäver) i TO-220 kapsel enligt devisen ”det borde räcka”.

Men efter att ha suttit och rotat kortet några dagar tycker jag att den tar för mycket plats och tänker. ”De här kretsarna kan inte dra över 100mA. Om jag byter till TO-92 så sparar jag massa utrymme.”

Sen börjar jag tänka på värmen, effektförlusten och inspänningen. TO-92 har ju ganska dålig värmeavledningsförmåga (hög termisk resistans) och omgivningstemperaturen kan bli ganska hög där den ska sitta. Så det blir till och leta efter något annat.

En ytmonterad kapsel kanske. En ytmonterad kapsel borde kunna utnyttja en kopparyta på kretskortet för att förbättra kylningen.

Nu har jag suttit och bläddrat omväxlande i olika datablad på Internet, sökt på Elfa's hemsida, och kliat mig i huvudet. Nu är jag trött och kommer inte att göra mer i kväll. Men jag fortsätter nog i morgon eller på söndag. Under tiden tänkte jag att någon nattuggla kanske ville ha något att fundera på.
OK... För att närma mig frågan...
Här är scenariot:
Tänk er ett fordon (t.ex. en bil) stillastående mitt i solen på sommaren det är sannolikt att temperaturen kan nå upp emot 60-65°C i fordonet. Kretskortet (inkl. spänningsstabilisatorn) sitter i en tät (IP 65) plastlåda. Så kretsens ambient temperatur under ”worst case” förhållande (med egenuppvärming) kan gott närma sig 80-85°C.
Lägg till det att motorn rusar och generatorn laddar ”för fullt”. Spänningen uppgår lätt till 15+V. Med marginal för eventuella ”störningar” kan vi räkna med 20V. (Jag kommer att sätta en zenerdiod för att lösa ut säkringen om en maximal spänning överskrids.)
Alltså:
20V – 5V = 15V spänningsfall över spänningsstabilisatorn.
100mA maximal ström.
Ger 1,5W som ska kylas bort.
Detta utan att maximal junction temperaturen överskrids vid en ambient temperatur på 85°C.
Är det någon som redan har gjort detta? Som har en färdig lösning, med en liten, ytmonterad krets som utnyttjar kretskortet för kylning?
Annars fortsätter jag att leta själv.
PS. Har övervägt switch regulator men det ökade antalet komponenter (var av en stor spole) verkar motverka syftet, att spara utrymme på kortet. DS.