Motorkamerastyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz

Motorkamerastyrning

Inlägg av cazz »

Vete tusan vad jag skulle skriva som rubrik men hoppas det inte var för vilseledande :)

Är sugen att bygga ett sätt att styra min videokamera.

Jag har byggt ett sätt att styra kameran med hjälp av en liten motor och potentiometer.
Fungerade bra förutom två saker

1. Den var inte känslig, jag kunde inte styra den hur sakta som helst eller ett viss flöde.
2 Jag kunde bara rotera kameran runt runt runt.

Tänkte då bygga ett nytt fast denna gången kanske med stegmotor (Som jag aldrig har jobbat med men är bra att styra sägs det) samt att jag ska kunna tilta lite

Att bygga så den går runt är ju inga problem, men att få så jag kan tilta kameran lite upp och lite ner är värre.
Har just nu ingen ide hur man ska göra.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Motorkamerastyrning

Inlägg av hubben »

Vad har du tänkt ha mojängen till?
Ett vanligt RC-servo går att modda för att kunna vridas 360 grader och är rätt högupplöst och precist. Vet många som använder sådana (jag inkluderad) för att styra en kamera...
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Jag har tänkt att styra den från en enhet där jag har en joystick hade jag tänkt mig :)

Vilken motor det blir det kvittar bara den är billig, lätt att få tag i och kan hanteras enkelt.

Den ska styra min videokamera så jag slipper två saker

1. stå i vägen för personer, kameran står på ett stativ och jag sitter en bit ifrån eller brevid.

2. Få mjuka rörelse, inte hackigt som risken finns när man själv ska vrida X och Y led
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det lätta alternativet: RC-servon och gummisnoddar.

Det svåra alternativet: Stegmotorer och mikrodator.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Skulle satsa på ett rc-servo. Rätt enkelt att styra med PWM och billigt. Vill man ha jämnare gång kan man dreva ner det med en kuggrem.

Vill du göra det ännu enklare skaffar du en 2,4GHz radio från kina för en handfull dollar och styr servot mha den. Då behöver du inte göra någonting själv förutom mekaniken. =)
svanted

Inlägg av svanted »

focus finns ju auto men...
måste du inte kunna styra zoom åckså?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

hubben: träffar huvudet på spiken.
Varför ska jag sitta med en mikrokontroller för att styra ett servo när vanlig RC-sändare och mottagare kostar ... typ 20USD???

Länka RC-servot med kameran via gummisnoddar och det tar bort rycken.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

svanted:
Har inte det just nu men det finns ju fjärrkontroll till kamerna, inte IR utan kabelanslutning.
Kostar tyvärr en hel del även på ebay eftersom jag måste ha en lång sladd till men det är ok om det blir att jag behöver det

hubben & netrunner

Jo jag har tänkt lite på trådlöst, har köpt en 2 kanal fast det räcker ju inte, måste ha flera kanaler och visst det skulle man kunna ha
Fast jag måste endå dra kabel för bildöverföringen så det kommer jag inte undan så lätt.
Sedan vet man inte med störningar var man nu har kameran, finns en del saker som också kör på den kanalen.

Fast det är faktist inte det svåraste.
Det svåraste är hur man bygger tiltningen enkelt och bra.
Att få kamerna att rotera är ju inte så svårt
Men hur gör man som sagt med tiltningen, jag måste på något sätt placera motorn och kugghjul eller något för att den
ska gå i något slags spår men det gäller också så den inte "kuggar över" dvs den ska ju bara kunna gå till ett läge och inte mer på ena
håller och till ett annat läge på andra håller.

Ska fixa till en liten ritning så ni förstår vad jag menar om det känns att ni inte hänger med (Gör det knappt själv)
Saften

Inlägg av Saften »

Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Hmmm klart intressant, väldigt intressant faktist
Frågan är bara om den klarar en kamera på 2-2½ kg
Väldigt osäker på det.
Får maila dom och fråga

Dock så är konstruktionen intressant.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Fick svar att servo kan vara för klena.
"Servon är goda för ung. 3-4 kg/cm så en kamera på 2 kg tror jag blir för
mycket för dem."

Synd, jag gillar både priset och maskinen.

Tittade lite på denna men vete tusan
http://cgi.ebay.com/Indoor-24V-Pan-Tilt ... 2c59ee4682
Senast redigerad av cazz 7 januari 2011, 11:38:49, redigerad totalt 1 gång.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Du var ju ändå inne på att bygga själv så varför inte bara härma den lösningen men stoppa dit lite kralligare servon?

Fast personligen skulle jag nog ha valt stegmotorer istället. Med min, väldigt begränsade, erfarenhet så känns det som om servos är lite för ryckiga för ditt användningsområde. Hade det varit till en bevakningskamera eller liknande så kvittar det men jag inbillar mig att du vill ha mjuka rörelser och där tror jag att stegmotorn är mer lämpad.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Jo jag har tänkt på det med
Vill ha mjuka rörelse nämligen.

Köper jag en sats så är ju risken att den inte är så mjuk
Samt jag vill även styra hastigheten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det borde gå att få DC-servo mycket mjukare än stegmotorer. Då dom senare går just i steg. Med rätt styrning bör ett DC-servo kun fås mycket mjukt. Det enda som kan ställa till det är mekanisk hysteres.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det går att få servon att gå riktigt jämnt... särskilt om du gör som någon tidigare nämnde och växlar ut med gummiband eller tandrem.

Jag har byggt en del kamerastativ att hänga under rchelis och då sköter man tilt med en vagga, som ett U, där kameran skruvas i botten och den är ledad i toppen på U:et. Då kan du enkelt få den att tilta "runt sitt eget centrum".

Senaste konstruktionen blev nåt sånthär:
Bild

där hänger man U:et med kameran i käftarna längst fram.

Med en 4 eller 6 kanals radio kan du ju styra pan/tilt/zoom med olika kanaler bara. Och om du 360-moddar dina servon så styr du helt enkelt bara hur fort servona ska röra på sig med större/mindre rörelser på spakarna på radion.
Trådlös bildöverföring finns det MÅNGA färdiga lösningar för, som inte heller kostar multum..
Skriv svar