Stereo högtalare vid TV:n eller bakom soffan ....hmmm!!
Stereo högtalare vid TV:n eller bakom soffan ....hmmm!!
Jag håller på att fixa och trixa (renovera) med vardagsrummet, och det kommer att bli trångt, riktigt trångt framför soffbordet när allt är klart. Så jag måste försöka skaffa vägghögtalare, blir ljudbilden sämre eller konstig av att ha högtalarna bakom TV-tittaren istället för framför vid TV:n.
Det vore enkelt att förbereda ett par hål i väggen för inbyggnashögtalare nu när jag ändå renoverar väggen som kommer att vara bakom TV-soffan.
Men jag blir osäker på hur ljudbilden kommer att bli av att ha högtalaren bakom och så nära.
Nån som har det?
Det vore enkelt att förbereda ett par hål i väggen för inbyggnashögtalare nu när jag ändå renoverar väggen som kommer att vara bakom TV-soffan.
Men jag blir osäker på hur ljudbilden kommer att bli av att ha högtalaren bakom och så nära.
Nån som har det?
Re: Stereo högtalare vid TV:n eller bakom soffan ....hmmm!!
Blir inte naturligt om du ska höra dialogen bakom huvudet... Högtalare bakom har man bara när man kopplar upp en surroundanläggning. Bashögtalare kan du gömma nästan var som helst, men du behöver ett par mellan/bredband/diskant för dialogen där dialogen förväntas komma ifrån.
Ett annat alternativ är att du monterar TV:n på väggen och lägger en "Sound Bar" under TV:n, finns ju riktigt trevliga nu med inbyggd Blueray och surround, då får du både surround och dialog från rätt håll helt utan kabeldragning
Ett annat alternativ är att du monterar TV:n på väggen och lägger en "Sound Bar" under TV:n, finns ju riktigt trevliga nu med inbyggd Blueray och surround, då får du både surround och dialog från rätt håll helt utan kabeldragning
Okej, jag har för mig att jag haft så nån gång i min ungdom och det vart lite knäppt, men minnet sviker lite.
Soundbar kan ju var ett alternativ även fast jag känner viss skepsis mot dem.
Soundbar kan ju var ett alternativ även fast jag känner viss skepsis mot dem.
För att få en vettig ljudbild bör det se ut något i den här stilen:
http://www.the-home-cinema-guide.com/im ... ent-04.jpg
Jag skulle möblerat och renoverat rummet för att få till ljudet så bra som möjligt, men alla kanske inte har det högst upp på listan
http://www.the-home-cinema-guide.com/im ... ent-04.jpg
Jag skulle möblerat och renoverat rummet för att få till ljudet så bra som möjligt, men alla kanske inte har det högst upp på listan
Har inte TV:n inbyggda högtalare eller?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sno ihop ett par hONKEN (http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=40428). Låter otroligt bra och är lagom stora (2 liter vardera).
Eventuellt kan du bygga en liten sub om du inte tycker ljudet är mustigt nog.
Eventuellt kan du bygga en liten sub om du inte tycker ljudet är mustigt nog.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det behöver inte alls bli så tokigt med högtalarna bakom soffan.
Närvarokänslan förstärks, jämfört med att ha högtalarna "långt bort" i linje med TV'n. Jämför med hörlurar.
Det beror på att det "ska" vara lika långt mellan lyssningsplats och en högtalare, som mellan högtalarna.
Däremot förlorar man stereobredd om högtalarens front hamnar i linje med (eller framför) öronen,
t.ex om det är ett tunt ryggstöd och högtalarna är djupa.
Ett tips om du har en liten soffa och därmed lätt får lite platt stereobild och närvarokänsla:
Sätt fast högtalarna med gångjärn och skruva ett hyllkonsol i väggen som högtalaren vilar på.
Då kan du enkelt justera högtalarna så de hamnar en aning i vinkel riktat från lyssningsplats.
Då får man mer känslan av att ljudet finns "i rummet" än att det sitter i högtalarna och inte kommer ut.
Men hur man upplever det här (högtalare framför TV / bakom soffa) beror ju förstås på hur man vill ha det.
Testa båda alternativen!
Närvarokänslan förstärks, jämfört med att ha högtalarna "långt bort" i linje med TV'n. Jämför med hörlurar.
Det beror på att det "ska" vara lika långt mellan lyssningsplats och en högtalare, som mellan högtalarna.
Däremot förlorar man stereobredd om högtalarens front hamnar i linje med (eller framför) öronen,
t.ex om det är ett tunt ryggstöd och högtalarna är djupa.
Ett tips om du har en liten soffa och därmed lätt får lite platt stereobild och närvarokänsla:
Sätt fast högtalarna med gångjärn och skruva ett hyllkonsol i väggen som högtalaren vilar på.
Då kan du enkelt justera högtalarna så de hamnar en aning i vinkel riktat från lyssningsplats.
Då får man mer känslan av att ljudet finns "i rummet" än att det sitter i högtalarna och inte kommer ut.
Men hur man upplever det här (högtalare framför TV / bakom soffa) beror ju förstås på hur man vill ha det.
Testa båda alternativen!
IR detektor och servo.. 
(om man kan få vinkelupplösningen på den)
(om man kan få vinkelupplösningen på den)
Men det hela faller på att man kanske vill se på film eller TV med sin sambo eller ännu värre med en hel hop polare, då får du absolut ingen närvarokänsla likt hörlurar eftersom personen brevid kommer att blocka ljudet...