Jag gjorde några container fynd på blodsocker mätare och där satt blandannat godis ATMEGA 168PV processorer.
Kul fynd om än lite utmanade då det var 32 MLF kapslar (dvs. små som fan).
Nu gjorde jag några adaptrar (10 mil banor

Eftersom jag nu är rudis på AVR tänkte jag börja med att leka Arduino med dom, men jag när jag skall ha dit bootloadern.
Jag tänkte mina adaptrar får leka "Arduino Pro or Pro Mini (5V, 16 MHz) w/ ATmega168".
Har googlat hur man skall sätta fuses utan framgång men tillslut hittade jag det i Arduinos boards.txt fil (Tror det är den som Arduino toolchain använder när man flashar booloadern därifrån).
Här kommer nu det som är förvirrande:
Kod: Markera allt
##############################################################
pro5v.name=Arduino Pro or Pro Mini (5V, 16 MHz) w/ ATmega168
pro5v.upload.protocol=stk500
pro5v.upload.maximum_size=14336
pro5v.upload.speed=19200
pro5v.bootloader.low_fuses=0xff
pro5v.bootloader.high_fuses=0xdd
pro5v.bootloader.extended_fuses=0x00
pro5v.bootloader.path=atmega
pro5v.bootloader.file=ATmegaBOOT_168_diecimila.hex
pro5v.bootloader.unlock_bits=0x3F
pro5v.bootloader.lock_bits=0x0F
pro5v.build.mcu=atmega168
pro5v.build.f_cpu=16000000L
pro5v.build.core=arduino
##############################################################
Jag flashar ifrån AVR studio för jag kan inte köra inifrån Arduino toolchain då den baseras på "avrdude" som inte funkar i Windows 7 64-bit (Vilket jag naturligtvis drabbat mig själv med).
Till saken hör det att jag tror jag får på bootloadern med 0XF8 i EXTENDED och 0xCF på lockbits, för jag får pinne 17 att blinka diod efter flashning, vilket jag fattat att den skall göra när den ligger i booloader mode.
Dock får jag inte på några sketcher seriellt efteråt, hur jag än försöker.
Jag får känslan av att den blinkande dioden på pinne 17, blinkar långsammare än på en äkta Arduino platta vilket skulle tyda på att den klockar långsammare.
Men som sagt min huvud fråga rör dom konstiga standardinställningarna för fuses/lockbits för bootloadern och hur dom kan ha värden som inte kan ställas.