En lysdiod blinkar med lite olika dutycycle beroende på temperatur. En dag upptäckte jag att den lyste hela tiden trots att jag hade reglaget på låg temperatur. Jag stängde av och satte på igen och den återgick till det "normala". Kunde sedan använda den ett par veckor. Men nu har det hänt igen. Och den är fast på ständigt "on". Tyvärr upptäckte jag det inte direkt, utan den stod på ett tag - med extremt varm och oxiderad spets som resultat. Tyvärr står det i bruksanvisningen att värmeelementet kan ta skada vid för hög temperatur (>420 grader). Det blir dock fortfarande snabbt varmt om man kopplar in det.
Jag lossade kontakten för lödpennan och mätte på de fyra stiften med ohmmeter. två av stiften hade lite olika resistans beroende på polaritet och mätområde, allt från 3.5 till 100 ohm. Där satt väl elementet, antar jag. De två andra hade mycket hög (omätbar) resistans.
Jag skruvade isär lödkolven. Det visade sig att enbart två ledare var anslutna, och de gick in i själva elementet som verkade vara gjort av nån slags mjuk silikon. Bara två ledare !!?? Men hade den inte en tempsensor? Så lödstationen kör i blindo och lämnar en lämplig uteffekt proportionell mot önskad temperatur? Men den ändrar ju dutycycle från 100% om jag höjer tempen till kanske 40% efter en minut. Det kanske bara är programmerat så?
Eller är det något avancerat med att den mäter temperaturen via värmeelementets resistans eller liknande?
Mystiskt... det blir att öppna själva lödstationen och kolla vad som finns där...Jag hittar inget på nätet om vad som finns inuti, så det är bara att kolla själv.