Hej,
Jag håller på och leker lite med ett elektronikprojekt jag tagit mig an för att lära mig lite mer praktisk elektronik.
Bland annat ska jag strömsätta en del komponenter via batteri (5V), och det är där min fråga kommer in.
Jag sitter just och studerar datablad till följande regulator: http://www.sparkfun.com/products/9275
Vad jag inte riktigt är med på är storleken på Co och Cin.
I tabell 3 i databladet finns rekommendation för Co på 2x47μF. Jag antar att det med detta menas två stycken parallellkopplade kondensatorer?
Cin?
Är det något mer jag måste tänka på för spänningsregleringen?
Är ny här på forumet, verkar dock väldigt lovande får jag säga =)
MVH
Jonatan
Kapacitanser på dc-reglering
- Klas-Kenny
Re: Kapacitanser på dc-reglering
Inte något svar på din fråga men, är en sån där verkligen nödvändig? Känns onödigt dyr och avancerad.
Exakt vad är det du vill åstadkomma?
Tre 1,5v batterier i serie till 5v? I så fall är det nog fel väg att gå, eftersom 4,5v är absolut minsta in-spänningen till den där, och pga.batteriernas inre resistans och att de ofta sjunker lite i spänning ganska snabbt blir det nog ingen stabil lösning i så fall.
Om batteritiden inte är jätteviktig hade jag satt i ett batteri till och använt typ en 7805a istället, enklare och väldigt mycket billigare, tyvärr lite mindre effektiv.
Exakt vad är det du vill åstadkomma?
Tre 1,5v batterier i serie till 5v? I så fall är det nog fel väg att gå, eftersom 4,5v är absolut minsta in-spänningen till den där, och pga.batteriernas inre resistans och att de ofta sjunker lite i spänning ganska snabbt blir det nog ingen stabil lösning i så fall.
Om batteritiden inte är jätteviktig hade jag satt i ett batteri till och använt typ en 7805a istället, enklare och väldigt mycket billigare, tyvärr lite mindre effektiv.
Det finns ett applikationsexempel där som det står lite text runt.
Sedan stora keramiska kondensatorer på 22uF som de vill man ska
använda är kanske inte alla firmor som har.
Sedan stora keramiska kondensatorer på 22uF som de vill man ska
använda är kanske inte alla firmor som har.
Jag kommer att behöva växla ner 11.1V batterier (http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... oduct=6306) för att driva en TS-7500 (http://www.embeddedarm.com/products/boa ... ct=TS-7500), ett antal sensorer och en Attiny. TS:en har trådlöst nätverkskort och styr servon från sin FPGA. Hela systemet kommer dessutom att befinna sig på en helikopter och se till så att den håller sig i luften. Kort sagt så kan jag tänka mig att lägga ett par kronor till för en stabil spänning =)
Allt som allt tror jag inte att jag kommer att överstiga 1.5A, så 6A-gränsen på komponenten i min första post känns rimlig.
Men tillbaka till min fråga: Co och Cin, hur får man en uppfattning om dom?
4kTRB, vad är det för text du syftar på?
Allt som allt tror jag inte att jag kommer att överstiga 1.5A, så 6A-gränsen på komponenten i min första post känns rimlig.
Men tillbaka till min fråga: Co och Cin, hur får man en uppfattning om dom?
4kTRB, vad är det för text du syftar på?
Det står om kondensatorerna i databladet (datasheet) som det länkas till på sparkfunsidan.
Om du ändå ska etsa ett kort för din AtTiny så blir det billigare att köpa en lös regulator än den färdiga modulen från sparkfun, då kan du använda till exempel
Simple Switcher för att räkna ut vilken regulator som är optimal och vilka kringkomponenter som behövs.
Det är bara mata in det möjliga spänningsområdet på batteriet, utspänning och maxström så får du ett antal alternativ.
Simple Switcher för att räkna ut vilken regulator som är optimal och vilka kringkomponenter som behövs.
Det är bara mata in det möjliga spänningsområdet på batteriet, utspänning och maxström så får du ett antal alternativ.