Hur kan man styra en kupefläkt steglöst?
- prototypen
Re: Hur kan man styra en kupefläkt steglöst?
Harvarit ute och mätt på båda bilarna, bara att öppna dörren drar runt 2 A ur batteriet på båda bilarna.
Vrider man om tändningen så går det mellan 15-17 A (halvljuset drar en del.
Sedan skillnaden med fläkt av och på fullt var på PT-cruisern 14A
Chevan HHR drog lite mindre 8A.
Protte
Vrider man om tändningen så går det mellan 15-17 A (halvljuset drar en del.
Sedan skillnaden med fläkt av och på fullt var på PT-cruisern 14A
Chevan HHR drog lite mindre 8A.
Protte
På plussidan har vi ju det faktum att PTC knappast kommer att behöva något värme elementet i bilen efter som en näve 2N3055 på max tillåtna effekt ger ifrån sig så mycket spill effekt nog för att värma upp en hel bilkupé en kall vinterdag. Problemet blir att gömma kylflänsen utan att bilprovningen klagar.prototypen skrev:Varför en sådan gammal relik som en 2N3055.
Jag hade också använt en fet, och den här kretsen ....... Norpan tipsade mig om den in en annan tråd, har köpt ett par stycken men inte hunnit testa än. Sök på "TL494 PWM" på google så får du upp lite ritningar också om du väljer sök på bilder. ...... ähhh jag har gjort det åt dig nu ........
Det var ju mycket trevligt där, nu blev man ju villrådig 
Den här : http://mondo-technology.com/heater.htm är enkel, fungerar skitbra och genererar nästan ingen värme! 
Den såg ju bra ut Andy
Kanske nån här som har lust att göra ett sådant kort till mig
Kanske nån här som har lust att göra ett sådant kort till mig
Jag monterade in en fläkstyrning i gubbens traktor igår (5/1-11) som jag köpt från E-bay, kostade 170:- med frakten och klarar 12V/15A med PWM-styrning. Dom hade också 30A varianter för ca: 200:- ... Funkar som den ska utan några svårigheter. Känns inte värt att bygga själv när bara materialet går på mer 
Men PeterH ..... vilken inställning. Nu måste du nog bikta dig för EF-prästen....
Allt handlar ju inte om kasch, känslan och lärdomen av att ha byggt själv kan vara obetalbar i bland.
Fast ibland har man ju inte lust, ork eller kunskap så visst.
De såg fina ut de där styrningarna på ebay ....
Allt handlar ju inte om kasch, känslan och lärdomen av att ha byggt själv kan vara obetalbar i bland.
Fast ibland har man ju inte lust, ork eller kunskap så visst.
De såg fina ut de där styrningarna på ebay ....
Billigt är det iaf jämfört med att bygga själv. Slutet för hobbyelektronik är ett faktum!
Det har visst uppstått gnistbildning på den skalade änden av den gula kabeln! Säkert vid "kvalitetskontrollen" på fabriken någonstans i Kina.
Det har visst uppstått gnistbildning på den skalade änden av den gula kabeln! Säkert vid "kvalitetskontrollen" på fabriken någonstans i Kina.
Ska man bygga själv ska det vara en rolig utmaning och samtidigt gärna spara en slant eller addera någon specifik funktion, är det bara något man vill få igång snabbt och enkelt köper man färdigt! 
Du har så rätt .....Andy skrev: Slutet för hobbyelektronik är ett faktum!![]()