sänka värmen i pjäxvärmaren
sänka värmen i pjäxvärmaren
hej! jag är ny på forumet,behöver hjälp med att ta ner temperaturen på mina hämma gjorda pjäxvärmare. köpt kanthalrråd på elfa 0,4 mm,klippt av 50cm som monterats på en dubbelhäftande tape,klämt fast framledning sladd ca 2x50 cm ca 0,50 kvadrats som anslutits till ett batteripaket på 4x1,5 volt.jag sätter på dom genom att trycka på en kontakt, som normalt används till 9 volts batteri,men när batteri styrkan ligger på 6,3 volt blir det för varmt,vill inte dra ner på antalet batterier,inte heller längre tråd. jag såg ett par fabriks tillverkade handskar, som hade pulserande värme, eller var det fel på dom? kom med förslag,jag är ingen expert på elektronik.
-
danielr112
Re: sänka värmen i pjäxvärmaren
Enklaste måste ju vara att köra på färre batterier. Ta t ex 3 istället för 4 batterier.
Kanske räcker med 2 batterier i serie? Då kan du köra 2 i serie paralellkopplat med de andra 2. Samma mängd batterier men 1/4 del av effekten.
Du kan också pulsera fram det men det kräver en hög med komponenter. Tex baserat på en 555a
Kanske räcker med 2 batterier i serie? Då kan du köra 2 i serie paralellkopplat med de andra 2. Samma mängd batterier men 1/4 del av effekten.
Du kan också pulsera fram det men det kräver en hög med komponenter. Tex baserat på en 555a
tjenare danielr! nu snackar vi ? 555a,va i allsin dar är detta.det andra begrep jag,men värmen kommer att bli för svag tror jag,har nämligen mätt temperaturen med ett mätinstrument inkopplat på tråden,o mätt varje timme för att se temp o volten. finns det ingen liten reostat eller liknande?
555 är en timer krets testa att söka på den.
Varför skriver du temp och inte graden, när du skriver volten istället för spänning?
Varför skriver du temp och inte graden, när du skriver volten istället för spänning?
tjenare danei! jag är ingen expert som jag sagt,ville bara ha lite förslag,men jag ska kolla denna timer krets.varför jag inte nämde temperaturen, berodde på att jag inte hittade pappret med alla mätvärdena.
Kan du inte bara byta batterierna till laddbara (NiMH), de har lägre cellspänning, det gör större skillnad än man kan tro, har du 6.3V nu och byter till 4*1.25=5V, så sjunker effekten till 63% av vad du har nu.
Lägre driftkostnad får du på köpet.
Lägre driftkostnad får du på köpet.
Om du har en värmare i var pjäxa så kan du prova seriekoppling istället för parallellkoppling. Då får du 25% av effekten. Med lite mer joxande kan du sätta en brytare för att välja mellan helfart och kvartsfart.
tjenare ! tack för alla förslag. detta med 555 skall jag testa,åker till elfa o köper.
ha de gött
ha de gött